Τα χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά (Bachelor thesis)

Κρίτογλου, Αικατερίνη


The paper focuses on the research field of optimal integration of gifted children into modern Greek educational structures. The theoretical part of the research paper, administers a bibliographic overview of the literature on charisma, identification capabilities models and moreover provide paradigms from Greece and European Union countries, aiming to pose a clear perspective of the subject on how different education models, incorporates gifted children in education structures. More specifically, the paper’s research orientation copes with: a) the validity of existing charisma diagnosis toolkits, b) gift management by teachers, the optimal manner and timing of enrichment, c) the legal framework and support infrastructures in Greece, and (d) the contribution of differentiated teaching in gifted children management. To respond to the above research stimuli, a twofold of qualitative primary research methodology was selected. In particular, a semi structured questionnaire was used to contact depth interviews along with education executives followed by an extensive observation on public and private schools. Moreover, a secondary research of case studies stemming from the policy of other countries in the subject, was implemented. Initial results indicate the lack of accurate diagnosis of charisma, frequent confusion with ADHD students and learning disabilities and a wider lack of centralized talent management. Finally, an important collateral research finding is the need for social and emotional support for gifted children in the integration process. In this context, it is suggested to strengthen the institution of mentorship, coordinate and institutionalize the criteria for recognition of charisma, such as specialized tests, evaluation of school performance and participation in competitions.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Keywords: Χαρισματικοί μαθητές;Εκπαίδευση;Διαφοροποιημένη;Διδασκαλία;Συναισθηματική-ωριμότητα;Σχολείο
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11710)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15186
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2022-08-29T12:31:09Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-12-22
Bibliographic citation: Κρίτογλου, Α. (2019). Τα χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος
Abstract: Στη συγκεκριμένη εργασία διερευνάται η βέλτιστη δυνατή ενσωμάτωση των ταλαντούχων παιδιών στις σύγχρονες ελληνικές εκπαιδευτικές δομές. Προσεγγίζοντας θεωρητικά το θέμα της εργασίας γίνεται εκτενής βιβλιογραφική επισκόπηση σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά των χαρισματικών παιδιών, προβάλλονται οι ορισμοί, τα μοντέλα, οι τρόποι αναγνώρισης τους και γίνεται ιστορική αναδρομή της εκπαίδευσης των παιδιών αυτών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πιο συγκεκριμένα στο πλαίσιο της εργασίας ερευνώνται α) η εγκυρότητα των εργαλείων, η έγκαιρη αναγνώριση και διάγνωση του ταλέντου, β) η διαχείριση του ταλέντου από τους εκπαιδευτικούς και ο βέλτιστος χρόνος εφαρμογής του εμπλουτισμού 1 , γ) το νομικό πλαίσιο και οι υποδομές υποστήριξης στην Ελλάδα, δ) η σύγχυση του ταλέντου με ΔΕΠ-Υ ή άλλες διαταραχές καθώς και ε) η συμβολή του αναλυτικού προγράμματος στη διαχείριση του ταλέντου με τη χρήση διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Για να απαντηθούν τα παραπάνω ερευνητικά ερεθίσματα επιλέχθηκε: (i) η μέθοδος της πρωτογενούς ποιοτικής έρευνας σε συνδυασμό (ii) με τη δευτερογενή έρευνα μελετών περίπτωσης που προκύπτουν από την πολιτική άλλων χωρών στο θέμα. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ανασταλτικοί παράγοντες ενσωμάτωσης των χαρισματικών παιδιών αποτελούν η μη έγκαιρη διάγνωσή του χαρίσματος από τους εκπαιδευτικούς, η συχνή σύγχυσή τους με μαθητές με ΔΕΠ-Υ και μαθησιακές δυσκολίες, η ευρύτερη έλλειψη κεντρικής πολιτικής στην διαχείριση του ταλέντου καθώς και η ανεπάρκεια δομών και εξοπλισμού που απαιτούνται. Τέλος σημαντικό ερευνητικό εύρημα αποτελεί η ανάγκη για κοινωνική και συναισθηματική υποστήριξη των παιδιών αυτών. Σε αυτό το πλαίσιο προτείνεται η ενίσχυση του θεσμού του μέντορα, η συντεταγμένη και θεσμική αξιοποίηση των κριτηρίων αναγνώρισης του χαρίσματος, όπως τα εξειδικευμένα τεστ, η αξιολόγηση των σχολικών επιδόσεων και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς κα.
The paper focuses on the research field of optimal integration of gifted children into modern Greek educational structures. The theoretical part of the research paper, administers a bibliographic overview of the literature on charisma, identification capabilities models and moreover provide paradigms from Greece and European Union countries, aiming to pose a clear perspective of the subject on how different education models, incorporates gifted children in education structures. More specifically, the paper’s research orientation copes with: a) the validity of existing charisma diagnosis toolkits, b) gift management by teachers, the optimal manner and timing of enrichment, c) the legal framework and support infrastructures in Greece, and (d) the contribution of differentiated teaching in gifted children management. To respond to the above research stimuli, a twofold of qualitative primary research methodology was selected. In particular, a semi structured questionnaire was used to contact depth interviews along with education executives followed by an extensive observation on public and private schools. Moreover, a secondary research of case studies stemming from the policy of other countries in the subject, was implemented. Initial results indicate the lack of accurate diagnosis of charisma, frequent confusion with ADHD students and learning disabilities and a wider lack of centralized talent management. Finally, an important collateral research finding is the need for social and emotional support for gifted children in the integration process. In this context, it is suggested to strengthen the institution of mentorship, coordinate and institutionalize the criteria for recognition of charisma, such as specialized tests, evaluation of school performance and participation in competitions.
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπύρος
Examining committee: Αβδημιώτης, Σπύρος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων,
Publishing institution: ihu
Number of pages: 144
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Χαρισματικα και Ταλαντουχα παιδια - Κρίτογλου Αικατερίνη.pdfΜεταπτυχιακή εργασία2.1 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15186
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.