Αντιμετώπιση του εργασιακού άγχους και των συνεπειών του από τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: (Master thesis)
Μπισκανάκη, Φανή
In the present master thesis, a research analysis about the relationship between
work anxiety and a few more factors takes place. These factors are the safety coming
out from an employer’s occupational status, the years she/he serves or the marital
status. Those participated are men as well as women of secondary education in Arta
prefecture, Greece and the basic questions of this thesis are the most significant
consequences due to work anxiety for these teachers, as well as the most effective
means to cope with it. The study is also divided in 4 chapters, with each of
themconsisting of important information. Thus, in the first chapter there is an extent
record of definitions about work-related stress and work-related exhaustion, which
often related to this stress according to the international literature. In addition, there is
also an extent reference to the teachers’ perceived satisfaction from work, since low
levels of satisfaction have been implied to high levels of work-related stress. In the
second chapter, the present thesis introduces the reader to educational field, where the
work-related stress effects on teachers are shown as well as the most effective means
to deal with it. The bibliography used in this chapter includes articles from
authoritative scientific journals, references from books,and generally, a wealth of
sources that document what they refer to.In the third chapter of the thesis, there is the
case study which incorporates the answers from the questionnaires given to 100
teachers in the Prefecture of Arta, Greece, men and women. These questionnaires
concern work-related anxiety, job satisfaction, the sense of burnout stems from work,
the consequences teachers have seen on themselves and the best ways to deal with
this stress. In the same chapter, a few statistical analyses are carried out on the degree
of correlation between the above figures, while the dissertation closes with a fourth
chapter in which the overall conclusions are recorded. At the end of the thesis, there is
every source used during its completion, as well as the questionnaires given to the
participants
Alternative title / Subtitle: | Η περίπτωση του Νομού της Άρτας |
Institution and School/Department of submitter: | Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων |
Keywords: | εργασία;εργασιακό άγχος;στρές;συνέπειες άγχους;εκπαιδευτικοί;δευτεροβάθμια εκπαίδευση;Άρτα;Νομός Άρτας |
Description: | Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018—9933 |
URI: | http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11493 |
Item type: | masterThesis |
Name(s) of contributor(s): | Μπισκανάκη, Φανή |
Submission Date: | 2020-03-07T20:46:01Z |
Item language: | el |
Item access scheme: | free |
Institution and School/Department of submitter: | Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων |
Publication date: | 2018-06-23 |
Bibliographic citation: | Μπισκανάκη, Φ. (2018). Αντιμετώπιση του εργασιακού άγχους και των συνεπειών του από τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: Η περίπτωση του Νομού της Άρτας (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη. |
Abstract: | Στην παρούσα εργασία πραγματοποιείται αναζήτηση των σχέσεων μεταξύ
εργασιακού άγχους και άλλων παραγόντων όπως η εργασιακή ασφάλεια ή τα έτη
προϋπηρεσίας και η οικογενειακή κατάσταση, σε άνδρες και γυναίκες εκπαιδευτικούς
Β/θμιας εκπαίδευσης του Νομού Άρτας, ενώ βασικά ερωτήματα της εργασίας είναι η
αναζήτηση των σημαντικότερων συνεπειών του εργασιακού άγχους για τους εν λόγω
εκπαιδευτικούς, καθώς και των σημαντικότερων τρόπων με τους οποίους
αντιμετωπίζουν αυτό το άγχος που πηγάζει από την εργασία. Η παρούσα μελέτη
χωρίζεται σε 4 κεφάλαια, καθένα από τα οποία έχει τη δική του σημασία στην
ολοκλήρωση της έρευνας. Έτσι, στο πρώτο κεφάλαιο πραγματοποιείται μια εκτενής
καταγραφή πλήθους ορισμών για το εργασιακό άγχος αλλά και την εργασιακή
εξουθένωση, η οποία συχνά σχετίζεται με αυτό σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία,
τις συνέπειες που συναντώνται και τους αποτελεσματικότερους τρόπους για να
αντιμετωπιστεί. Επιπλέον, γίνεται εκτενής αναφορά και στην ικανοποίηση που
αισθάνονται οι εκπαιδευτικοί από την εργασία τους, αφού έχει αποδειχθεί ότι τα
χαμηλά επίπεδα ικανοποίησης συνεπάγονται υψηλά επίπεδα εργασιακού άγχους. Στο
δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας γίνεται πέρασμα στον κλάδο των εκπαιδευτικών,
όπου και παρουσιάζονται οι συνέπειες που έχουν δηλώσει σε παλαιότερες έρευνες οι
ίδιοι οι εκπαιδευτικοί αλλά και τους τρόπους που χρησιμοποιούν προκειμένου να
μπορέσουν να το αντιμετωπίσουν. Η βιβλιογραφία που χρησιμοποιείται σε αυτό το
κεφάλαιο περιλαμβάνει άρθρα από έγκυρα επιστημονικά περιοδικά, αναφορές σε
βιβλία που αφορούν το συγκεκριμένο ζήτημα και γενικότερα πλήθος πηγών που
τεκμηριώνουν όσα αναφέρονται. Στο τρίτο κεφάλαιο της εργασίας βρίσκεται η
μελέτη περίπτωσης, στην οποία ενσωματώνονται οι απαντήσεις από τα
ερωτηματολόγια που δόθηκαν σε 100 εκπαιδευτικούς Β/θμιας του Νομού Άρτας,
άνδρες και γυναίκες και αφορούν το εργασιακό άγχος, την εργασιακή ικανοποίηση,
την αίσθηση εξουθένωσης από την εργασία, τις συνέπειες που έχουν δει στον εαυτό
τους αλλά και τους καλύτερους τρόπους με τους οποίους προσπαθούν να
αντιμετωπίσουν το εργασιακό άγχος. Στο ίδιο κεφάλαιο πραγματοποιούνται και
στατιστικοί έλεγχοι για το βαθμό συσχέτισης των παραπάνω μεγεθών, ενώ η εργασία
κλείνει με το τέταρτο κεφάλαιο στο οποίο βρίσκονται τα συνολικά συμπεράσματά
της. Στο τέλος της εργασίας υπάρχει το σύνολο των πηγών που χρησιμοποιήθηκαν
αλλά και τα ερωτηματολόγια που δόθηκαν στους συμμετέχοντες In the present master thesis, a research analysis about the relationship between work anxiety and a few more factors takes place. These factors are the safety coming out from an employer’s occupational status, the years she/he serves or the marital status. Those participated are men as well as women of secondary education in Arta prefecture, Greece and the basic questions of this thesis are the most significant consequences due to work anxiety for these teachers, as well as the most effective means to cope with it. The study is also divided in 4 chapters, with each of themconsisting of important information. Thus, in the first chapter there is an extent record of definitions about work-related stress and work-related exhaustion, which often related to this stress according to the international literature. In addition, there is also an extent reference to the teachers’ perceived satisfaction from work, since low levels of satisfaction have been implied to high levels of work-related stress. In the second chapter, the present thesis introduces the reader to educational field, where the work-related stress effects on teachers are shown as well as the most effective means to deal with it. The bibliography used in this chapter includes articles from authoritative scientific journals, references from books,and generally, a wealth of sources that document what they refer to.In the third chapter of the thesis, there is the case study which incorporates the answers from the questionnaires given to 100 teachers in the Prefecture of Arta, Greece, men and women. These questionnaires concern work-related anxiety, job satisfaction, the sense of burnout stems from work, the consequences teachers have seen on themselves and the best ways to deal with this stress. In the same chapter, a few statistical analyses are carried out on the degree of correlation between the above figures, while the dissertation closes with a fourth chapter in which the overall conclusions are recorded. At the end of the thesis, there is every source used during its completion, as well as the questionnaires given to the participants |
Advisor name: | Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος |
Examining committee: | Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος |
Publishing department/division: | Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων |
Publishing institution: | teithe |
Number of pages: | 126 |
Appears in Collections: | Μεταπτυχιακές Διατριβές |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Biskanaki.pdf | 3.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
This item is a favorite for 0 people.
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11493
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.