Ο σχολικός εκφοβισμός σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες - Οι απόψεις των εκπαιδευτικών (Master thesis)

Μπολόλη, Ελισάβετ


Purpose: The current research attempts to investigate the phenomenon of school bullying to children with learning disabilities and the perception of this phenomenon by primary and secondary educators. Material-methods: Evidence for this research was gathered from questionnaires given to primary and secondary educators whose decisive answers led to important findings. The questionnaire consists of two questionnaires formed by Mrs Karadima (2013) and Mr Tsirikoudis (2005) and includes four sections that examine the phenomenon of school bullying at large, as well as to children with learning disabilities. Results: The given fact of this research outlines the profile of the bully who shows high rates of anger and worries, and the victim, who shows low self-esteem, special educational needs and more specifically, learning disabilities. These findings confirm that children with learning disabilities are to a certain extent vulnerable to school bullying, mainly due to social isolation and passive behavior. In addition, it was concluded that bullying has a serious impact on the psychology of such children as well as their school and social life. It is obvious that this phenomenon worries educators who feel responsible for the prevention and the confrontation of school bullying. Conclusions: The basic conclusion of this research is that educators acknowledge the fact that students with learning disabilities constitute a social group vulnerable to becoming victims. Therefore, educators feel the responsibility to protect these students and all the students at large. The majority of them believe that the consequences of being a victim are long-lasting and harmful not only to the school performance but also to the mental health of these students.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Subject classification: Bullying in schools
Εκφοβισμός στα σχολεία
Learning disabled children
Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Educators--Attitudes
Εκπαιδευτικοί--Στάσεις
Keywords: σχολικός εκφοβισμός;θυματοποίηση;μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες;απόψεις εκπαιδευτικών;school bullying;victimization;students with learning disabilities;educators’ view
Description: Μεταπτυχιακή εργασία – Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας – Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2019 α.α 10821
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15334
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Bullying in schools
Εκφοβισμός στα σχολεία
Learning disabled children
Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Educators--Attitudes
Εκπαιδευτικοί--Στάσεις
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2019-03-03
Bibliographic citation: Μπολόλη Ε. (2019). Ο σχολικός εκφοβισμός σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες - Οι απόψεις των εκπαιδευτικών (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Σκοπός: Η παρούσα ερευνητική εργασία αποβλέπει στη διερεύνηση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού σε παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το φαινόμενο. Υλικό–Μέθοδος: Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 153 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι, απαντώντας σε ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς, έδωσαν καθοριστικές απαντήσεις, που οδήγησαν σε σημαντικά ευρήματα. Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε αποτελείται από δύο ερωτηματολόγια των κυρίων Καραδήμα (2013) και Τσιρικούδη (2005) και εμπεριέχει τέσσερις ενότητες που εξετάζουν το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού γενικότερα, καθώς και τον σχολικό εκφοβισμό σε μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Αποτελέσματα: Από τα δεδομένα της έρευνας σκιαγραφείται το προφίλ του θύτη και του θύματος, με τον θύτη να σημειώνει υψηλά ποσοστά θυμού και ανησυχιών και το θύμα να εμφανίζει χαμηλή αυτοεκτίμηση, Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και πιο συγκεκριμένα Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Το εύρημα αυτό επιβεβαιώνει ότι τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι σε κάποιο βαθμό ευάλωτα στον σχολικό εκφοβισμό, κυρίως λόγω της κοινωνικής απομόνωσης και της παθητικής τους συμπεριφοράς, όπως διαπιστώθηκε. Ακόμα, βρέθηκε ότι ο εκφοβισμός έχει σοβαρό αντίκτυπο στην ψυχολογία, στην σχολική και κοινωνική ζωή των παιδιών αυτών. Ωστόσο, φαίνεται ότι το φαινόμενο αυτό ανησυχεί τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι νιώθουν ευθύνη για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του εκφοβισμού στο σχολείο. Συμπεράσματα: Βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν ότι οι μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελούν μία ευάλωτη κοινωνική ομάδα για θυματοποίηση και νιώθουν την ευθύνη για την προστασία των μαθητών αυτών, αλλά και όλων των μαθητών της σχολικής μονάδας. Το παρόν συνδέεται με το ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι οι συνέπειες της θυματοποίησης είναι μακροχρόνιες και επιβλαβείς, τόσο για τη σχολική επίδοση, όσο και για την ψυχική υγεία των μαθητών αυτών.
Purpose: The current research attempts to investigate the phenomenon of school bullying to children with learning disabilities and the perception of this phenomenon by primary and secondary educators. Material-methods: Evidence for this research was gathered from questionnaires given to primary and secondary educators whose decisive answers led to important findings. The questionnaire consists of two questionnaires formed by Mrs Karadima (2013) and Mr Tsirikoudis (2005) and includes four sections that examine the phenomenon of school bullying at large, as well as to children with learning disabilities. Results: The given fact of this research outlines the profile of the bully who shows high rates of anger and worries, and the victim, who shows low self-esteem, special educational needs and more specifically, learning disabilities. These findings confirm that children with learning disabilities are to a certain extent vulnerable to school bullying, mainly due to social isolation and passive behavior. In addition, it was concluded that bullying has a serious impact on the psychology of such children as well as their school and social life. It is obvious that this phenomenon worries educators who feel responsible for the prevention and the confrontation of school bullying. Conclusions: The basic conclusion of this research is that educators acknowledge the fact that students with learning disabilities constitute a social group vulnerable to becoming victims. Therefore, educators feel the responsibility to protect these students and all the students at large. The majority of them believe that the consequences of being a victim are long-lasting and harmful not only to the school performance but also to the mental health of these students.
Advisor name: Γρηγορόπουλος, Ηρακλής
Examining committee: Γρηγορόπουλος, Ηρακλής
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 146 σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15334
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.