Η συμβολή των μεθόδων STEAM στην ανάπτυξη της πολλαπλής νοημοσύνης μαθητών νεαρής ηλικίας. Απόψεις γονέων και εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Master thesis)

Μπούρα, Δήμητρα Μαρία


The rapid growth of the global economy in recent decades requires citizens manned with the appropriate abilities and skills in the fields of science, technology, engineering and mathematics (STEM). Therefore, the application of the STEAM method is the most appropriate educational method through which students can be trained with all the necessary skills for the time. In the present study, both teachers' and parents’ views on STEAM education and whether seek their children to attend such educational programs will be explored and presented, in order to be able to assess their impact on development of their children and specifically in the development of multiple intelligences. As a means of collecting data, both teachers' and parents' perceptions regarding the effect of STEAM on the development of multiple intelligences, the questionnaire was used. The results of both surveys are expected to show, on the one hand, that the majority of teachers are positive towards this educational approach and want the integration of STEAM programs in the context of educational teaching. On the other hand, the results regarding the parents' questionnaire will show that the majority of the children, the parents that had been interviewed, do not attend or have never attended STEAM programs.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Παραγωγής και Διοίκησης
Subject classification: Διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαίδευση
Εκπαιδευτικοί -- Στάσεις -- Ελλάδα
Γονείς -- Στάσεις -- Ελλάδα
Πολλαπλή νοημοσύνη
Εκπαιδευτική τεχνολογία
Interdisciplinary approach in education
Teachers -- Attitudes -- Greece
Parents -- Attitudes -- Greece
Multiple intelligences
Educational technology
Keywords: Πολλαπλή νοημοσύνη;Απόψεις εκπαιδευτικών;Πρωτοβάθμια εκπαίδευση;Δευτεροβάθμια εκπαίδευση;Εκπαιδευτικά προγράμματα;Multiple intelligences;Attitudes of educators;Primary education;Secondary education;Educational programs;STEAM
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, 2023 (α/α 13943)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16695
Item type: masterThesis
Subject classification: Διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαίδευση
Εκπαιδευτικοί -- Στάσεις -- Ελλάδα
Γονείς -- Στάσεις -- Ελλάδα
Πολλαπλή νοημοσύνη
Εκπαιδευτική τεχνολογία
Interdisciplinary approach in education
Teachers -- Attitudes -- Greece
Parents -- Attitudes -- Greece
Multiple intelligences
Educational technology
Submission Date: 2024-07-02T22:06:37Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Παραγωγής και Διοίκησης
Publication date: 2023-02-17
Bibliographic citation: Μπούρα, Δ. Μ. (2023). Η συμβολή των μεθόδων STEAM στην ανάπτυξη της πολλαπλής νοημοσύνης μαθητών νεαρής ηλικίας. Απόψεις γονέων και εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Μεταπτυχιακή εργασία). ΔΙ.ΠΑ.Ε.
Abstract: Η ραγδαία ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας τις τελευταίες δεκαετίες, απαιτεί πολίτες επανδρωμένους με τις κατάλληλες ικανότητες και δεξιότητες στους τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM). Ως εκ τούτου, η εφαρμογή των μεθόδων STEAM αποτελεί την καταλληλότερη εκπαιδευτική μέθοδο μέσω της οποίας οι μαθητές μπορούν να καταρτιστούν με όλες τις απαραίτητες, για την εποχή δεξιότητες. Στην παρούσα μελέτη, θα διερευνηθούν και θα παρουσιαστούν τόσο οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την εκπαίδευση STEAM, όσο και κατά πόσο οι γονείς επιδιώκουν τα παιδιά τους να παρακολουθήσουν τα εν λόγω εκπαιδευτικά προγράμματα, ώστε να είναι σε θέση να αξιολογήσουν την επίδραση αυτών στην ανάπτυξη των παιδιών τους και συγκεκριμένα στην ανάπτυξη της πολλαπλής νοημοσύνης. Ως μέσο συλλογής δεδομένων, τόσο των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών όσο και των γονέων αναφορικά με την επίδραση των STEAM στην ανάπτυξη της πολλαπλής νοημοσύνης, χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο. Τα αποτέλεσμα και των δυο ερευνών αναμένεται να δείξουν αφενός ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών διάκεινται θετικά προς την εν λόγω εκπαιδευτική προσέγγιση και επιθυμεί την ενσωμάτωση των προγραμμάτων STEAM στα πλαίσια της εκπαιδευτικής διδασκαλίας. Αφετέρου, τα αποτελέσματα αναφορικά με το ερωτηματολόγιο των γονέων, θα καταδείξουν ότι η πλειονότητα των παιδιών, των ερωτηθέντων γονέων, δεν παρακολουθούν ή δεν έχουν παρακολουθήσει ποτέ προγράμματα STEAM.
The rapid growth of the global economy in recent decades requires citizens manned with the appropriate abilities and skills in the fields of science, technology, engineering and mathematics (STEM). Therefore, the application of the STEAM method is the most appropriate educational method through which students can be trained with all the necessary skills for the time. In the present study, both teachers' and parents’ views on STEAM education and whether seek their children to attend such educational programs will be explored and presented, in order to be able to assess their impact on development of their children and specifically in the development of multiple intelligences. As a means of collecting data, both teachers' and parents' perceptions regarding the effect of STEAM on the development of multiple intelligences, the questionnaire was used. The results of both surveys are expected to show, on the one hand, that the majority of teachers are positive towards this educational approach and want the integration of STEAM programs in the context of educational teaching. On the other hand, the results regarding the parents' questionnaire will show that the majority of the children, the parents that had been interviewed, do not attend or have never attended STEAM programs.
Advisor name: Σταλίκα, Ευαγγελία
Examining committee: Σταλίκα, Ευαγγελία
Publishing department/division: Σχολή Πολιτικών Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος
Publishing institution: ihu
Number of pages: 97
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boura.pdf2.84 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16695
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.