Φυσικές Επιστήμες και Arduino (Master thesis)

Διαμαντή, Αικατερίνη


In the present paper we study the development and implementation of educational material which is based on Arduino technology and the use of it in the teaching of Physical Sciences, as in recent years we have been witnessing an ever-growing need and demand for the inclusion of experimental procedures in the classroom. For the purposes of this paper, we built a robotic vehicle whose motion can vary upon programming, as well as an arrangement with a distance sensor to measure distance and time. Simple, inexpensive and user-friendly materials, along with Arduino microprocessors were used for the development and use of both. With the arrangement we built, the application Tracker Video Analysis and the simple functions of the EXCEL programme, we studied rectilinear uniform and rectilinear uniformly accelerated motion and developed the corresponding graphical representations. Finally, we planned teaching scenarios concerning the modules of kinematics and dynamics which integrate the measurements we took with our structure and with the Tracker Video Analysis application into the educational process.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Keywords: Φυσικές Επιστήμες;Arduino
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, 2024 (α/α 14142)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16762
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2024-07-16T10:12:27Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publication date: 2024-02-28
Bibliographic citation: Διαμαντή, Α. (2024). Φυσικές Επιστήμες και Arduino (Μεταπτυχιακή εργασία).ΔΙΠΑΕ.
Abstract: Στην παρούσα εργασία μελετήσαμε την υλοποίηση και την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού που βασίζεται στην τεχνολογία Arduino και τη χρήση αυτού στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, καθώς τα τελευταία χρόνια μεγαλώνει όλο και περισσότερο η ανάγκη και το ενδιαφέρον ένταξης πειραματικών διαδικασιών στην εκπαίδευση. Για τις ανάγκες της εργασίας κατασκευάσαμε ένα ρομποτικό αμαξίδιο του οποίου η κίνηση μπορεί να μεταβάλλεται προγραμματίζοντάς το ανάλογα, αλλά και μια διάταξη με αισθητήρα απόστασης για τη λήψη μετρήσεων απόστασης και χρόνου. Για την κατασκευή και λειτουργία και των δύο χρησιμοποιήθηκαν απλά, οικονομικά και εύκολα στην χρήση υλικά καθώς και μικροεπεξεργαστές Arduino. Με την διάταξη που κατασκευάσαμε, την εφαρμογή Tracker Video Analysis αλλά και με απλές λειτουργίες του Excel μελετήσαμε την ευθύγραμμη ομαλή και την ευθύγραμμα ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση και δημιουργήσαμε τις αντίστοιχες γραφικές παραστάσεις. Τέλος, σχεδιάσαμε σενάρια διδασκαλίας που αφορούν στα κεφάλαια της κινηματικής και της δυναμικής τα οποία εντάσσουν τις μετρήσεις που πραγματοποιήσαμε με την κατασκευή μας, και με την εφαρμογή Tracker, στην εκπαιδευτική διαδικασία.
In the present paper we study the development and implementation of educational material which is based on Arduino technology and the use of it in the teaching of Physical Sciences, as in recent years we have been witnessing an ever-growing need and demand for the inclusion of experimental procedures in the classroom. For the purposes of this paper, we built a robotic vehicle whose motion can vary upon programming, as well as an arrangement with a distance sensor to measure distance and time. Simple, inexpensive and user-friendly materials, along with Arduino microprocessors were used for the development and use of both. With the arrangement we built, the application Tracker Video Analysis and the simple functions of the EXCEL programme, we studied rectilinear uniform and rectilinear uniformly accelerated motion and developed the corresponding graphical representations. Finally, we planned teaching scenarios concerning the modules of kinematics and dynamics which integrate the measurements we took with our structure and with the Tracker Video Analysis application into the educational process.
Advisor name: Υφούλης, Χρήστος
Examining committee: Υφούλης, Χρήστος
Publishing department/division: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publishing institution: ihu
Number of pages: 93 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Εργασία Διαμαντή.docxΜεταπτυχιακή εργασία 10.76 MBMicrosoft Word XMLView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16762
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.