Οινοτουρισμός στη βόρεια Ελλάδα: Οινοποιείο Γεροβασιλείου. (Bachelor thesis)

Σαπουνάκης, Ιωάννης/ Χατζηαναστασίου, Κωνσταντίνος


The main purpose of the present thesis is to investigate wine tourism in Northern Greece through the case study of the Gerovassiliou winery in Epanomi of Thessaloniki. More specifically, through the case study of the Gerovassiliou winery and the bibliographic survey that took place, the factors that shape the development of wine tourism are identified and the motives of the wine-grower are analyzed. The research method chosen in this paper is the case study, which helps to explain and the outcome of a phenomenon through its full observation, reconstruction and analysis (Tellis, 1997). In particular, this study aims mainly in exploring the wine tourism sector in Northern Greece. In order to achieve this goal, both quantitative and qualitative data were collected and analyzed in detail in order to extract a conclusive overall picture of the wine tourism sector in Northern Greece. From the bibliographic review and case study of the Gerovassiliou wine-making unit, it has become clear that wine tourism in Europe has developed extensively, while in Greece the wine tourism activity is very new. In recent years, it has begun to grow and be discussed further, without of course being able to compete with what is happening in well-organized foreign wine tourism destinations, but the development of wine tourism in Greece is expected to be both quick and exciting, since our country anyway is an expanded tourist destination with many interesting wine-producing zones. Specifically, Northern Greece, is a very extensive region with three wine regions: the wine region of Hipiros, the Macedonian wine-growing region and the Thrace wine-growing region, which includes some of the most historic vineyards in Greece, with a high potential and good organization, compared to the rest area of Greece. The main reason for the better organization is the Wine Roads of Northern Greece. Finally, during wine touring, wine tasting and the ability to know, test and buy labels that are not available on the wider market and are characterized by originality are of great importance. In addition, modern wine tourists ask to be a part of the place they visit and taste local wines and local dishes but also to take part in the production process, but also in educational and cultural events of the winery and the region.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Subject classification: Οινοτουρισμός
Wine tourism
Οινοτουρισμός -- Ελλάδα
Wine tourism -- Greece
Οινοποιεία -- Ελλάδα -- Θεσσαλονίκη
Wineries --Greece -- Thessaloniki
Keywords: Οινοποείο Γεροβασιλείου;Gerovasiliou Winery;σταφύλια;grapes;κρασί;wine;γευσιγνωσία;wine tasting
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2019 (α/α 11079)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15046
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Οινοτουρισμός
Wine tourism
Οινοτουρισμός -- Ελλάδα
Wine tourism -- Greece
Οινοποιεία -- Ελλάδα -- Θεσσαλονίκη
Wineries --Greece -- Thessaloniki
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2019-02-21
Bibliographic citation: Σαπουνάκης, Ι. (2019). Οινοτουρισμός στη βόρεια Ελλάδα: Οινοποιείο Γεροβασιλείου.(Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος.
Χατζηαναστασίου, (2019). Οινοτουρισμός στη βόρεια Ελλάδα: Οινοποιείο Γεροβασιλείου.(Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος.
Abstract: Ο κύριος σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η διερεύνηση του οινικού τουρισμού στη Βόρεια Ελλάδα, μέσω της μελέτης περίπτωσης της πρότυπης οινοτουριστικής μονάδας Γεροβασιλείου, στην Επανομή της Θεσσαλονίκης. Αναλυτικότερα, μέσω της μελέτης περίπτωσης του οινοποιείου Γεροβασιλείου και της βιβλιογραφικής επισκόπησης προσδιορίζονται οι παράγοντες που διαμορφώνουν την ανάπτυξη του οινικού τουρισμού και αναλύονται τα κίνητρα του οινοτουρίστα. Η ερευνητική μέθοδος που επιλέχθηκε στην παρούσα εργασία είναι η μελέτη περίπτωσης, η οποία βοηθά στην εξήγηση και την έκβαση ενός φαινομένου μέσω της πλήρους παρατήρησης, της ανασυγκρότησης και της ανάλυσης του (Tellis, 1997). Ειδικότερα, η παρούσα μελέτη στοχεύει κυρίως στη διερεύνηση του οινοτουριστικού κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα. Για την επίτευξη του στόχου αυτού συλλέγονται τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά δεδομένα, τα οποία αναλύονται διεξοδικά με σκοπό την εξαγωγή μιας συμπερασματικής συνολικής εικόνας του οινοτουριστικού κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα. Από την παραπάνω βιβλιογραφική επισκόπηση και τη μελέτη περίπτωσης της πρότυπης οινοτουριστικής μονάδας Γεροβασιελίου, έγινε σαφές ότι ο οινοτουρισμός στην Ευρώπη έχουν αναπτυχθεί εκτενώς, ενώ στην Ελλάδα η οινοτουριστική δραστηριότητα είναι πολύ νέα. Τα τελευταία χρόνια, έχει αρχίσει να αναπτύσσεται και να συζητιέται περισσότερο, χωρίς βέβαια να έχει φτάσει σε επίπεδο να συναγωνιστεί ό,τι συμβαίνει σε καλά οργανωμένες οινοτουριστικούς προορισμούς του εξωτερικού, όμως, η εξέλιξή του οινοτουρισμού στην Ελλάδα, αναμένεται να είναι και γρήγορη και συναρπαστική, αφού η χώρα μας έτσι κι αλλιώς, είναι ένας αναπτυγμένος τουριστικά προορισμός με πολλές και ενδιαφέρουσες οινοπαραγωγικές ζώνες. Ειδικότερα, για τη Βόρεια Ελλάδα, αποτελεί μια πολύ εκτεταμένη περιοχή, με τρεις αμπελουργικές περιφέρειες: την αμπελουργική περιφέρεια Ηπείρου, με τους οίνους ΠΓΕ Ήπειρος, την αμπελουργική περιφέρεια Μακεδονίας, με τους οίνους ΠΓΕ Μακεδονία και την αμπελουργική περιφέρεια Θράκης, με τους οίνους ΠΓΕ Θράκη, η οποία περιλαμβάνει κάποιους από τους πιο ιστορικούς αμπελώνες στην Ελλάδα, με υψηλό δυναμικό και καλή οργάνωση, σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Βασικός λόγος της καλύτερης οργάνωσης αποτελούν οι Δρόμοι του Κρασιού της Βορείου Ελλάδος. Κατά την οινοτουριστική επίσκεψη, μεγάλη σημασία έχει η γευσιγνωσία των οίνων και η δυνατότητα γνώσης, δοκιμής και αγοράς ετικετών που δεν κυκλοφορούν στην ευρύτερη αγορά και χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία. Ακόμη, οι σύγχρονοι οινοτουρίστες πλέον ζητούν να είναι κομμάτι του τόπου του οποίου επισκέπτονται και να γεύονται τους τοπικούς οίνους και τα τοπικά εδέσματα, αλλά και να πάρουν μέρος στην παραγωγική διαδικασία, αλλά και σε εκδηλώσεις και πολιτιστικά δρώμενα του οινοποιείου και της περιοχής.
The main purpose of the present thesis is to investigate wine tourism in Northern Greece through the case study of the Gerovassiliou winery in Epanomi of Thessaloniki. More specifically, through the case study of the Gerovassiliou winery and the bibliographic survey that took place, the factors that shape the development of wine tourism are identified and the motives of the wine-grower are analyzed. The research method chosen in this paper is the case study, which helps to explain and the outcome of a phenomenon through its full observation, reconstruction and analysis (Tellis, 1997). In particular, this study aims mainly in exploring the wine tourism sector in Northern Greece. In order to achieve this goal, both quantitative and qualitative data were collected and analyzed in detail in order to extract a conclusive overall picture of the wine tourism sector in Northern Greece. From the bibliographic review and case study of the Gerovassiliou wine-making unit, it has become clear that wine tourism in Europe has developed extensively, while in Greece the wine tourism activity is very new. In recent years, it has begun to grow and be discussed further, without of course being able to compete with what is happening in well-organized foreign wine tourism destinations, but the development of wine tourism in Greece is expected to be both quick and exciting, since our country anyway is an expanded tourist destination with many interesting wine-producing zones. Specifically, Northern Greece, is a very extensive region with three wine regions: the wine region of Hipiros, the Macedonian wine-growing region and the Thrace wine-growing region, which includes some of the most historic vineyards in Greece, with a high potential and good organization, compared to the rest area of Greece. The main reason for the better organization is the Wine Roads of Northern Greece. Finally, during wine touring, wine tasting and the ability to know, test and buy labels that are not available on the wider market and are characterized by originality are of great importance. In addition, modern wine tourists ask to be a part of the place they visit and taste local wines and local dishes but also to take part in the production process, but also in educational and cultural events of the winery and the region.
Advisor name: Κοκκίνης, Γεώργιος
Examining committee: Κοκκίνης, Γεώργιος
Publishing department/division: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 71
Appears in Collections:(πρωην) Τμήμα Εμπορίας & Διαφήμισης

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
XATZIANASTASIOY-SAPOUNAKIS.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15046
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.