Επιμόρφωση των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: (Master thesis)

Γαβριηλίδης, Δημήτριος


This dissertation is a study on the training of primary school principals and presents the current status and suggestions for future training actions. The research carried out is a quantitative survey aimed at exploring the views of primary school teachers and principals on the training of principals in terms of the training needs, the adequacy and effectiveness of the training programs, the points which they need more support in the future, and the proposals to improve the training provided. The survey was conducted through a structured questionnaire to 146 teachers and principals of Primary Education schools in the Eastern Thessaloniki region. The results of the survey showed that the majority of teachers and principals have not attended a training program other than compulsory. The main conclusion of the survey is that teachers consider the training of principals to be of particular importance and that training needs strengthening and systematization by instructors in the field. The main topics of training that emerged from the views of educators and principals are leadership elements and issues related to school management, organizational issues and legislation. The majority of participants believe that the training of principals should be mandatory. The present training provided to school principals was considered by the participants to be inadequate. Needs for future enhancement of training are considered to exist for all subject areas of research with particular emphasis on leadership and management issues on organizational issues. Opinions about the suitability of the media are negative in terms of infrastructure, space and time of training, and moderate to negative in terms of trainers and the content of training. The main factors of difficulty faced by participants are conflict management, educational legislation and the combination of teaching in class and school management. The training programs they choose are a combination of introductory training and regular periodic training and the duration of preferred programs is annual or semi-annual. Gender and age do not affect the views of participants, while past experience differentiates the view of the importance of training on leadership issues. The findings are discussed and proposals are made
Alternative title / Subtitle: Παρόν και μέλλον
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Επιμόρφωση διευθυντών;Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση;Ηγεσία;Διοίκηση σχολική μονάδας;Principal training;Primary Education;Leadership;School Management
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018--9948
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11480
Item type: masterThesis
Name(s) of contributor(s): Γαβριηλίδης, Δημήτριος
Submission Date: 2020-03-07T16:00:45Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-06-23
Bibliographic citation: Γαβριηλίδης, Δ. (2018). Επιμόρφωση των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: Παρόν και μέλλον (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ,Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η παρούσα εργασία είναι μια μελέτη για την επιμόρφωση των διευθυντών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και παρουσιάζει την τρέχουσα κατάσταση και προτάσεις των εκπαιδευτικών για μελλοντικές επιμορφωτικές δράσεις. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε είναι μια ποσοτική έρευνα με σκοπό να διερευνήσει τις απόψεις των διευθυντών και των εκπαιδευτικών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προς την επιμόρφωση των διευθυντών, αναφορικά με τις ανάγκες επιμόρφωσης, την επάρκεια και την αποτελεσματικότητα των επιμορφωτικών προγραμμάτων, τα σημεία, τα οποία χρειάζονται περισσότερο ενίσχυση στο μέλλον, και τις προτάσεις για τη βελτίωση της επιμόρφωσης που παρέχεται. Η έρευνα έγινε μέσω δομημένου ερωτηματολογίου σε 146 εκπαιδευτικούς και διευθυντές σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής της Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών και των διευθυντών δεν έχουν παρακολουθήσει κάποιο πρόγραμμα επιμόρφωσης, εκτός από την υποχρεωτική στα ΠΕΚ. Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ιδιαίτερα σημαντική την επιμόρφωση των διευθυντών και ότι η επιμόρφωση χρειάζεται ενδυνάμωση και συστηματικοποίηση, από ειδικούς στον χώρο εκπαιδευτές. Τα κύρια θέματα επιμόρφωσης που αναδείχτηκαν μέσα από τις απόψεις των εκπαιδευτικών και των διευθυντών είναι στοιχεία ηγεσίας και θέματα σχετικά με τη διοίκηση της σχολικής μονάδας, με οργανωτικά θέματα και την νομοθεσία. Η πλειονότητα των συμμετεχόντων θεωρεί ότι η επιμόρφωση των διευθυντών θα πρέπει να είναι υποχρεωτική. Η παρούσα επιμόρφωση που παρέχεται στους διευθυντές των σχολείων κρίθηκε από τους συμμετέχοντες ανεπαρκής. Ανάγκες για μελλοντική ενίσχυση της επιμόρφωσης κρίνεται ότι υπάρχουν για όλες τις θεματικές ενότητες της έρευνας με ιδιαίτερη έμφαση στα στοιχεία ηγεσίας και την διοίκηση τα οργανωτικά θέματα. Οι απόψεις γύρω από την καταλληλότητα των μέσων είναι αρνητικές σε ότι αφορά την υλικοτεχνική υποδομή, το χώρο και το χρόνο εκπαίδευσης, και μέτριες προς αρνητικές όσον αφορά τους επιμορφωτές και το περιεχόμενο της επιμόρφωσης. Οι βασικοί παράγοντες δυσκολίας που αντιμετωπίζουν οι συμμετέχοντες είναι η διαχείριση των συγκρούσεων, η εκπαιδευτική νομοθεσία και ο συνδυασμός διδασκαλίας σε τάξη και διεύθυνσης του Σχολείου. Τα επιμορφωτικά προγράμματα που επιλέγουν είναι συνδυασμός εισαγωγικής επιμόρφωσης και τακτών περιοδικών επιμορφώσεων και η διάρκεια των προγραμμάτων που προτιμάται είναι ετήσια ή εξαμηνιαία. Το φύλο και η ηλικία δεν επηρεάζει τις απόψεις των συμμετεχόντων, ενώ η προϋπηρεσία διαφοροποιεί την άποψη για τη σημαντικότητα της επιμόρφωσης γύρω από θέματα ηγεσίας. Τα ευρήματα συζητούνται και γίνονται προτάσεις
This dissertation is a study on the training of primary school principals and presents the current status and suggestions for future training actions. The research carried out is a quantitative survey aimed at exploring the views of primary school teachers and principals on the training of principals in terms of the training needs, the adequacy and effectiveness of the training programs, the points which they need more support in the future, and the proposals to improve the training provided. The survey was conducted through a structured questionnaire to 146 teachers and principals of Primary Education schools in the Eastern Thessaloniki region. The results of the survey showed that the majority of teachers and principals have not attended a training program other than compulsory. The main conclusion of the survey is that teachers consider the training of principals to be of particular importance and that training needs strengthening and systematization by instructors in the field. The main topics of training that emerged from the views of educators and principals are leadership elements and issues related to school management, organizational issues and legislation. The majority of participants believe that the training of principals should be mandatory. The present training provided to school principals was considered by the participants to be inadequate. Needs for future enhancement of training are considered to exist for all subject areas of research with particular emphasis on leadership and management issues on organizational issues. Opinions about the suitability of the media are negative in terms of infrastructure, space and time of training, and moderate to negative in terms of trainers and the content of training. The main factors of difficulty faced by participants are conflict management, educational legislation and the combination of teaching in class and school management. The training programs they choose are a combination of introductory training and regular periodic training and the duration of preferred programs is annual or semi-annual. Gender and age do not affect the views of participants, while past experience differentiates the view of the importance of training on leadership issues. The findings are discussed and proposals are made
Advisor name: Κιλιπίρης, Φώτιος
Examining committee: Κιλιπίρης, Φώτιος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 151
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11480
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.