Η επίδραση των οικονομικών μοντέλων και πολιτικών στην διαμόρφωση εθνικών εκπαιδευτικών πολιτικών (Master thesis)

Κυριαζή, Αικατερίνη


The educational system is formed by the way the state functions in a political and financial level. The educational policy is affected by political, financial and socio-cultural factors. According to the existing bibliography, the impact of the financial models of every government has a major influence in the way the educational policies are formed. A frequent phenomenon which occurs is the decentralization of specific aspects of education in an institutional frame. The major political-financial models that are found in Europe and shape the educational policy are the liberal and the social-democratic (Kumar & Sarangapani, 2004). The educational institutions are found in a complicated social and organizational setting where many external factors direct the teaching and educational procedures. In Greece, the history of education has shown that the educational policies conform to the ideological and financial policy that is followed by the respective government. Education is in service of the nation-state, as it is shaped by the educational policies selected by the national government (Cooper et al., 2009). Greece as a case study consists a typical example of a country, where the educational policy is formed according to the directions of the country’s government. That happens due to the centralist character of the educational system that is formed by the Ministry of Education and does not leave any room for the choices of the educational staff or the leadership of the school units. In Greece, the educational system consists a field where they practise a policy that echoes the political-financial identity of the government. The contribution of the financial approach that the educational system follows is also important, because it is significantly intermingled with the form and the quality of the available means which are offered by the state.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Subject classification: Education--Political aspects--Greece
Εκπαίδευση--Πολιτικές απόψεις--Ελλάδα
Education--Economic aspects --Greece
Εκπαίδευση--Οικονομικές απόψεις--Ελλάδα
Education and state--Greece
Εκπαίδευση και κράτος--Ελλάδα
Keywords: οικονομικά μοντέλα;πολιτικά μοντέλα;εκπαιδευτικό σύστημα;εκπαιδευτική πολιτική;εκπαίδευση;οικονομία;financial models;political models;educational system;educational politics;education;economy
Description: Μεταπτυχιακή εργασία – Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας – Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων, 2018 α.α 9566
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15140
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Education--Political aspects--Greece
Εκπαίδευση--Πολιτικές απόψεις--Ελλάδα
Education--Economic aspects --Greece
Εκπαίδευση--Οικονομικές απόψεις--Ελλάδα
Education and state--Greece
Εκπαίδευση και κράτος--Ελλάδα
Submission Date: 2022-08-16T16:17:58Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-04-14
Bibliographic citation: Κυριαζή Α. (2018). Η επίδραση των οικονομικών μοντέλων και πολιτικών στην διαμόρφωση εθνικών εκπαιδευτικών πολιτικών (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Το εκπαιδευτικό σύστημα διαμορφώνεται από τον τρόπο λειτουργίας του κράτους σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο. Η εκπαιδευτική πολιτική επηρεάζεται από πολιτικούς, οικονομικούς και κοινωνικο-πολιτισμικούς παράγοντες. Σύμφωνα με την υπάρχουσα βιβλιογραφία, η επίδραση των οικονομικών μοντέλων κάθε κυβέρνησης έχει σημαντική επιρροή στον τρόπο διαμόρφωσης των εκπαιδευτικών πολιτικών. Ένα συχνό φαινόμενο σε πολλά σημεία είναι η αποκέντρωση συγκεκριμένων πλευρών της εκπαίδευσης σε θεσμικό πλαίσιο. Τα κύρια πολιτικο-οικονομικά μοντέλα που συναντιούνται στην Ευρώπη και διαμορφώνουν την εκπαιδευτική πολιτική είναι το φιλελεύθερο και το σοσιαλδημοκρατικό (Kumar & Sarangapani, 2004). Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα βρίσκονται σε ένα περίπλοκο κοινωνικό και οργανωτικό χώρο όπου διάφοροι εξωτερικοί παράγοντες κατευθύνουν τις διδακτικές και μαθησιακές διαδικασίες. Στην Ελλάδα, η ιστορία της εκπαίδευσης έχει δείξει πως οι εκπαιδευτικές πολιτικές συμβαδίζουν με την ιδεολογική και οικονομική πολιτική που ακολουθεί η εκάστοτε κυβέρνηση. Η εκπαίδευση βρίσκεται στην υπηρεσία του έθνους-κράτους, ενώ διαμορφώνεται από τις εκπαιδευτικές πολιτικές που επιλέγει η κρατική εξουσία (Cooper et al., 2009). Η Ελλάδα ως μελέτη περίπτωσης αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα χώρας, όπου η εκπαιδευτική πολιτική διαμορφώνεται σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης της χώρας. Αυτό συμβαίνει λόγω του συγκεντρωτικού χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος το οποίο διαμορφώνεται από το Υπουργείο παιδείας και δεν αφήνει περιθώρια επιλογών στο εκπαιδευτικό προσωπικό ή την ηγεσία της σχολικής μονάδας. Στην Ελλάδα, το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί πεδίο όπου ασκείται πολιτική η οποία αντηχεί την πολιτικο-οικονομική ταυτότητα της κυβέρνησης. Σημαντική είναι και η συμβολή της οικονομικής προσέγγισης που ακολουθεί το εκπαιδευτικό σύστημα, διότι συγχέεται καθοριστικά με τη μορφή και την ποιότητα των παρεχόμενων πόρων που προσφέρονται από το κράτος.
The educational system is formed by the way the state functions in a political and financial level. The educational policy is affected by political, financial and socio-cultural factors. According to the existing bibliography, the impact of the financial models of every government has a major influence in the way the educational policies are formed. A frequent phenomenon which occurs is the decentralization of specific aspects of education in an institutional frame. The major political-financial models that are found in Europe and shape the educational policy are the liberal and the social-democratic (Kumar & Sarangapani, 2004). The educational institutions are found in a complicated social and organizational setting where many external factors direct the teaching and educational procedures. In Greece, the history of education has shown that the educational policies conform to the ideological and financial policy that is followed by the respective government. Education is in service of the nation-state, as it is shaped by the educational policies selected by the national government (Cooper et al., 2009). Greece as a case study consists a typical example of a country, where the educational policy is formed according to the directions of the country’s government. That happens due to the centralist character of the educational system that is formed by the Ministry of Education and does not leave any room for the choices of the educational staff or the leadership of the school units. In Greece, the educational system consists a field where they practise a policy that echoes the political-financial identity of the government. The contribution of the financial approach that the educational system follows is also important, because it is significantly intermingled with the form and the quality of the available means which are offered by the state.
Advisor name: Τζιώνας, Παναγιώτης
Examining committee: Τζιώνας, Παναγιώτης
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 86 σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kyriazi.pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15140
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.