Διατροφική ετικέτα και επισήμανση τροφίμων (Bachelor thesis)

Γρηγοροπούλου, Μαρία/ Ξυραφίδου, Δέσποινα/ Παπαδάτου, Όλγα


OBJECTIVES: The purpose of this thesis is to investigate the opinion of the Greek consumers, regarding the nutritional labels on products. METHOD: The overall survey, was based on a 1200 people statistical sample of consumers, incurred through random sampling. The sample consists of women and men over the age of 18. The research methodology used was that of a questionnaire with open and closed questions. The purpose of questionnaire is to investigate consumer’s knowledge, opinion and attitude around the labeling and nutrition food labels. Data’s collection was took place from December 2017 to January 2018. Their statistical analysis followed. RESULTS: Statistical analysis has shown that women are more affected than men by the nutrition information on the food packaging label. In addition, younger consumers as well as elderly people do not read so often the basic food label information when they buy a product for the first time. As far as the educational level is concerned, it has been shown that people who have graduated from a high school or university are affected by the nutrition information of the food labels because they are more interested in eating properly than lower-educated consumers. Also, consumers who exercise more, seem to buy more often foods according to their nutritional value. Physical activity is an incentive for adopting a more healthy eating behavior. It is also noteworthy that low-income consumers spend less money on their purchases while at the same time consumers with higher income are less affected by the purchase price of food. Finally, the trend towards creating more modern and readable food labels allows consumer information to be easier to understand.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Γεωπόνων και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής / Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας
Subject classification: Food--Labeling
Τρόφιμα--Επισήμανση
Consumer behavior
Καταναλωτική συμπεριφορά
Keywords: διατροφική ετικέτα;επισήμανση τροφίμων;διατροφικοί ισχυρισμοί;ισχυρισμοί υγείας;food labeling;nutrition labeling;nutrition claims;health claims
Description: Πτυχιακή εργασία – Σχολή Γεωπόνων και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής – Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας,2018 α.α 9500
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15241
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Food--Labeling
Τρόφιμα--Επισήμανση
Consumer behavior
Καταναλωτική συμπεριφορά
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Γεωπόνων και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής / Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας
Publication date: 2018-03-09
Bibliographic citation: Γρηγοροπούλου Μ., Ξυραφίδου Δ., Παπαδάτου Ο. (2018). Διατροφική ετικέτα και επισήμανση τροφίμων (Πτυχιακή εργασία).Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: ΣΚΟΠΟΣ: Στα πλαίσια της παρούσας πτυχιακής εργασίας διερευνήθηκαν οι απόψεις των Ελλήνων καταναλωτών σχετικά με την διατροφική ετικέτα των τροφίμων. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙA: Η συνολική έρευνα βασίστηκε σε δείγμα μεγέθους 1200 καταναλωτών, που προέκυψε μέσω τυχαίας δειγματοληψίας. Το δείγμα αποτελείται από άνδρες και γυναίκες ηλικίας άνω των 18 ετών. Η ερευνητική μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η χρήση ερωτηματολογίου με ερωτήματα κλειστού και ανοιχτού τύπου. Στόχος του ήταν να διερευνηθούν οι γνώσεις, οι απόψεις και η στάση των καταναλωτών ως προς την επισήμανση και τη διατροφική ετικέτα των τροφίμων. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο 2017 τον Ιανουάριο 2018. Ακολούθησε η στατιστική τους ανάλυση. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Από την στατιστική ανάλυση προέκυψε ότι οι γυναίκες επηρεάζονται περισσότερο από τους άντρες από τις διατροφικές πληροφορίες που υπάρχουν στην ετικέτα της συσκευασίας των τροφίμων. Επιπλέον, οι καταναλωτές νεότερης ηλικίας καθώς και οι ηλικιωμένοι δεν διαβάζουν τόσο συχνά τις βασικές πληροφορίες της ετικέτας των τροφίμων όταν αγοράζουν ένα προϊόν για πρώτη φορά. Όσον αφορά το μορφωτικό επίπεδο αποδείχθηκε ότι τα άτομα που έχουν αποφοιτήσει από Λύκειο ή ΑΕΙ επηρεάζονται από τις πληροφορίες των διατροφικών ετικετών, γιατί ενδιαφέρονται περισσότερο για τη σωστή διατροφή, συγκριτικά με τους καταναλωτές χαμηλότερου μορφωτικού επιπέδου. Ακόμη, οι καταναλωτές που γυμνάζονται συχνότερα φαίνεται να αγοράζουν πιο τακτικά τρόφιμα με κριτήριο τη διατροφική τους αξία. Η φυσική δραστηριότητα αποτελεί κίνητρο για την υιοθέτηση μιας περισσότερο υγιεινής διατροφικής συμπεριφοράς. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι οι καταναλωτές με χαμηλό εισόδημα ξοδεύουν λιγότερα χρήματα για τις αγορές τους, ενώ παράλληλα καταναλωτές με υψηλότερο εισόδημα επηρεάζονται λιγότερο από την τιμή αγοράς των τροφίμων. Τέλος, η τάση για δημιουργία πιο σύγχρονων και ευανάγνωστων διατροφικών ετικετών επιτρέπει την ευχερέστερη κατανόηση των πληροφοριών από τους καταναλωτές.
OBJECTIVES: The purpose of this thesis is to investigate the opinion of the Greek consumers, regarding the nutritional labels on products. METHOD: The overall survey, was based on a 1200 people statistical sample of consumers, incurred through random sampling. The sample consists of women and men over the age of 18. The research methodology used was that of a questionnaire with open and closed questions. The purpose of questionnaire is to investigate consumer’s knowledge, opinion and attitude around the labeling and nutrition food labels. Data’s collection was took place from December 2017 to January 2018. Their statistical analysis followed. RESULTS: Statistical analysis has shown that women are more affected than men by the nutrition information on the food packaging label. In addition, younger consumers as well as elderly people do not read so often the basic food label information when they buy a product for the first time. As far as the educational level is concerned, it has been shown that people who have graduated from a high school or university are affected by the nutrition information of the food labels because they are more interested in eating properly than lower-educated consumers. Also, consumers who exercise more, seem to buy more often foods according to their nutritional value. Physical activity is an incentive for adopting a more healthy eating behavior. It is also noteworthy that low-income consumers spend less money on their purchases while at the same time consumers with higher income are less affected by the purchase price of food. Finally, the trend towards creating more modern and readable food labels allows consumer information to be easier to understand.
Advisor name: Κυρανάς, Ευστράτιος
Examining committee: Κυρανάς, Ευστράτιος
Publishing department/division: Σχολή Γεωπόνων και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής / Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας
Publishing institution: teithe
Number of pages: 85 σ.
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15241
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.