Οι απόψεις των εκπαιδευτικών του Νομού Ιωαννίνων για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού (Master thesis)

Κατσάνου, Ιωάννα


The main purpose of this work is to investigate the views of teachers on tackling the phenomenon of school bullying. The phenomenon of school bullying is a modern society problem and a very important issue for the subsequent evolution of the social behaviors of individuals. The aim of the thesis is to explore a perspective whereby teachers perceive the phenomenon of school bullying, to record the attitudes towards the perpetrators and the victims. Also, explore the views of teachers about the school and family environment of children involved in school bullying. The survey was conducted with a written structured questionnaire on a sample of 198 teachers in the prefecture of Ioannina. Teachers associate school bullying with teachers, but show a general view in which surveillance is considered more important than long-term educational methods to avoid the phenomenon.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Εκφοβισμός στα σχολεία
Bullying in schools
Εκπαιδευτικοί-- Ελλάδα -- Ιωάννινα (Νομός) -- Στάσεις
Teachers -- Greece -- Ioannina (Perfecture) -- Attitudes
Keywords: Εκπαιδευτικοί;Teachers;Θύμα;Victim;Θύτης;Perpetrator;Σχολικός εκφοβισμός;School bullying
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11222)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14412
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Εκφοβισμός στα σχολεία
Bullying in schools
Εκπαιδευτικοί-- Ελλάδα -- Ιωάννινα (Νομός) -- Στάσεις
Teachers -- Greece -- Ioannina (Perfecture) -- Attitudes
Submission Date: 2022-05-07T20:34:07Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-22
Bibliographic citation: Κατσάνου, Ι. (2019). Οι απόψεις των εκπαιδευτικών του Νομού Ιωαννίνων για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Ο βασικός σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών για την αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού είναι ένα σύγχρονο πρόβλημα της κοινωνίας και πολύ σημαντικό θέμα για τη μετέπειτα εξέλιξη των κοινωνικών συμπεριφορών των ατόμων. Στόχος της εργασίας είναι να διερευνηθεί η οπτική με την οποία αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, να καταγράψει τις στάσεις απέναντι στους θύτες και τα θύματα. Επίσης, να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών γύρω από το σχολικό και το οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών που εμπλέκονται στο σχολικό εκφοβισμό. Η έρευνα έγινε με γραπτό δομημένο ερωτηματολόγιο σε ένα δείγμα 198 εκπαιδευτικών του Νομού Ιωαννίνων. Οι εκπαιδευτικοί συνδέουν τον σχολικό εκφοβισμό με τους εκπαιδευτικούς, αλλά δείχνουν μια γενική άποψη στην οποία η επιτήρηση, κρίνεται σημαντικότερη από τις μακροχρόνιες εκπαιδευτικές μεθόδους για την αποφυγή του φαινομένου.
The main purpose of this work is to investigate the views of teachers on tackling the phenomenon of school bullying. The phenomenon of school bullying is a modern society problem and a very important issue for the subsequent evolution of the social behaviors of individuals. The aim of the thesis is to explore a perspective whereby teachers perceive the phenomenon of school bullying, to record the attitudes towards the perpetrators and the victims. Also, explore the views of teachers about the school and family environment of children involved in school bullying. The survey was conducted with a written structured questionnaire on a sample of 198 teachers in the prefecture of Ioannina. Teachers associate school bullying with teachers, but show a general view in which surveillance is considered more important than long-term educational methods to avoid the phenomenon.
Advisor name: Σαρμανιώτης, Χρήστος
Examining committee: Σαρμανιώτης, Χρήστος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 122 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Katsanou.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14412
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.