Απόψεις των εκπαιδευτικών για την επίδραση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης των Διευθυντών Β’θμιας εκπαίδευσης στη λήψη αποφάσεων. Η περίπτωση της Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Ιονίων Νήσων (Bachelor thesis)

Πετράνη, Αικατερίνη


Emotional Intelligence (E.I.) consists a parameter that has drawn the research community’s attention during the last 4 decades. The term E.I. usually refers to the leaders’ ability to recognize and manage the emotions of their employees or colleagues. Education consists a profession where E.I. definitely plays an important role, while also seems to be largely linked to decision making. In particular, writers and researchers has emphasized the fact that decision making consists a characteristic which distinguishes an effective leader by those ineffective, and inevitably, no one can avoid decision making processes while on a responsibility position. Education is also a sector where decisions definitely take part in an everyday basis. However, decision making seems to be influenced and also influence. On the one hand, it is the result of E.I. levels a leader (School Principal in this thesis) has, while on the other hand it seems to affect situations inside institutions, such as work climate. Thus, this thesis firstly examines teachers’ of the Ionian Islands Educational Region views about the characteristics they consider being more important for someone on a School Principal’s position. Then, through the use of a structured and validated questionnaire, thesis examines their perception about features’ existence concerning high levels of E.I. Finally, their view about the possible School Principal’s E.I. effect on decision making, is also examined. Thesis’ main goal was to create a basis concerning all the above views, assisting future subsequent researches, on an issue that seems to attract an increasing interest. Research’s results showed that the more important features for a School Principal include the attitude self-regulation, the E.I. itself and the ability to motivate, while social and communication skills follow. In addition, School Principals look like the show sufficient E.I. levels, according to their subordinates, not that high though. Finally, School Principals seem to be interested to create and maintain a healthy work climate in the institution and their decisions are affected by their E.I. levels.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας -- Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Keywords: Συναισθηματική Νοημοσύνη;Εργασιακό περιβάλλον;Εκπαιδευτική ηγεσία;Λήψη αποφάσεων;Εκπαίδευση;Σχολικό κλίμα
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11711)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15185
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας -- Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-12-22
Bibliographic citation: Πετράνη, Α. (2019). Απόψεις των εκπαιδευτικών για την επίδραση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης των Διευθυντών Β’θμιας εκπαίδευσης στη λήψη αποφάσεων. Η περίπτωση της Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Ιονίων Νήσων (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Η Συναισθηματική Νοημοσύνη αποτελεί παράμετρο που έχει τραβήξει το ενδιαφέρον της ερευνητικής κοινότητας τις τελευταίες 4 δεκαετίες περίπου και αναφέρεται πολύ συχνά στην ικανότητα των ιθυνόντων να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα των άλλων. Η εκπαίδευση είναι ένας χώρος όπου η Συναισθηματική Νοημοσύνη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, ενώ φαίνεται πως συνδέεται σε πολύ μεγάλο βαθμό με τον τρόπο λήψης αποφάσεων. Η τελευταία συγκεκριμένα έχει τονιστεί ότι αποτελεί το χαρακτηριστικό γνώρισμα που ξεχωρίζει έναν αποτελεσματικό ηγέτη από τους μη-αποτελεσματικούς και αναπόφευκτα σε μια θέση ευθύνης δεν αποφεύγονται διαδικασίες τέτοιου είδους (λήψης αποφάσεων), ούτε λοιπόν στον κλάδο της εκπαίδευσης. Η λήψη αποφάσεων όμως φαίνεται πως επηρεάζει και επηρεάζεται. Από τη μια είναι αποτέλεσμα (και) των επιπέδων Συναισθηματικής Νοημοσύνης που χαρακτηρίζουν έναν ηγέτη (διευθυντή σχολείων εδώ) αλλά από την άλλη φαίνεται πως επηρεάζει καταστάσεις μέσα σε αυτούς τους οργανισμούς, όπως φυσικά το εργασιακό κλίμα. Έτσι, στην παρούσα εργασία εξετάζονται οι απόψεις των εκπαιδευτικών της εκπαιδευτικής Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, καταρχήν για τα χαρακτηριστικά που οι ίδιοι θεωρούν πιο σημαντικά σε μια θέση διοίκησης εκπαιδευτικού οργανισμού. Στη συνέχεια εξετάζεται μέσα από δομημένο και έγκυρο ερωτηματολόγιο, η άποψή τους για την ύπαρξη χαρακτηριστικών τα οποία σχετίζονται με υψηλά επίπεδα Συναισθηματικής Νοημοσύνης και τέλος, εξετάζονται οι απόψεις τους για την επίδρασή της στη λήψη αποφάσεων από την πλευρά των διευθυντών. Σκοπός της μελέτης ήταν να δημιουργηθεί μια βάση σχετικά με τα παραπάνω, βοηθώντας έτσι μεταγενέστερες έρευνες σε ένα ζήτημα που φαίνεται να συγκεντρώνει ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά για ένα διευθυντή σχολικής μονάδας περιλαμβάνουν την αυτορρύθμιση της συμπεριφοράς, τη Συναισθηματική Νοημοσύνη και την ικανότητα απόδοσης κινήτρων, ενώ οι κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες ακολουθούν στις προτιμήσεις. Επιπλέον, οι διευθυντές φαίνεται πως έχουν ικανοποιητικά επίπεδα Συναισθηματικής Νοημοσύνης, σύμφωνα με τους υφισταμένους τους αλλά όχι πάρα πολύ ψηλά, δίνουν βάση στη δημιουργία καλού κλίματος στον οργανισμό και οι αποφάσεις τους φαίνεται να επηρεάζονται από τη Συναισθηματική Νοημοσύνη.
Emotional Intelligence (E.I.) consists a parameter that has drawn the research community’s attention during the last 4 decades. The term E.I. usually refers to the leaders’ ability to recognize and manage the emotions of their employees or colleagues. Education consists a profession where E.I. definitely plays an important role, while also seems to be largely linked to decision making. In particular, writers and researchers has emphasized the fact that decision making consists a characteristic which distinguishes an effective leader by those ineffective, and inevitably, no one can avoid decision making processes while on a responsibility position. Education is also a sector where decisions definitely take part in an everyday basis. However, decision making seems to be influenced and also influence. On the one hand, it is the result of E.I. levels a leader (School Principal in this thesis) has, while on the other hand it seems to affect situations inside institutions, such as work climate. Thus, this thesis firstly examines teachers’ of the Ionian Islands Educational Region views about the characteristics they consider being more important for someone on a School Principal’s position. Then, through the use of a structured and validated questionnaire, thesis examines their perception about features’ existence concerning high levels of E.I. Finally, their view about the possible School Principal’s E.I. effect on decision making, is also examined. Thesis’ main goal was to create a basis concerning all the above views, assisting future subsequent researches, on an issue that seems to attract an increasing interest. Research’s results showed that the more important features for a School Principal include the attitude self-regulation, the E.I. itself and the ability to motivate, while social and communication skills follow. In addition, School Principals look like the show sufficient E.I. levels, according to their subordinates, not that high though. Finally, School Principals seem to be interested to create and maintain a healthy work climate in the institution and their decisions are affected by their E.I. levels.
Advisor name: Χρηστίδης, Περικλής
Examining committee: Χρηστίδης, Περικλής
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 105
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15185
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.