Σχεδίαση και υλοποίηση συστήματος ασύρματης φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος (ΗΟ) με χρήση ηλιακής ενέργειας (Master thesis)

Σερλέτης, Βασίλειος


As a student at the MSc in « Applied Automation Systems » that is coordinated by the Department of Production Engineering and Management of the “International University of Greece” i had to write my MSc study . My study’s theme was « Design & Implementation of Wireless Electric Vehicle (EV) Charging System Using Solar Energy » . At this study was designed and implemented a wireless charging system for electric vehicle that Is powered also from solar energy , using solar panel . For the implementation of the application, a coil without a core, 140 turns, 18 cm in diameter and a conductor cross-section of 0.75 mm² was chosen. In the power supply circuit the pulse generation was chosen to be done with a 555 IC Timer [26] and bd 139[27] transistor. The battery chosen was a 12 V battery and for the charging by Solar energy a solar panel with dimensions 255*190*18 mm 5W Power was chosen together with the necessary charge controller. For the secondary coil circuit it was chosen to make a rectification with SB 260 [29] schottky diodes and for voltage stabilization an lm7805[28] voltage stabilizer was chosen. An 18650 lion 3.6 V 2900 mAh battery with its charger was chosen for the battery of the electric vehicle. The design was initially carried out at the laboratory level with several measurements and many tests and the factors influencing the operation of the specific application were identified and highlighted. The measurements taken were visualized and analyzed below and the appropriate choice of materials and the method used to implement the application was chosen. Then a model was implemented for the detailed presentation of the specific application and the issuance of the final conclusions. The final conclusions drawn from the preparation of the diploma thesis were that this application had some critical parameters that affected the final result such as the distance and the way of implementation of the application and the advantages presented by the application in terms of flexibility in placement and performance that offers . The efficiency of the system reached 51% and decreased as the distance between the coils increased. Finally, with some modifications, the degree of performance could be increased, something that did not contribute and was not the main objective of the work.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Keywords: Ηλεκτρικό όχημα;Ασύρματη φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος;Ηλιακή ενέργεια;Σχεδίαση και υλοποίηση συστήματος φόρτισης;Κατασκευή μοντέλου;Πειραματικό μέρος
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16450
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2024-04-01T11:23:21Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publication date: 2024-03-01
Bibliographic citation: Σερλέτης, Β. (2024). Σχεδίαση και υλοποίηση συστήματος ασύρματης φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος (ΗΟ) με χρήση ηλιακής ενέργειας (Μεταπτυχιακή εργασία). ΔΙΠΑΕ
Abstract: Κατά την διάρκεια της παρακολούθησης του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Εφαρμοσμένα συστήματα αυτοματοποίησης» που διοργανώθηκε από το τμήμα Μηχανικών παραγωγής και διοίκησης του Διεθνούς πανεπιστημίου της Ελλάδος , στο τελευταίο εξάμηνο σπουδών συντάχθηκε η παρακάτω διπλωματική εργασία . Η διπλωματική εργασία που συντάχθηκε είχε ως θέμα την « Σχεδίαση και Υλοποίηση ενός Συστήματος Ασύρματης Φόρτισης ενός Ηλεκτρικού Οχήματος με την χρήση της Ηλιακής Ενέργειας » . Στην παρακάτω διπλωματική εργασία μελετήθηκε και σχεδιάστηκε ένα σύστημα ασύρματης φόρτισης ενός ηλεκτρικού οχήματος με παροχή ενέργειας και από ηλιακή ενέργεια , μέσω ηλιακού πάνελ . Για την υλοποίηση της εφαρμογής επιλέχθηκε πηνίο χωρίς πυρήνα , 140 στροφών , διαμέτρου 18 cm και διατομή αγωγού 0.75 mm² . Στο κύκλωμα τροφοδοσίας επιλέχθηκε η δημιουργία παλμού να πραγματοποιηθεί με ένα 555 IC Timer [26] και τρανζίστορ bd 139 . Η Μπαταρία που επιλέχθηκε ήταν μια μπαταρία 12 V και για την φόρτιση από Ηλιακή ενέργεια επιλέχθηκε ένα ηλιακό πάνελ με διαστάσεις 255*190*18 mm 5W Ισχύος μαζί με τον απαραίτητο ελεγκτή φόρτισης . Για το κύκλωμα του δευτερεύοντος πηνίου επιλέχθηκε να γίνει μια ανόρθωση με διόδους schottky SB 260 και για την σταθεροποίηση της τάσης επιλέχθηκε ένας σταθεροποιητής τάσης lm7805 . Για την μπαταρία του ηλεκτρικού οχήματος επιλέχθηκε μια μπαταρία 18650 lion 3.6 V 2900 mAh με τον φορτιστή της . Η σχεδίαση πραγματοποιήθηκε αρχικά σε εργαστηριακό επίπεδο με τις απαραίτητες μετρήσεις και δοκιμές και αναγνωρίστηκαν και επισημάνθηκαν οι παράγοντες που επηρεάζουν την λειτουργεία της συγκεκριμένης εφαρμογής . Οι μετρήσεις που έγιναν απεικονίστηκαν και αναλύθηκαν παρακάτω και επιλέχθηκε η κατάλληλη επιλογή υλικών και ο τρόπος που εφαρμόστηκε για την υλοποίηση της εφαρμογής . Κατόπιν υλοποιήθηκε ένα μοντέλο για την λεπτομερή παρουσίαση της συγκεκριμένης εφαρμογής και την έκδοση των τελικών συμπερασμάτων . Τα τελικά συμπεράσματα που εξήχθησαν από την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας ήταν ότι η εφαρμογή αυτή είχε κάποια κρίσιμα μεγέθη που επηρεάζουνε το τελικό αποτέλεσμα όπως η απόσταση και ο τρόπος υλοποίησης της εφαρμογής και αναδείχθηκαν τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει η εφαρμογή ως προς την ευελιξία στην τοποθέτηση και την απόδοση που προσφέρει . Ο βαθμός απόδοσης του συστήματος άγγιξε το 51 % και είχε φθίνουσα πορεία όσο μεγάλωνε η απόσταση μεταξύ των πηνίων . Τέλος με κάποιες τροποποιήσεις θα μπορούσε να αυξηθεί ο βαθμός απόδοσης , κάτι το οποίο δεν συνέφερε και δεν αποτελούσε το κύριο ζητούμενο της εργασίας.
As a student at the MSc in « Applied Automation Systems » that is coordinated by the Department of Production Engineering and Management of the “International University of Greece” i had to write my MSc study . My study’s theme was « Design & Implementation of Wireless Electric Vehicle (EV) Charging System Using Solar Energy » . At this study was designed and implemented a wireless charging system for electric vehicle that Is powered also from solar energy , using solar panel . For the implementation of the application, a coil without a core, 140 turns, 18 cm in diameter and a conductor cross-section of 0.75 mm² was chosen. In the power supply circuit the pulse generation was chosen to be done with a 555 IC Timer [26] and bd 139[27] transistor. The battery chosen was a 12 V battery and for the charging by Solar energy a solar panel with dimensions 255*190*18 mm 5W Power was chosen together with the necessary charge controller. For the secondary coil circuit it was chosen to make a rectification with SB 260 [29] schottky diodes and for voltage stabilization an lm7805[28] voltage stabilizer was chosen. An 18650 lion 3.6 V 2900 mAh battery with its charger was chosen for the battery of the electric vehicle. The design was initially carried out at the laboratory level with several measurements and many tests and the factors influencing the operation of the specific application were identified and highlighted. The measurements taken were visualized and analyzed below and the appropriate choice of materials and the method used to implement the application was chosen. Then a model was implemented for the detailed presentation of the specific application and the issuance of the final conclusions. The final conclusions drawn from the preparation of the diploma thesis were that this application had some critical parameters that affected the final result such as the distance and the way of implementation of the application and the advantages presented by the application in terms of flexibility in placement and performance that offers . The efficiency of the system reached 51% and decreased as the distance between the coils increased. Finally, with some modifications, the degree of performance could be increased, something that did not contribute and was not the main objective of the work.
Advisor name: Ηλιούδης, Βασίλειος
Examining committee: Ηλιούδης, Βασίλειος
Publishing department/division: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publishing institution: ihu
Number of pages: 53 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΣΕΡΛΕΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΕΛΙΚΟ (1).pdfΜεταπτυχιακή εργασία2.38 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16450
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.