Counseling and multicultural counseling: Primary schoolteacher's views of prefecture of Drama on the school counselor skills (Bachelor thesis)

Αλεξίου, Μαρία


The present thesis aims to explore the primary school teachers’ opinions of Drama concerning the multicultural skill of the school counselor within the context of the class. The findings of this research show that the teachers’ attendance in seminars concerning the counseling and multicultural management of the students has a severe impact on their perception of the school counselor’s counseling skills. The factors influencing the opinion that the teachers hold regarding the counselor’s intercultural skill are the following: their participation in seminars concerning intercultural class management, the counselor’s general intercultural awareness and skills as well as his awareness on giving counseling. One last factor seems to be the awareness of the existing obstacles related with the fulfillment of the counseling services. The research tool used for the purposes of this study was the Greek translation of the MCCT questionnaire (Multicultural Counseling Competence and Training) of Holcomb- McCoy & Meyers (1999) employed by Moutou’s research in 2012, which was paraphrased in the third person so as to cater the purposes of the present survey.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Subject classification: Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης -- Ελλάδα -- Δράμα (Νομός) -- Στάσεις
Primary school teachers -- Greece - Drama (Prefecture) -- Attitudes
Σχολικά συμβούλια
School boards
Σύμβουλοι δημοτικού σχολείου
Elementary school counselors
Εκπαιδευτική συμβουλευτική
Educational counseling
Διαπολιτισμική συμβουλευτική
Cross-cultural counseling
Keywords: πολυπολιτισμική εκπαίδευση;multicultural education;πρωτοβάθμια εκπαίδευση;primary education;στάσεις εκπαιδευτικών;teacher attitudes;σύμβουλοι σχολείου;school counselors;εκπαιδευτική συμβουλευτική;educational counseling;συμβουλευτική;counseling;πολυπολιτισμική συμβουλευτική;multicultural education;Δράμα;Drama
Description: Διπλωματική εργασία - Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού - Πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη Διοίκηση και Οργάνωση εκπαιδευτικών μονάδων, 2019 (α/α 11597)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15363
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Διπλωματική εργασία
Subject classification: Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης -- Ελλάδα -- Δράμα (Νομός) -- Στάσεις
Primary school teachers -- Greece - Drama (Prefecture) -- Attitudes
Σχολικά συμβούλια
School boards
Σύμβουλοι δημοτικού σχολείου
Elementary school counselors
Εκπαιδευτική συμβουλευτική
Educational counseling
Διαπολιτισμική συμβουλευτική
Cross-cultural counseling
Submission Date: 2022-09-23T22:41:35Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Publication date: 2019-11-23
Bibliographic citation: Αλεξίου Μ. (2019). Συμβουλευτική και πολυπολιτισμική συμβουλευτική: Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας του Ν.Δράμας για την ικανότητα του Σχολικού Συμβουλίου / Counseling and multicultural counseling: Primary schoolteacher's views of prefecture of Drama on the school counselor skills (Διπλωματική εργασία). Αλεξάνδρεια Πανεπιστημιούπολη Θεσσαλονίκης
Abstract: Στόχος της συγκεκριμένης εργασίας είναι να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής της Δράμας για πολυπολιτισμική ικανότητα του συμβούλου εντός της σχολικής τάξης. Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν πως οι παράγοντες που επηρεάζουν τη γνώμη που έχουν οι εκπαιδευτικοί σχετικά με τη διαπολιτισμική ικανότητα του σχολικού συμβούλου είναι η παρακολούθηση από τους ίδιους σεμιναρίων διαπολιτισμικής διαχείρισης των μαθητών, η παρακολούθηση από τους ίδιους σεμιναρίων συμβουλευτικής, η πολυπολιτισμική επίγνωση του συμβούλου, η πολυπολιτισμική επίγνωση σε ζητήματα συμβουλευτικής, οι πολυπολιτισμικές του δεξιότητες και η γνώση των υφιστάμενων εμποδίων για την εκπλήρωση του συμβουλευτικού του έργου. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν η ελληνική μετάφραση του ερωτηματολογίου MCCT (Multicultural Counseling Competence and Training) των Holcomb-McCoy & Meyers (1999) που χρησιμοποιήθηκε στην έρευνα της Μούτου (2012) και παραφράστηκε στο τρίτο ενικό πρόσωπο για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς της έρευνας. Στην έρευνα συμμετείχαν 128 εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Δράμας. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε σεμινάρια που σχετίζονται με τη συμβουλευτική και με την πολυπολιτισμική διαχείριση των μαθητών έχει σημαντική επίδραση στην αντίληψη της συμβουλευτικής ικανότητας του σχολικού συμβούλου. Αντίστοιχα, οι παράγοντες που επηρεάζουν την αντίληψη των εκπαιδευτικών σχετικά με την πολυπολιτισμική ικανότητα του συμβούλου είναι η πολυπολιτισμική επίγνωση του συμβούλου, η πολυπολιτισμική επίγνωση της συμβουλευτικής, οι πολυπολιτισμικές δεξιότητες του συμβούλου όπως επίσης και η γνώση των εμποδίων που εμφανίζονται στην διαδικασία της πολυπολιτισμικής συμβουλευτικής.
The present thesis aims to explore the primary school teachers’ opinions of Drama concerning the multicultural skill of the school counselor within the context of the class. The findings of this research show that the teachers’ attendance in seminars concerning the counseling and multicultural management of the students has a severe impact on their perception of the school counselor’s counseling skills. The factors influencing the opinion that the teachers hold regarding the counselor’s intercultural skill are the following: their participation in seminars concerning intercultural class management, the counselor’s general intercultural awareness and skills as well as his awareness on giving counseling. One last factor seems to be the awareness of the existing obstacles related with the fulfillment of the counseling services. The research tool used for the purposes of this study was the Greek translation of the MCCT questionnaire (Multicultural Counseling Competence and Training) of Holcomb- McCoy & Meyers (1999) employed by Moutou’s research in 2012, which was paraphrased in the third person so as to cater the purposes of the present survey.
Advisor name: Γρηγορόπουλος, Ηρακλής
Examining committee: Γρηγορόπουλος, Ηρακλής
Publishing department/division: Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού
Publishing institution: teithe
Number of pages: 91 σ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AM 049-2017 Πολυπολιτισμική Συμβουλευτική.pdf524.36 kBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15363
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.