Η αποτελεσματικότητα της διαφραγματικής αναπνοής και οι μέθοδοι διδασκαλίας της:Ανάπτυξη πειραματικής συσκευής βιοανατροφοδότησης για τη διδασκαλία της διαφραγματικής αναπνοής:Πιλοτική έρευνα (Bachelor thesis)

Περδικάρη, Αγγελική


This dissertation seeks to investigate the efficiency of diaphragmatic breathing and examines its methods of instruction. Firstly, it deals with the study of anatomy, physiology, mechanical action and diaphragmatic function. The total amount of the respiratory exercises used in pulmonary rehabilitation is described. In addition, the clinical reasoning along with their evidence is mentioned. The effects of diaphragmatic breathing on Chronic Obstructive Pulmonary Disease patients are analyzed in relation to the disease severity stage, in terms of symptoms, ventilation, chest wall motion, pulmonary function, respiratory rate and arterial blood gases. Furthermore, apart from the respiratory system, the efficiency of diaphragmatic breathing is assessed on the cardiac and the lymphatic function. Then, the existing methods of instruction and evaluation of diaphragmatic excursion are examined. Finally, the pilot study conducted for this dissertation is presented. In particular, the study aims to investigate the effectiveness of the experimental biofeedback device, developed by the writer and her colleagues, concerning the instruction of diaphragmatic breathing. The results show that the device equipped with the visual biofeedback provides the trainee with an incentive to better perform diaphragmatic breathing exercise and appears to be ahead of the established method of instruction.
Alternative title / Subtitle: The efficiency of diaphragmatic breathing and its methods of instruction:The development of an experimental biofeedbackdevice for the purposes of instructing diaphragmatic breathing:Pilot study
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας / Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Keywords: διαφραγματική αναπνοή;μέθοδοι διδασκαλίας;συσκευή ανατροφοδότησης;ανατομία διαφράγματος;πιλοτική έρευνα
Description: Πτυχιακή εργασία--ΣΕΥΠ-Τμήμα Φυσικοθεραπείας,2018--αα10277
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11702
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας / Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Publication date: 2018-10-24
Bibliographic citation: Περδικάρη, Α.(2018).Η αποτελεσματικότητα της διαφραγματικής αναπνοής και οι μέθοδοι διδασκαλίας της:Ανάπτυξη πειραματικής συσκευής βιοανατροφοδότησης για τη διδασκαλία της διαφραγματικής αναπνοής:Πιλοτική έρευνα(Πτυχιακή εργασία).Αλεξάνδρειο ΤΕΙ,Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η παρούσα πτυχιακή εργασία πραγματεύεται την αποτελεσματικότητα της διαφραγματικής αναπνοής και τις μεθόδους διδασκαλίας της. Αρχικά, μελετάται η ανατομία, η φυσιολογία, η μηχανική δράση και η λειτουργία του διαφράγματος. Περιγράφεται το σύνολο των αναπνευστικών ασκήσεων, που χρησιμοποιούνται στην πνευμονική αποκατάσταση και παρουσιάζεται ο κλινικός συλλογισμός και η τεκμηρίωση τους. Έπειτα, παρουσιάζεται η επίδραση της διαφραγματικής αναπνοής στη Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια σε σχέση με το στάδιο βαρύτητας της ασθένειας, όσον αφορά στα συμπτώματα, στον πνευμονικό αερισμό, στην κίνηση του θωρακικού τοιχώματος, στην πνευμονική λειτουργία, στον αναπνευστικό ρυθμό και στα αέρια αίματος. Επιπρόσθετα, αναφέρεται η επίδραση της διαφραγματικής αναπνοής σε άλλα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού, συγκεκριμένα, στην καρδιακή λειτουργία και στη λεμφική παροχέτευση. Στη συνέχεια, εξετάζονται οι υπάρχουσες μέθοδοι διδασκαλίας και αξιολόγησης της διαφραγματικής αναπνοής. Τέλος, παρουσιάζεται η πιλοτική έρευνα που πραγματοποιήθηκε για την παρούσα πτυχιακή. Συγκεκριμένα, έχει ως σκοπό να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα της πειραματικής συσκευής βιοανατροφοδότησης, που αναπτύχθηκε από τη γράφουσα και τους συνεργάτες της, στη διδασκαλία της διαφραγματικής αναπνοής. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η συσκευή με την εποπτική ανατροφοδότηση παρέχει κίνητρο στον εκπαιδευόμενο να εκτελέσει ορθότερα τη διαφραγματική αναπνοή και φαίνεται να έχει προβάδισμα σε σχέση με την καθιερωμένη μέθοδο διδασκαλίας.
This dissertation seeks to investigate the efficiency of diaphragmatic breathing and examines its methods of instruction. Firstly, it deals with the study of anatomy, physiology, mechanical action and diaphragmatic function. The total amount of the respiratory exercises used in pulmonary rehabilitation is described. In addition, the clinical reasoning along with their evidence is mentioned. The effects of diaphragmatic breathing on Chronic Obstructive Pulmonary Disease patients are analyzed in relation to the disease severity stage, in terms of symptoms, ventilation, chest wall motion, pulmonary function, respiratory rate and arterial blood gases. Furthermore, apart from the respiratory system, the efficiency of diaphragmatic breathing is assessed on the cardiac and the lymphatic function. Then, the existing methods of instruction and evaluation of diaphragmatic excursion are examined. Finally, the pilot study conducted for this dissertation is presented. In particular, the study aims to investigate the effectiveness of the experimental biofeedback device, developed by the writer and her colleagues, concerning the instruction of diaphragmatic breathing. The results show that the device equipped with the visual biofeedback provides the trainee with an incentive to better perform diaphragmatic breathing exercise and appears to be ahead of the established method of instruction.
Advisor name: Χριστάρα, Αλεξάνδρα
Examining committee: Χριστάρα, Αλεξάνδρα
Publishing department/division: Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας.Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Publishing institution: teithe
Number of pages: 116σ.
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Perdikari.pdf3.95 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11702
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.