Ανάπτυξη εκπαιδευτικού σεναρίου για τη διδασκαλία 3d printing με τη χρήση τεχνικών παιχνιδιοποίησης. (Master thesis)

Μανάβης, Αθανάσιος


The thesis concerns the development of an educational scenario for teaching rapid prototyping technology using gamification techniques. Initially, data was collected from higher education students in order to record their learning needs and desires. The specific trainees come from the Department of Product and Systems Design Engineering of the University of Western Macedonia. Three different questionnaires were used to collect the survey data: a) the GEFT-type questionnaire to identify the learners' cognitive style, b) the questionnaire to identify the learners' personal assessments (and their knowledge about the reverse engineering module) and finally, c) the feedback questionnaire at the end of the course. Upon completion of the questionnaires, their analysis followed. Then a specific rapid prototyping course (3-hours) was designed to meet the needs of independent learners and dependent learners, respectively (Field-Independent – FI & Field-Dependent Learners - FD). The lesson was conducted and all the reactions from the trainees in relation to the gamification techniques were recorded.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Subject classification: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Keywords: Παιχνιδοποίηση;Eκπαιδευτικά σενάρια;3d printing;STEAM;STEM
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, 2024 (α/α 14136)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16421
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Submission Date: 2024-03-21T12:44:50Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publication date: 2024-02-19
Bibliographic citation: Μανάβης, Α. (2024). Ανάπτυξη εκπαιδευτικού σεναρίου για τη διδασκαλία 3d printing με τη χρήση τεχνικών παιχνιδιοποίησης (Μεταπτυχιακή εργασία). ΔΙΠΑΕ
Abstract: Η διπλωματική εργασία αφορά την ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού σεναρίου για τη διδασκαλία της τεχνολογίας της ταχείας πρωτοτυποποίησης με τη χρήση τεχνικών παιχνιδοποίησης. Αρχικά, πραγματοποιήθηκε συλλογή δεδομένων από εκπαιδευόμενους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με σκοπό την καταγραφή των μαθησιακών αναγκών και επιθυμιών. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευόμενοι προέρχονται από το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Για τη συλλογή των δεδομένων της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν τρία διαφορετικά ερωτηματολόγια: α) το ερωτηματολόγιο τύπου GEFT για την αναγνώριση του γνωστικού στυλ των εκπαιδευομένων, β) το ερωτηματολόγιο αναγνώρισης των προσωπικών εκτιμήσεων των εκπαιδευομένων (και των γνώσεων τους σχετικά με την ενότητα της ανάστροφής μηχανικής) και τέλος, γ) το ερωτηματολόγιο ανατροφοδότησής με την ολοκλήρωση του μαθήματος. Με την ολοκλήρωση των ερωτηματολογίων ακολουθούσε η ανάλυση αυτών. Στη συνέχεια σχεδιάστηκε συγκεκριμένο μάθημα ταχείας πρωτοτυποποίησης (3-ωρών) ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των ανεξάρτητων εκπαιδευομένων και των εξαρτημένων, αντίστοιχα (Field-Independent – FI & Field-dependent Learners - FD). Το μάθημα διεκπεραιώθηκε και καταγράφηκε το σύνολο των αντιδράσεων από τους εκπαιδευόμενους σε σχέση με τις τεχνικές παιχνιδοποίησης
The thesis concerns the development of an educational scenario for teaching rapid prototyping technology using gamification techniques. Initially, data was collected from higher education students in order to record their learning needs and desires. The specific trainees come from the Department of Product and Systems Design Engineering of the University of Western Macedonia. Three different questionnaires were used to collect the survey data: a) the GEFT-type questionnaire to identify the learners' cognitive style, b) the questionnaire to identify the learners' personal assessments (and their knowledge about the reverse engineering module) and finally, c) the feedback questionnaire at the end of the course. Upon completion of the questionnaires, their analysis followed. Then a specific rapid prototyping course (3-hours) was designed to meet the needs of independent learners and dependent learners, respectively (Field-Independent – FI & Field-Dependent Learners - FD). The lesson was conducted and all the reactions from the trainees in relation to the gamification techniques were recorded.
Advisor name: Τσαγκάρης, Απόστολος
Examining committee: Τσαγκάρης, Απόστολος
Publishing department/division: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publishing institution: ihu
Number of pages: 94 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Αθανάσιος Μανάβης _ Διπλωματική.pdf8.56 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16421
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.