Διερεύνηση εκπαιδευτικών προσεγγίσεων στο διδακτικό αντικείμενο της ηλεκτροκίνησης οχημάτων σε τεχνικά επαγγελματικά λύκεια (Master thesis)

Κορνηλία, Ντένη


Electric mobility is a modern and up-to-date scientific subject with a significant impact on the fields of research, industry, economy, environment and certainly society. Therefore, is obvious the need of comprehensive and effective teaching of the specific subject, focusing attention on Secondary Education with an emphasis on Vocational – Technical Education and on territories that will staff corresponding professional working positions in the future. Through a quotative pilot research that concerns Technical Education teachers in the 2nd and 3rd class of Vocational School, in the Department of Mechanical Engineering and the field of “Technicians of Vehicles” – as representatives of school units – as well as, graduates of the specific expertise, are analyzed the skills, the preferences, the needs and the learning outcomes of the students in relation to the chosen and implemented teaching approaches in the classrooms and laboratories on the teaching subject of Electric Mobility. All the necessary data for the valuation of the current situation, have been collected through research, as well as the Greek and International bibliography. Then, an afford was made, to elaborate an integrated framework of teaching methods and practices that will be able to meet students’ special needs together with the teaching requirements of the subject of Electric Mobility in the sector of Vocational Education. The purpose of this framework is to contribute to addressing the problems and limitations noted during the teaching processes and help students to approach the subject more easily and effectively conceptually and scientifically. Then, the analysis of advantages, weaknesses, opportunities and threats (SWOT Analysis) of the proposed teaching subject is conducted, taking into account the unique characteristics of the subject, the educational environment and the students. The application of this method intents to identify the parameters that influence and contribute to the successful application of Electric Mobility teaching, constituting a helpful tool for the selection of effective teaching strategies. Finally, the dissertation concludes with the evaluation of the obtained results, as well as, the submission of proposals for further research
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Keywords: Ηλεκτροκίνηση οχημάτων;Τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση;Σύγχρονες διδακτικές τεχνικές;Διδακτικά εργαλεία;Λύκεια;Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Μηχανικών -Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16438
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2024-03-27T14:04:50Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publication date: 2024-02-21
Bibliographic citation: Ντένη, Κ. (2024). Διερεύνηση εκπαιδευτικών προσεγγίσεων στο διδακτικό αντικείμενο της ηλεκτροκίνησης οχημάτων σε τεχνικά επαγγελματικά λύκεια (Μεταπτυχιακή εργασία). ΔΙΠΑΕ
Abstract: Η Ηλεκτρική Κίνηση Οχημάτων αποτελεί ένα σύγχρονο και επίκαιρο επιστημονικό αντικείμενο με σημαντική επίδραση στους τομείς της έρευνας, της βιομηχανίας, της οικονομίας, του περιβάλλοντος και φυσικά της κοινωνίας. Γίνεται λοιπόν εύκολα κατανοητή η ανάγκη της ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής διδασκαλίας του αντικειμένου, εστιάζοντας το ενδιαφέρον στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με έμφαση στην Επαγγελματική – Τεχνική Εκπαίδευση και σε ειδικότητες που θα στελεχώσουν αντίστοιχες επαγγελματικές θέσεις στο μέλλον. Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας, μέσω μιας ποσοτικής πιλοτικής έρευνας η οποία αφορά εκπαιδευτικούς Τεχνικής Εκπαίδευσης στην Γ’ Τάξη Επαγγελματικού Λυκείου, στον Τομέα Μηχανολογίας, της Ειδικότητας Τεχνικών Οχημάτων – ως εκπροσώπους σχολικών μονάδων – αλλά και απόφοιτους της αντίστοιχης ειδικότητας, διερευνώνται οι δεξιότητες, οι προτιμήσεις, οι ανάγκες και τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών σε σχέση με τις διδακτικές προσεγγίσεις που επιλέγονται και υλοποιούνται στις αίθουσες διδασκαλίας και τα εργαστήρια πάνω στο διδακτικό αντικείμενο της Ηλεκτροκίνησης. Επιχειρείται να αξιολογηθεί το γνωστικό υπόβαθρο των μαθητών και να διαπιστωθεί ο τρόπος αφομοίωσης των θεωρητικών αρχών του γνωστικού αντικειμένου της Ηλεκτροκίνησης Οχημάτων. Μετά την συλλογή όλων των απαραίτητων στοιχείων, μέσω της έρευνας αλλά και της Ελληνικής και την Διεθνούς Βιβλιογραφίας, για την καταγραφή και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης, διαμορφώνεται ένα ολοκληρωμένο Πλαίσιο Διδακτικών Μεθόδων και Πρακτικών που θα μπορούν να καλύψουν τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών αλλά και διδακτικές απαιτήσεις του αντικειμένου της Ηλεκτρικής Κίνησης Οχημάτων στον κλάδο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Σκοπός αυτού του Πλαισίου είναι να συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων και περιορισμών που σημειώνονται κατά την διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου και να βοηθήσει τους μαθητές να προσεγγίσουν ευκολότερα και πιο αποτελεσματικά εννοιολογικά και επιστημονικά το θέμα. Στην συνέχεια, πραγματοποιείται η ανάλυση πλεονεκτημάτων, αδυναμιών, ευκαιριών και απειλών (SWOT Αnalysis) του διδακτικού αντικειμένου της Ηλεκτροκίνησης Οχημάτων, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιομορφίες του γνωστικού αντικειμένου, του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος αλλά και των μαθητών. Η εφαρμογή της μεθόδου στοχεύει στον εντοπισμό των παραμέτρων που επηρεάζουν και συμβάλλουν στην επιτυχή ή μη εφαρμογή της διδασκαλία της Ηλεκτροκίνησης, αποτελώντας εργαλείο για την επιλογή αποτελεσματικών διδακτικών στρατηγικών. Τέλος, η εργασία ολοκληρώνεται με την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων που προέκυψαν καθώς και την υποβολή προτάσεων για περαιτέρω έρευνα.
Electric mobility is a modern and up-to-date scientific subject with a significant impact on the fields of research, industry, economy, environment and certainly society. Therefore, is obvious the need of comprehensive and effective teaching of the specific subject, focusing attention on Secondary Education with an emphasis on Vocational – Technical Education and on territories that will staff corresponding professional working positions in the future. Through a quotative pilot research that concerns Technical Education teachers in the 2nd and 3rd class of Vocational School, in the Department of Mechanical Engineering and the field of “Technicians of Vehicles” – as representatives of school units – as well as, graduates of the specific expertise, are analyzed the skills, the preferences, the needs and the learning outcomes of the students in relation to the chosen and implemented teaching approaches in the classrooms and laboratories on the teaching subject of Electric Mobility. All the necessary data for the valuation of the current situation, have been collected through research, as well as the Greek and International bibliography. Then, an afford was made, to elaborate an integrated framework of teaching methods and practices that will be able to meet students’ special needs together with the teaching requirements of the subject of Electric Mobility in the sector of Vocational Education. The purpose of this framework is to contribute to addressing the problems and limitations noted during the teaching processes and help students to approach the subject more easily and effectively conceptually and scientifically. Then, the analysis of advantages, weaknesses, opportunities and threats (SWOT Analysis) of the proposed teaching subject is conducted, taking into account the unique characteristics of the subject, the educational environment and the students. The application of this method intents to identify the parameters that influence and contribute to the successful application of Electric Mobility teaching, constituting a helpful tool for the selection of effective teaching strategies. Finally, the dissertation concludes with the evaluation of the obtained results, as well as, the submission of proposals for further research
Advisor name: Κοσμάνης, Θεόδωρος
Examining committee: Κοσμάνης, Θεόδωρος
Publishing department/division: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publishing institution: ihu
Number of pages: 125 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΝΤΕΝΗ_ΚΟΡΝΗΛΙΑ__ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ_2024_ΠΜΣ STEAM.pdfΜεταπτυχιακή εργασία1.92 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16438
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.