Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα και ο ρόλος του Ηγέτη/Διευθυντή: (Master thesis)

Καραθανάση, Έρρικα


This thesis explores the attitude, perception, capabilities as well as readiness of the principals of school units during a crisis management, i.e. the management of sudden events like earthquakes, accidents, deaths etc that could cause disruption to the daily life of the person facing a difficulty to cope with the situation. In particular, we examine the case of crisis caused due to a bereavement due to the frequency they are encountered in the school community and the significant adverse effects on the school population. In order to draw conclusions, a quantitative survey by the means of questionnaire was conducted for a sample of 114 principals of school units of Primary and Secondary education of Regional Directory of Education of Epirus. According to the results of the survey, the principals are in a position to identify and manage a crisis in the school unit they lead. They state they are prepared regarding the management of a crisis as in their majority they have developed a Crisis Management Plan and set up Crisis Management Task Force. Everybody recognizes death as an important form of crisis that can come up in a school unit and this is also indeed the crisis that they majority of the participants have encountered. Although the phenomenon of grief appears in the school unit quite often, what is transparent from the survey is that principals are not able to deal with it comfortably. The level of ability to manage grief depends, according to the survey, on factors such as the age of the respondents, the gender, their postgraduate education, and their training in Psychological First Aid. Empathy and social skills are recognized as the most important capabilities of a principal when it comes to grief management. Finally, the role of the teacher towards the grieving student is considered as important and there seems to be an imminent need for bereavement training both for students as well as teachers
Alternative title / Subtitle: Η περίπτωση του πένθους
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Ηγεσία;συναισθηματική νοημοσύνη;κρίσεις;θάνατος;πένθος;Leadership;emotional intelligence;crisis;death;grief
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018—9941
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11486
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Καραθανάση, Έρρικα
Submission Date: 2020-03-07T18:35:46Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-06-24
Bibliographic citation: Καραθανάση, Ε. (2018). Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα και ο ρόλος του Ηγέτη/Διευθυντή: Η περίπτωση του πένθους (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ,Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η παρούσα εργασία διερευνά τις στάσεις, τις αντιλήψεις, τις ικανότητες, καθώς και την ετοιμότητα των διευθυντών σχολικών μονάδων, στη διαχείριση κρίσεων, δηλαδή, στη διαχείριση αιφνίδιων γεγονότων, όπως είναι ο σεισμός, τα ατυχήματα, ο θάνατος κ.τ.λ., που προκαλούν αναστάτωση και αποδιοργάνωση στο άτομο το οποίο δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Εξετάζεται ιδιαίτερα η περίπτωση της κρίσης που προκαλείται από γεγονότα θανάτου, λόγω της μεγάλης συχνότητας με την οποία συναντώνται στη σχολική κοινότητα και των σημαντικά δυσμενών επιπτώσεων στον εκπαιδευτικό και μαθητικό πληθυσμό. Για την εξαγωγή συμπερασμάτων πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου σε δείγμα 114 Διευθυντών σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ηπείρου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι διευθυντές είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και να διαχειριστούν μία κρίση στο σχολείο όπου ηγούνται. Δηλώνουν ότι είναι προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση μιας κρίσης, αφού η πλειονότητα έχει εκπονήσει Σχέδιο Διαχείρισης Κρίσεων και έχει συγκροτήσει Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων. Ως σημαντική μορφή κρίσης, που συναντάται στο σχολείο, αναγνωρίζεται από όλους ότι είναι ο θάνατος και μάλιστα είναι η κρίση που έχει βιώσει το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων στην έρευνα. Αν και το φαινόμενο του πένθους αγγίζει τη σχολική κοινότητα αρκετά συχνά, αυτό που διαφαίνεται είναι ότι οι διευθυντές δεν μπορούν να το διαχειριστούν με άνεση. Ο βαθμός άνεσης διαχείρισης του πένθους εξαρτάται, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, από παράγοντες όπως η ηλικία των ερωτωμένων, το φύλο, η επιπλέον του βασικού πτυχίου μόρφωσή τους αλλά και η επιμόρφωσή τους σε θέματα Ψυχολογικών Πρώτων Βοηθειών. Ως σημαντικότερες ικανότητες ενός διευθυντή για τη διαχείριση του πένθους αναγνωρίζονται η ενσυναίσθηση και οι κοινωνικές δεξιότητες. Τέλος, ο ρόλος του εκπαιδευτικού απέναντι στο μαθητή που πενθεί θεωρείται σημαντικός και κρίνεται επιτακτική η ανάγκη επιμόρφωσης στην περιθανάτια αγωγή τόσο στους μαθητές όσο και στους ίδιους
This thesis explores the attitude, perception, capabilities as well as readiness of the principals of school units during a crisis management, i.e. the management of sudden events like earthquakes, accidents, deaths etc that could cause disruption to the daily life of the person facing a difficulty to cope with the situation. In particular, we examine the case of crisis caused due to a bereavement due to the frequency they are encountered in the school community and the significant adverse effects on the school population. In order to draw conclusions, a quantitative survey by the means of questionnaire was conducted for a sample of 114 principals of school units of Primary and Secondary education of Regional Directory of Education of Epirus. According to the results of the survey, the principals are in a position to identify and manage a crisis in the school unit they lead. They state they are prepared regarding the management of a crisis as in their majority they have developed a Crisis Management Plan and set up Crisis Management Task Force. Everybody recognizes death as an important form of crisis that can come up in a school unit and this is also indeed the crisis that they majority of the participants have encountered. Although the phenomenon of grief appears in the school unit quite often, what is transparent from the survey is that principals are not able to deal with it comfortably. The level of ability to manage grief depends, according to the survey, on factors such as the age of the respondents, the gender, their postgraduate education, and their training in Psychological First Aid. Empathy and social skills are recognized as the most important capabilities of a principal when it comes to grief management. Finally, the role of the teacher towards the grieving student is considered as important and there seems to be an imminent need for bereavement training both for students as well as teachers
Advisor name: Ιωαννίδου, Ειρήνη
Examining committee: Ιωαννίδου, Ειρήνη
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 173
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karathanasi.pdf3.64 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11486
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.