Διαχείριση κρίσεων σε θέματα υγείας (Master thesis)

Ιωαννίδου, Ευαγγελία


A health sector crisis, can be caused either by human mistakes (for example, in an individual healthcare unit) or by the spread of a virus strain, locally or even globally. A crisis, considered being a situation which requires immediate and extreme decisions from the authorities, thus, holding any unpleasant consequences directing the population as well as helping the whole health care system, avoid reaching its limits. During the last two decades, humanity has already faced 4 serious health crises. Results excluded by the scientific community in order to handle these crises effectively, constitute a kind of “Holy Bible” for crisis managers. Whoever studies these events, starting from 2003 to 2019, easily finds out that there are similarities behind them. For example, at the first stages of a worldwide healthcare crisis (especially when the virus causing it, is totally unknown), it is important to limit the spread of virus, as well as the human contacts. The aim of the present dissertation was to record the measures related to a successful crisis management and to present examples from extremely serious crisis occasions, in an international level. Sources research was carried out after a large scale of official journal papers and web sources study, over globally known organizations and research institutions. Another aim of the present study, was to identify the existing Greek authorities plans, concerning crisis management, as well as the level these plans have been modernized or implemented effectively. Results showed that Greece, definitely has anachronistic healthcare crisis management plans, however, during the pandemic crisis of Covid19, the appropriate measures took place maintained a satisfying level of virus reduction (at least, during its first face), assisting the country to avoid its uncontrolled spread. In an international level, quarantine practices were implemented, human distancing and contact reduction also took place, leisure travels were canceled and the use of protective equipment became mandatory (such as face masks, antiseptic liquids or mass concentration restrictions). In conclusion, a healthcare crisis - depending of course on its severity - may require strict measures, as well as an alteration of normal lifestyle, in order the authorities to effectively handle it.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή οικονομίας και διοίκησης- Τμήμα διοίκησης οργανισμών, μάρκετινγκ και τουρισμού,
Keywords: Υγεία;Πανδημία;Έκτακτα θέματα;Κοινωνικός ρόλος;Διαχείριση κρίσεων
Description: Μεταπτυχιακή εργασία- Σχολή οικονομίας και διοίκησης- Τμήμα διοίκησης οργανισμών, μάρκετινγκ και τουρισμού, 2020 (α/α 12893)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16296
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2023-09-27T14:05:39Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή οικονομίας και διοίκησης- Τμήμα διοίκησης οργανισμών, μάρκετινγκ και τουρισμού,
Publication date: 2020-11-18
Bibliographic citation: Ιωαννίδου, Ε. (2020). Διαχείριση κρίσεων σε θέματα υγείας(μεταπτυχιακή εργασία). ΔΙΠΑΕ
Abstract: Μια κρίση στην υγεία μπορεί να προέρχεται είτε από ανθρώπινα σφάλματα σε μια μεμονωμένη μονάδα υγείας είτε εξαιτίας της εξάπλωσης κάποιου στελέχους ιού, σε τοπική ή ακόμα και σε διεθνή κλίμακα. Η κρίση είναι στην ουσία μια κατάσταση που απαιτεί άμεσες και σοβαρές αποφάσεις από τους διοικούντες, με τις οποίες θα ανακόψουν τις δυσάρεστες συνέπειές της προς τον πληθυσμό και θα συνδράμουν στην αποφόρτιση του συστήματος υγείας όταν αυτό φτάνει στα όριά του. Την τελευταία εικοσαετία η ανθρωπότητα ήρθε αντιμέτωπη ήδη με τέσσερις σοβαρές υγειονομικές κρίσεις. Τα αποτελέσματα που εξήχθησαν από την επιστημονική κοινότητα προκειμένου αυτές να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, αποτελούν ένα είδος «Βίβλου» για τους διαχειριστές κρίσεων και μελετώντας τις κρίσεις αυτές από το 2003 μέχρι και το 2019, διαπιστώνει εύκολα κανείς ότι υπάρχουν ομοιότητες. Για παράδειγμα, στα πρώτα στάδια διαχείρισης μιας υγειονομικής κρίσης (πόσο περισσότερο όταν είναι άγνωστος ακόμα και ο ιός που την προκαλεί) είναι σημαντικό να περιορίζεται όσο γίνεται η εξάπλωσή της και οι επαφές μεταξύ των ανθρώπων. Στόχος λοιπόν της παρούσας διπλωματικής ήταν η καταγραφή των μέτρων που σχετίζονται με τη διαχείριση μιας κρίσης στην υγεία και η παρουσίαση παραδειγμάτων από εξαιρετικά σοβαρές περιπτώσεις κρίσεων, σε διεθνές επίπεδο. Η αναζήτηση πηγών πραγματοποιήθηκε σε πολύ μεγάλη κλίμακα και συγκεντρώθηκε υλικό τόσο από δημοσιευμένα άρθρα όσο και από διεθνείς οργανισμούς. Στόχος ήταν επίσης ο εντοπισμός των σχεδίων που υφίστανται στην Ελλάδα, σχετικά με τη διαχείριση κρίσεων και κατά πόσο αυτά έχουν εκσυγχρονιστεί ή εφαρμοστεί με αποτελεσματικότητα. Τα συμπεράσματα έδειξαν ότι η Ελλάδα διαθέτει μεν αναχρονιστικά πλάνα διαχείρισης, ωστόσο στην κρίσιμη στιγμή της πανδημικής κρίσης της Covid19 έλαβαν χώρα μέτρα που μπόρεσαν να περιορίσουν την ανεξέλεγκτη εξάπλωσή της (κατά την πρώτη της φάση). Σε διεθνές επίπεδο υιοθετήθηκαν πρακτικές καραντίνας, μείωσης των επαφών, μείωσης ταξιδιών και υποχρεωτικής χρήσης προστατευτικών μέσων (όπως μάσκες και αντισηπτικά ή περιορισμός συγκεντρώσεων). Εν κατακλείδι, μια κρίση στην υγεία - ανάλογα και με τη σοβαρότητά της - ίσως απαιτεί αυστηρά μέτρα και αλλαγή των κανονικών ρυθμών ζωής, προκειμένου οι αρχές να τη διαχειριστούν αποτελεσματικά.
A health sector crisis, can be caused either by human mistakes (for example, in an individual healthcare unit) or by the spread of a virus strain, locally or even globally. A crisis, considered being a situation which requires immediate and extreme decisions from the authorities, thus, holding any unpleasant consequences directing the population as well as helping the whole health care system, avoid reaching its limits. During the last two decades, humanity has already faced 4 serious health crises. Results excluded by the scientific community in order to handle these crises effectively, constitute a kind of “Holy Bible” for crisis managers. Whoever studies these events, starting from 2003 to 2019, easily finds out that there are similarities behind them. For example, at the first stages of a worldwide healthcare crisis (especially when the virus causing it, is totally unknown), it is important to limit the spread of virus, as well as the human contacts. The aim of the present dissertation was to record the measures related to a successful crisis management and to present examples from extremely serious crisis occasions, in an international level. Sources research was carried out after a large scale of official journal papers and web sources study, over globally known organizations and research institutions. Another aim of the present study, was to identify the existing Greek authorities plans, concerning crisis management, as well as the level these plans have been modernized or implemented effectively. Results showed that Greece, definitely has anachronistic healthcare crisis management plans, however, during the pandemic crisis of Covid19, the appropriate measures took place maintained a satisfying level of virus reduction (at least, during its first face), assisting the country to avoid its uncontrolled spread. In an international level, quarantine practices were implemented, human distancing and contact reduction also took place, leisure travels were canceled and the use of protective equipment became mandatory (such as face masks, antiseptic liquids or mass concentration restrictions). In conclusion, a healthcare crisis - depending of course on its severity - may require strict measures, as well as an alteration of normal lifestyle, in order the authorities to effectively handle it.
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπυρίδων
Examining committee: Αβδημιώτης, Σπυρίδων
Publishing department/division: Σχολή οικονομίας και διοίκησης- Τμήμα διοίκησης οργανισμών, μάρκετινγκ και τουρισμού
Publishing institution: ihu
Number of pages: σελ. 93
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16296
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.