Διοίκηση ολικής ποιότητας στους ανθρώπινους πόρους. Στρατηγικές διαδικασίες και εφαρμογές στην εκπαίδευση (Bachelor thesis)

Τσακιρίδου, Γεωργία


Total Quality Management (TQM) is a management approach which is significantly different than traditional management models. Its implementation on education has been a subject of research for many decades. As does every management model, TQM, and its very human-centered nature, affects Human Resources Management (HRM) as well. This research tried to pinpoint the attitudes and beliefs the principals of various kinds of educational units have, in an effort to draw conclusions about the HRM practices used in Greek education and about the extent to which these practices are in agreement with HRTQM (Human Resources Total Quality Management). In addition, a comparison is conducted, between the attitudes of the principals of public and private educational units, aiming at a further examination of the difference of beliefs on HRM and how they are affected by the centralized or decentralized nature of the system they are in. The results of this research showed that the most important points where the attitudes and the practices of the principals agree with HRTQM, are the orientation towards the educational results, while hesitating attitudes towards the extroversion of their organization, that TQM prompts, were also detected. As far as the difference of attitudes between the principles of private and public schools is concerned, the results were relatively similar, although the principles of public schools seem more familiar with including internal and external clients in the managerial procedures, while private schools’ principals have clearer goals for their units
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Διοίκηση Ολικής Ποιότητας;ΔΟΠ;Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων;ΔΑΠ;εκπαιδευτική μονάδα;δημόσιος τομέας;ιδιωτικός τομέας;Total Quality Management;TQM;Human Resources Management;HRM;educational unit;private sector;public sector
Description: Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2018--9951
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11477
Item type: bachelorThesis
Name(s) of contributor(s): Τσακιρίδου, Γεωργία
Submission Date: 2020-03-06T20:13:42Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-06-24
Bibliographic citation: Τσακιρίδου, Γ. (2018). Διοίκηση ολικής ποιότητας στους ανθρώπινους πόρους. Στρατηγικές διαδικασίες και εφαρμογές στην εκπαίδευση (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ, Θεσσαλονίκη.
Abstract: Η Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ) αποτελεί μία διοικητική προσέγγιση που διαφέρει σημαντικά από τα παραδοσιακά μοντέλα διοίκησης. Η εφαρμογή της στην εκπαίδευση αποτελεί εδώ και δεκαετίες αντικείμενο μελέτης. Όπως κάθε διοικητικό μοντέλο, η ΔΟΠ, με τον έντονα ανθρωποκεντρικό της χαρακτήρα, επηρεάζει και τη Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων (ΔΑΠ). Η παρούσα έρευνα επιχείρησε να χαρτογραφήσει τις στάσεις και τις απόψεις διευθυντών διαφόρων εκπαιδευτικών μονάδων, σε μία προσπάθεια διεξαγωγής συμπερασμάτων σχετικά με τις πρακτικές της ΔΑΠ που ακολουθούνται στο χώρο της ελληνικής εκπαίδευσης και το κατά πόσο αυτές συγκλίνουν με την ΔΑΠ Ολικής Ποιότητας. Πραγματοποιείται, ακόμη, μία σύγκριση ανάμεσα στις απόψεις των διευθυντών δημοσίων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών μονάδων, με στόχο τη διερεύνηση της διαφοράς απόψεων επάνω στη ΔΑΠ και το πώς αυτές επηρεάζονται από τη συγκεντρωτική ή την αποκεντρωμένη φύση του συστήματος στο οποίο ανήκουν. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως τα σημαντικότερα σημεία στα οποία δεν συνάδουν οι απόψεις και οι πρακτικές των διευθυντών με την ΔΑΠ Ολικής Ποιότητας είναι ο προσανατολισμός στο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα, ενώ παρατηρήθηκαν και διστακτικές στάσεις απέναντι στην εξωστρέφεια του οργανισμού που πρεσβεύει η ΔΟΠ. Όσον αφορά τις διαφορές απόψεων ανάμεσα στους διευθυντές ιδιωτικών και δημόσιων μονάδων, τα αποτελέσματα ήταν σχετικά όμοια, με τους διευθυντές του δημοσίου να φαίνονται περισσότερο εξοικειωμένοι με το ευρύτερο περιβάλλον του σχολείου, ενώ οι ιδιώτες έχουν πιο ξεκάθαρους στόχους για τη μονάδα τους
Total Quality Management (TQM) is a management approach which is significantly different than traditional management models. Its implementation on education has been a subject of research for many decades. As does every management model, TQM, and its very human-centered nature, affects Human Resources Management (HRM) as well. This research tried to pinpoint the attitudes and beliefs the principals of various kinds of educational units have, in an effort to draw conclusions about the HRM practices used in Greek education and about the extent to which these practices are in agreement with HRTQM (Human Resources Total Quality Management). In addition, a comparison is conducted, between the attitudes of the principals of public and private educational units, aiming at a further examination of the difference of beliefs on HRM and how they are affected by the centralized or decentralized nature of the system they are in. The results of this research showed that the most important points where the attitudes and the practices of the principals agree with HRTQM, are the orientation towards the educational results, while hesitating attitudes towards the extroversion of their organization, that TQM prompts, were also detected. As far as the difference of attitudes between the principles of private and public schools is concerned, the results were relatively similar, although the principles of public schools seem more familiar with including internal and external clients in the managerial procedures, while private schools’ principals have clearer goals for their units
Advisor name: Καπίκη, Σουλτάνα
Examining committee: Καπίκη, Σουλτάνα
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 122
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsakiridou.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/11477
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.