Μελέτη της ικανοποίησης / μη ικανοποίησης πελατών μονάδων φιλοξενίας μεσογειακών χωρών και παράγοντες που επιδρούν σε αυτήν. (Bachelor thesis)

Κώστογλου, Ίρις


It is a fact that customers’ satisfaction is one of the most significant target in the sector of services. The modern highly competitive hosting industry is also interested in identifying the factors that affect customer satisfaction and in evaluating these factors by customers. This degree-thesis deals with the analysis of the customers’ satisfaction from the hosting companies in nine Mediterranean countries. The countries examined are Albania, Croatia, France, Greece, Italy, Malta, Slovenia, Spain, Turkey. Data has been derived from online reviews on the Trip Advisor platform of 17,7415 customers who stayed in hotels in these countries in a period of 14 years (2002-2015). The criteria selected for the satisfaction study are price, quality of sleep, quality of cleanliness, quality of the room, quality of services provided, location of the accommodation and final the overall satisfaction. The correlation of satisfaction with the type of trip was also investigated as well as with the category of customers who are classified in five categories: professionals, couples, family, friends and single visitors. In conclusion, the Western Balkan countries seem to have the highest satisfaction rate, while Greek companies are in the middle among their competitors in the nine examined Mediterranean countries. The analysis showed that there is a positive strong correlation between the customers’ rating scores and the criteria examined. Finally seems that customers’ satisfaction increases with low accommodation prices.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Keywords: Ικανοποίηση πελατών;βιομηχανία φιλοξενίας;διαδικτυακή βαθμολόγηση;διαδικτυακή βαθμολόγηση;στατιστική ανάλυση;καταλύματα
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Μάρκετινγκ και Τουρισμού,2020 (α/α 11897)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15330
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Submission Date: 2022-09-14T12:52:00Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2020-06-03
Bibliographic citation: Κώστογλου, Ι. (2020). Μελέτη της ικανοποίησης / μη ικανοποίησης πελατών μονάδων φιλοξενίας μεσογειακών χωρών και παράγοντες που επιδρούν σε αυτήν (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος..
Abstract: Είναι δεδομένο ότι η ικανοποίηση των πελατών είναι ένας από τους πρωταρχικούς στόχους σε όλους τους τομείς παροχής υπηρεσιών. Η σύγχρονη πολύ ανταγωνιστική βιομηχανία φιλοξενίας ενδιαφέρεται και για τον προσδιορισμό των παραγόντων που επηρεάζουν την ικανοποίηση των πελατών και για την αξιολόγηση αυτών των παραγόντων από τους πελάτες. Η εργασία αυτή ασχολείται με την ανάλυση της ικανοποίησης των πελατών από τις επιχειρήσεις φιλοξενίας σε εννιά μεσογειακές χώρες. Οι χώρες που εξετάζονται είναι οι Αλβανία, Κροατία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Μάλτα, Σλοβενία, Ισπανία και Τουρκία. Τα δεδομένα προέρχονται από τις ηλεκτρονικές κριτικές, στην πλατφόρμα του Τrip Advisor, 177415 πελατών που διέμειναν στα ξενοδοχεία αυτών των χωρών σε διάστημα 14 ετών (2002-2015). Τα κριτήρια που επιλέχθηκαν για την μελέτη της ικανοποίησης είναι η τιμή, η ποιότητα ύπνου, η καθαριότητα, το δωμάτιο, η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών η τοποθεσία του καταλύματος .και η τελική συνολική ικανοποίηση. Επίσης ερευνήθηκε η συσχέτιση της ικανοποίησης με τον τύπο του ταξιδιού όπως και με την κατηγορία των πελατών που είναι καταταγμένοι ως επαγγελματίες, ζευγάρια, οικογένεια, φίλοι και μόνοι. Συμπερασματικά οι δυτικές Βαλκανικές χώρες φαίνεται ότι έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό ικανοποίησης ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε μεσαία θέση ανάμεσα στις 9 χώρες. Η ανάλυση της συσχέτισης έδειξε ότι υπάρχει θετική ισχυρή συσχέτιση μεταξύ των βαθμολογιών αξιολόγησης των πελατών με τα κριτήρια που εξετάσθηκαν. Αν και υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάμεσα τους συμπερασματικά, φαίνεται ότι οι πελάτες είναι πιο ικανοποιημένοι όταν οι τιμές είναι οικονομικές.
It is a fact that customers’ satisfaction is one of the most significant target in the sector of services. The modern highly competitive hosting industry is also interested in identifying the factors that affect customer satisfaction and in evaluating these factors by customers. This degree-thesis deals with the analysis of the customers’ satisfaction from the hosting companies in nine Mediterranean countries. The countries examined are Albania, Croatia, France, Greece, Italy, Malta, Slovenia, Spain, Turkey. Data has been derived from online reviews on the Trip Advisor platform of 17,7415 customers who stayed in hotels in these countries in a period of 14 years (2002-2015). The criteria selected for the satisfaction study are price, quality of sleep, quality of cleanliness, quality of the room, quality of services provided, location of the accommodation and final the overall satisfaction. The correlation of satisfaction with the type of trip was also investigated as well as with the category of customers who are classified in five categories: professionals, couples, family, friends and single visitors. In conclusion, the Western Balkan countries seem to have the highest satisfaction rate, while Greek companies are in the middle among their competitors in the nine examined Mediterranean countries. The analysis showed that there is a positive strong correlation between the customers’ rating scores and the criteria examined. Finally seems that customers’ satisfaction increases with low accommodation prices.
Advisor name: Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος
Examining committee: Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 66
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Κώστογλου Χατζησάββα.pdfΜεταπτυχιακή εργασία1.81 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15330
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.