Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα και αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας: στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης των Διαπολιτισμικών Σχολείων Δυτικής Θεσσαλονίκης (Master thesis)

Καρδίμη, Μαλαματένια


The present thesis addresses the issue of intercultural education and training provided by the Intercultural Schools of Greece in combination with the principles of the philosophy of Total Quality Management with the aim of satisfying the needs of students with different cultural, linguistic, religious and racial background. In particular, it explores the aspects and experiences of Primary Education teachers serving in Intercultural Schools of Western Thessaloniki on Intercultural Education in the modern educational system, as well as the application of Total Quality Management principles on multicultural caste with the aim of quality improvement and more effective education. In the first part of the thesis the topic is approached theoretically through the study of the relevant literature, while the second part presents the empirical research. Qualitative research was selected using an interview and based on the findings of the research, educational teachers are found to be aware of intercultural issues, apply principles of intercultural education and recognize the importance of students’ native language knowledge. They point out the difficulties they face due to bilingualism, the inadequacy of textbooks, the mono-cultural analytical curriculum and the dated legislative framework. Although not fully trained in the philosophy of Total Quality Management, they apply most of its principles informally and accept them. The majority of educational teachers believe that there will be an improvement in the educational process by applying the principles of TQM in Intercultural Schools.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης. Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Keywords: Διοίκηση Ολικής Ποιότητας;Διαπολιτισμική Εκπαίδευση;Διαπολιτισμικότητα;Πολυπολιτισμικότητα;Εκπαιδευτικοί;Εκπαίδευση;Ποιότητα;Total Quality Management;Intercultural Education;Interculturalism;Multiculturalism;Educational teachers;Education;Quality
Description: Διπλωματική εργασία -- Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης -- Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού, 2020 (α/α 12332)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15928
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Διπλωματική εργασία -- ΠΜΣ "Διοίκηση και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Μονάδων"
Submission Date: 2023-08-25T10:05:04Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης. Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Publication date: 2020-05-20
Bibliographic citation: Καρδίμη, Μ. (2020). Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα και αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας: στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης των Διαπολιτισμικών Σχολείων Δυτικής Θεσσαλονίκης (Διπλωματική εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος
Abstract: Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το ζήτημα της διαπολιτισμικής αγωγής και εκπαίδευσης που παρέχεται στα Διαπολιτισμικά Σχολεία της Ελλάδας σε συνδυασμό με τις αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας με στόχο την ικανοποίηση των αναγκών μαθητών με διαφορετικό πολιτισμικό, γλωσσικό, θρησκευτικό και φυλετικό υπόβαθρο. Συγκεκριμένα, διερευνά τις απόψεις και τις εμπειρίες εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που υπηρετούν σε Διαπολιτισμικά Σχολεία Δυτικής Θεσσαλονίκης για τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς και την εφαρμογή αρχών της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στις πολυπολιτισμικές τάξεις με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας και την αποτελεσματικότερη εκπαίδευση. Στο πρώτο μέρος της εργασίας το θέμα προσεγγίζεται θεωρητικά με τη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας, ενώ στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η εμπειρική έρευνα. Επιλέχθηκε μία ποιοτική έρευνα με τη χρήση συνέντευξης και με βάση τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την έρευνα διαπιστώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα διαπολιτισμικότητας, εφαρμόζουν αρχές της διαπολιτισμικής αγωγής και αναγνωρίζουν τη σημασία της γνώσης της μητρικής γλώσσας των μαθητών. Επισημαίνουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν λόγω της διγλωσσίας, της ακαταλληλότητας των σχολικών εγχειριδίων, του μονοπολιτισμικού αναλυτικού προγράμματος και του απαρχαιωμένου νομοθετικού πλαισίου. Αν και δεν έχουν επιμορφωθεί στη φιλοσοφία της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, εφαρμόζουν άτυπα τις περισσότερες αρχές της και τις αποδέχονται. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι θα υπάρξει βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την εφαρμογή των αρχών της ΔΟΠ στα Διαπολιτισμικά Σχολεία.
The present thesis addresses the issue of intercultural education and training provided by the Intercultural Schools of Greece in combination with the principles of the philosophy of Total Quality Management with the aim of satisfying the needs of students with different cultural, linguistic, religious and racial background. In particular, it explores the aspects and experiences of Primary Education teachers serving in Intercultural Schools of Western Thessaloniki on Intercultural Education in the modern educational system, as well as the application of Total Quality Management principles on multicultural caste with the aim of quality improvement and more effective education. In the first part of the thesis the topic is approached theoretically through the study of the relevant literature, while the second part presents the empirical research. Qualitative research was selected using an interview and based on the findings of the research, educational teachers are found to be aware of intercultural issues, apply principles of intercultural education and recognize the importance of students’ native language knowledge. They point out the difficulties they face due to bilingualism, the inadequacy of textbooks, the mono-cultural analytical curriculum and the dated legislative framework. Although not fully trained in the philosophy of Total Quality Management, they apply most of its principles informally and accept them. The majority of educational teachers believe that there will be an improvement in the educational process by applying the principles of TQM in Intercultural Schools.
Advisor name: Γεωργίου, Χρήστος
Examining committee: Γεωργίου, Χρήστος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Publishing institution: ihu
Number of pages: 102
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΤΕΛΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΡΔΙΜΗ ΜΑΛΑΜΑΤΕΝΙΑΣ (1).pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15928
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.