Η πρόκληση αντιμετώπισης της μαθητικής διαρροής από την τοπική αυτοδιοίκηση μέσω της στρατηγικής του μάρκετινγκ στην εκπαίδευση, Πρόταση για τον δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης (Bachelor thesis)

Φουρκιώτη, Μαρία


This paper examines the ways in which local governments could prevent and tackle the student dropout problem by harnessing the power of marketing in the field of public education. More specifically, the Municipality of Ampelokipoi-Menemeni, in collaboration with the educational community and other stakeholders will develop concrete actions in order to reduce school dropout. The suggested comprehensive three-year marketing plan, proposed to be implemented as a pilot project in a selected high school of the area, was the outcome of an extensive bibliographic review and the results of an empirical research that took place in the secondary education schools of the municipality – an action deemed necessary by the author. The actions of the plan have been selected on the basis of their innovation elements or as proven best practices for enhancing students' attendance in schools. The implementation of this plan is expected to produce good results and to serve as a model for future expansion to other schools as well. This specific initiative taken by the Municipality encourages the educational community to collaborate in order to meet the needs of the pupils and their parents and to improve the quality of the provided education. Furthermore, it introduces positive changes in the management of student dropout problem. The utilization of educational marketing strategies and synergies in order to tackle complex social problems is among the most up-to-date trends of our time and in line with the directions given by the European Union.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Subject classification: Εκπαίδευση -- Μάρκετινγκ
Education -- Marketing
Διαρροές μαθητών -- Πρόληψη
Dropouts -- Prevention
Τοπική αυτοδιοίκηση -- Ελλάδα -- Θεσσαλονίκη
Local government -- Greece -- Thessaloniki
Στρατηγικός σχεδιασμός
Strategic planning
Δήμος Αμπελοκήπων-Μενεμένης
Municipality of Ampelokipi-Menemeni
Keywords: εκπαιδευτικό μάρκετινγκ;educational marketing;μαθητική διαρροή;school dropout;Δήμος;muncipality;στρατηγική;strategy;σχέδιο μάρκετινγκ;marketing plan;προγράμματα;programs
Description: Διπλωματική εργασία - Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού - Πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη Διοίκηση και Οργάνωση εκπαιδευτικών μονάδων, 2019 (α/α 11592)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15366
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Διπλωματική εργασία
Subject classification: Εκπαίδευση -- Μάρκετινγκ
Education -- Marketing
Διαρροές μαθητών -- Πρόληψη
Dropouts -- Prevention
Τοπική αυτοδιοίκηση -- Ελλάδα -- Θεσσαλονίκη
Local government -- Greece -- Thessaloniki
Στρατηγικός σχεδιασμός
Strategic planning
Δήμος Αμπελοκήπων-Μενεμένης
Municipality of Ampelokipi-Menemeni
Item language: el
Item access scheme: campus
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Publication date: 2019-12-07
Bibliographic citation: Φουρκιώτη, Μ. (2019). Η πρόκληση αντιμετώπισης της μαθητικής διαρροής από την τοπική αυτοδιοίκηση μέσω της στρατηγικής του μάρκετινγκ στην εκπαίδευση, Πρόταση για τον δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης (Διπλωματική εργασία). Αλεξάνδρεια Πανεπιστημιούπολη Θεσσαλονίκης
Abstract: Στην παρούσα εργασία προτείνεται η πρόληψη και αντιμετώπιση της μαθητικής διαρροής από την τοπική αυτοδιοίκηση, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του μάρκετινγκ και ειδικότερα του μάρκετινγκ στη δημόσια εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, ο Δήμος Αμπελοκήπων-Μενεμένης θα αναπτύξει σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα και άλλους εμπλεκόμενους φορείς συγκεκριμένες δράσεις προκειμένου να μειωθεί η μαθητική διαρροή στα σχολεία. Λαμβάνοντας υπόψη την εκτενή βιβλιογραφική ανασκόπηση και τα αποτελέσματα εμπειρικής έρευνας που κρίθηκε σκόπιμο να διενεργηθεί στις σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής προτείνεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μάρκετινγκ, τριετούς διάρκειας, με σκοπό να εφαρμοστεί πιλοτικά σε επιλεγμένο γυμνάσιο. Τα προγράμματα του σχεδίου έχουν επιλεγεί με κριτήριο ότι ενέχουν στοιχεία καινοτομίας ή αποτελούν αποδεδειγμένες βέλτιστες πρακτικές για την ενίσχυση της παραμονής των μαθητών στα σχολεία. Η εφαρμογή του σχεδίου αναμένεται ότι θα επιφέρει θετικά αποτελέσματα και ότι θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για τη διεύρυνση του στα υπόλοιπα σχολεία. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία της τοπικής αρχής, η οποία παρακινεί την εκπαιδευτική κοινότητα να συμπράξει μαζί της για την ικανοποίηση των αναγκών μαθητών και γονιών και την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, θα μπορούσε να εισάγει αλλαγές στη διαχείριση του προβλήματος της μαθητικής διαρροής. Η αξιοποίηση των στρατηγικών του εκπαιδευτικού μάρκετινγκ και οι συνέργειες για την αντιμετώπιση πολύπλοκων κοινωνικών προβλημάτων είναι η πιο επίκαιρη τάση της εποχής.
This paper examines the ways in which local governments could prevent and tackle the student dropout problem by harnessing the power of marketing in the field of public education. More specifically, the Municipality of Ampelokipoi-Menemeni, in collaboration with the educational community and other stakeholders will develop concrete actions in order to reduce school dropout. The suggested comprehensive three-year marketing plan, proposed to be implemented as a pilot project in a selected high school of the area, was the outcome of an extensive bibliographic review and the results of an empirical research that took place in the secondary education schools of the municipality – an action deemed necessary by the author. The actions of the plan have been selected on the basis of their innovation elements or as proven best practices for enhancing students' attendance in schools. The implementation of this plan is expected to produce good results and to serve as a model for future expansion to other schools as well. This specific initiative taken by the Municipality encourages the educational community to collaborate in order to meet the needs of the pupils and their parents and to improve the quality of the provided education. Furthermore, it introduces positive changes in the management of student dropout problem. The utilization of educational marketing strategies and synergies in order to tackle complex social problems is among the most up-to-date trends of our time and in line with the directions given by the European Union.
Advisor name: Γκούνας, Αθανάσιος
Examining committee: Γκούνας, Αθανάσιος
Publishing department/division: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Publishing institution: teithe
Number of pages: 153 σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thesis_Maria Fourkioti_4822017.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15366
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.