Η επίδραση της μεθοδολογίας STEAM στην ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων (soft skills) (Master thesis)

Πασσιάς, Νικόλαος


In contemporary educational reality and in the relevant scientific and professional dialogue, the STEAM teaching methodology is emerging as a central issue. This is due, on the one hand, to the technological development that characterises our time and, consequently, to the importance of STEAM-related professions and the related skills in the labour market. On the other hand, the importance attached to education and the cultivation of skills relevant to the fields that make up the interdisciplinary STEAM profession. The relevant literature has highlighted the importance of cultivating relevant skills in both primary and secondary education, and refers to the impact of relevant education on careers and the development of STEAM disciplines in general. A significant part of the relevant literature focuses on skills development. At the same time, in addition to skills directly related to the STEAM discipline, the correlation between STEAM-related education and careers and broader skills, such as soft skills and 21st century skills (4Cs), is studied. This is because soft skills have been shown to play a key role in career development, emotional development, successful socialisation, personal fulfilment and ultimately individual well-being. This paper is placed precisely in this research field and studies the relationship between the STEAM educational methodology and the Problem based learning (PBL) model and the development of soft skills in primary school students. Specifically, it quantitatively studies the results of a workshop based on the STEAM-PBL methodology in terms of enhancing the soft skills of the participating students. For this purpose, questionnaires were used to assess students' levels and attitudes regarding soft skills before and after the intervention. Statistical analysis and discussion of the findings followed. This paper begins by defining the research, documenting its significance, and formulating the research question. This is followed by the literature review and documentation. Methodological issues related to the conduct of the research are then described. The statistical analysis is described and concluded with a discussion of the conclusions.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Παραγωγής και Διοίκησης
Subject classification: Μάθηση μέσω επίλυσης προβλημάτων
Ήπιες δεξιότητες
Εκπαιδευτική τεχνολογία
Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια
Διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαίδευση
Problem-based learning
Soft skills
Eduational technology
Education, Primary
Interdisciplinary approach in education.
Keywords: Ήπιες δεξιότητες;Μάθηση μέσω επίλυσης προβλημάτων;STEAM;Soft skills development;Problem Based Learning
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης. 2023 (α/α 13972)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16682
Item type: masterThesis
Subject classification: Μάθηση μέσω επίλυσης προβλημάτων
Ήπιες δεξιότητες
Εκπαιδευτική τεχνολογία
Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια
Διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαίδευση
Problem-based learning
Soft skills
Eduational technology
Education, Primary
Interdisciplinary approach in education.
Submission Date: 2024-07-01T12:10:27Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Παραγωγής και Διοίκησης
Publication date: 2023-03-06
Bibliographic citation: Πασσιάς, Ν. (2023), Η επίδραση της μεθοδολογίας STEAM στην ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων (soft skills) , (Μεταπτυχιακή εργασία), ΔΙ.ΠΑ.Ε.
Abstract: Στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα και στον σχετικό επιστημονικό και επαγγελματικό διάλογο η διδακτική μεθοδολογία STEAM αναδεικνύεται σε κεντρικό θέμα. Αυτό οφείλεται, αφενός, στην τεχνολογική εξέλιξη που χαρακτηρίζει την εποχή μας και συνεπώς στη σημασία που έχουν τα επαγγέλματα που σχετίζονται με το STEAM αλλά και οι σχετικές δεξιότητες στην αγορά εργασίας. Αφετέρου, στη σημασία που αποδίδεται στην εκπαίδευση και την καλλιέργεια δεξιοτήτων σχετικών με τους τομείς που απαρτίζουν τον διεπιστημονικό επαγγελματικό χώρο του STEAM. Η σχετική βιβλιογραφία έχει αναδείξει τη σημαντικότητα της καλλιέργειας των σχετικών δεξιοτήτων τόσο στην πρωτοβάθμια, όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ κάνει αναφορά στον αντίκτυπο της σχετικής εκπαίδευσης στην επαγγελματική σταδιοδρομία και γενικά στην ανάπτυξη των επιστημονικών τομέων του STEAM. Ένα σημαντικό κομμάτι της σχετικής βιβλιογραφίας επικεντρώνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Παράλληλα, πέρα από τις δεξιότητες που σχετίζονται άμεσα με το επιστημονικό αντικείμενο του STEAM, μελετάται η συσχέτιση μεταξύ της εκπαίδευσης και των επαγγελμάτων που σχετίζονται με το STEAM και ευρύτερων δεξιοτήτων, όπως οι ήπιες δεξιότητες (soft skills) και οι δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs). Αυτό συμβαίνει, διότι έχει αποδειχτεί ότι οι ήπιες δεξιότητες διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην επαγγελματική σταδιοδρομία, τη συναισθηματική ανάπτυξη, την επιτυχή κοινωνικοποίηση, την ολοκλήρωση της προσωπικότητας και τελικά την ευημερία του ατόμου. Η παρούσα εργασία τοποθετείται ακριβώς σε αυτό το ερευνητικό πεδίο και μελετά τη συσχέτιση της εκπαιδευτικής μεθοδολογίας των επιστημών STEAM και του μοντέλου του Problem based learning (PBL) με την ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων (soft skills) σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, μελετά ποσοτικά τα αποτελέσματα ενός εργαστηρίου που βασίστηκε στη μεθοδολογία STEAM-PBL όσον αφορά στην ενίσχυση των ήπιων δεξιοτήτων των μαθητών που συμμετείχαν. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια που αξιολογούσαν τα επίπεδα και τις στάσεις των μαθητών, όσον αφορά τις ήπιες δεξιότητες, πριν και μετά την παρέμβαση. Ακολούθησε στατιστική ανάλυση και συζήτηση των συμπερασμάτων. Η εργασία αυτή ξεκινά με την οριοθέτηση της έρευνας, την τεκμηρίωση της σημαντικότητάς της, καθώς και με τη διατύπωση του ερευνητικού ερωτήματος. Ακολουθεί η βιβλιογραφική ανασκόπηση και τεκμηρίωση. Στη συνέχεια περιγράφονται μεθοδολογικά ζητήματα που αφορούν στη διεξαγωγή της έρευνας. Περιγράφεται η στατιστική ανάλυση και ολοκληρώνεται με τη συζήτηση των συμπερασμάτων.
In contemporary educational reality and in the relevant scientific and professional dialogue, the STEAM teaching methodology is emerging as a central issue. This is due, on the one hand, to the technological development that characterises our time and, consequently, to the importance of STEAM-related professions and the related skills in the labour market. On the other hand, the importance attached to education and the cultivation of skills relevant to the fields that make up the interdisciplinary STEAM profession. The relevant literature has highlighted the importance of cultivating relevant skills in both primary and secondary education, and refers to the impact of relevant education on careers and the development of STEAM disciplines in general. A significant part of the relevant literature focuses on skills development. At the same time, in addition to skills directly related to the STEAM discipline, the correlation between STEAM-related education and careers and broader skills, such as soft skills and 21st century skills (4Cs), is studied. This is because soft skills have been shown to play a key role in career development, emotional development, successful socialisation, personal fulfilment and ultimately individual well-being. This paper is placed precisely in this research field and studies the relationship between the STEAM educational methodology and the Problem based learning (PBL) model and the development of soft skills in primary school students. Specifically, it quantitatively studies the results of a workshop based on the STEAM-PBL methodology in terms of enhancing the soft skills of the participating students. For this purpose, questionnaires were used to assess students' levels and attitudes regarding soft skills before and after the intervention. Statistical analysis and discussion of the findings followed. This paper begins by defining the research, documenting its significance, and formulating the research question. This is followed by the literature review and documentation. Methodological issues related to the conduct of the research are then described. The statistical analysis is described and concluded with a discussion of the conclusions.
Advisor name: Πλιάσα, Σοφία
Examining committee: Πλιάσα, Σοφία
Publishing department/division: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publishing institution: ihu
Number of pages: 65
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Passias.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16682
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.