η αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα στα φιλολογικά μαθήματα. Σκέψεις-προθέσεις των εκπαιδευτικών (Master thesis)

Καραμούτσιου, Βασιλική


During the last two decades, Interactive Boards (IB) have appeared in many schools in our country and have been used in various disciplines. It is an educational innovation that is part of the integration of ICT into education. The purpose of this quantitative research is to investigate the level of Interactive Blackboard’s use in literature classes in secondary education units. The research focuses on a fairly large sample of Philologists, which is the main difference from ones already conducted. Specifically, there are 182 teachers who were selected by random sampling from different prefectures of the country. The questions that the present research attempts to answer concern the Philologists' familiarity with the interactive board and technology in general, their general views on it, the use of its individual capabilities, and the correlation of their pedagogical views with its use. The study also attempts to discern whether and to what extent there is a correlation between their attitude towards the interactive board and their willingness to train more. The survey data, collected using a customized questionnaire, showed a very high degree of familiarity with the IB and technology in general. The use of the interactive board reaches a satisfactory level, but it seems that the Philologists who use it mainly view it as a large projection screen, thereby canceling out the key advantage which is the ability to interact. Basically, they use it to support and facilitate an established conventional teaching style. Their general views are positive, although they acknowledge the existence of some difficulties. It also seems that their pedagogical views are related to the selection of some of the IB’s options. Finally, while most claim they want to be educated on interactive board, the research data seems to lack internal motivation for further training, despite their belief that the interactive board benefits their teaching.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Keywords: Εκπαίδευση;Γνωστικά αντικείμενα;Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;Έρευνα;Φιλολογικά μαθήματα;Διαδραστικός πίνακας
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11714)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15184
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2022-08-29T12:20:27Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-12-22
Bibliographic citation: Καραμούτσιου, Β. (2019). Η αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα στα φιλολογικά μαθήματα. σκέψεις-προθέσεις των εκπαιδευτικών (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Τις τελευταίες δύο περίπου δεκαετίες οι διαδραστικοί πίνακες έχουν κάνει την εμφάνισή τους σε πολλές σχολικές μονάδες της χώρας μας και αξιοποιούνται σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Πρόκειται για μια εκπαιδευτική καινοτομία που εντάσσεται στα πλαίσια της ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Ο σκοπός της παρούσας ποσοτικής έρευνας είναι η διερεύνηση του επιπέδου αξιοποίησης του διαδραστικού πίνακα στα φιλολογικά μαθήματα σε σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η έρευνα εστιάζει σε ένα αρκετά μεγάλο δείγμα Φιλολόγων, γεγονός που τη διαφοροποιεί από τις υπάρχουσες. Συγκεκριμένα συμμετέχουν 182 Εκπαιδευτικοί οι οποίοι επιλέχθηκαν με τυχαία δειγματοληψία από διάφορους νομούς της χώρας. Τα ερωτήματα στα οποία επιχειρεί η παρούσα έρευνα να απαντήσει αφορούν στην εξοικείωση των Φιλολόγων με τον διαδραστικό πίνακα και την τεχνολογία εν γένει, στην καταγραφή των γενικότερων απόψεων τους για αυτόν, στη χρήση των επιμέρους δυνατοτήτων του, καθώς και στη συσχέτιση των παιδαγωγικών τους απόψεων με τη χρήση του. Επίσης η οικεία μελέτη επιχειρεί να διακρίνει αν και κατά πόσο υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στη στάση τους απέναντι στον διαδραστικό πίνακα και στην πρόθεσή τους για σχετική επιμόρφωση. Τα δεδομένα της έρευνας, τα οποία συγκεντρώθηκαν με τη χρήση αυτοσχέδιου ερωτηματολογίου, κατέδειξαν έναν πολύ μεγάλο βαθμό εξοικείωσης του δείγματος με τον διαδραστικό πίνακα και γενικότερα με την τεχνολογία. Η αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο, όμως φαίνεται ότι οι Φιλόλογοι που τον χρησιμοποιούν τον αντιμετωπίζουν κυρίως ως μια μεγάλη οθόνη προβολής, ακυρώνοντας έτσι το βασικό πλεονέκτημά του που είναι η δυνατότητα αλληλεπίδρασης. Ουσιαστικά δηλαδή τον χρησιμοποιούν για να υποστηρίξουν και να διευκολύνουν ένα καθιερωμένο συμβατικό ύφος διδασκαλίας. Οι γενικότερες απόψεις τους για αυτόν είναι θετικές, παρόλο που αναγνωρίζουν τη ύπαρξη κάποιων δυσκολιών κατά την αξιοποίησή του. Επίσης, φαίνεται πως οι παιδαγωγικές τους απόψεις σχετίζονται με την επιλογή κάποιων επιμέρους δυνατοτήτων του διαδραστικού πίνακα . Τέλος, ενώ στην πλειονότητά τους δηλώνουν πως επιθυμούν να επιμορφωθούν σχετικά με τον διαδραστικό πίνακα, από τα ερευνητικά δεδομένα φαίνεται να στερούνται εσωτερικού κινήτρου για περαιτέρω επιμόρφωση, παρά την πεποίθηση τους ότι ο διαδραστικός πίνακας παρέχει οφέλη στη διδασκαλία τους.
During the last two decades, Interactive Boards (IB) have appeared in many schools in our country and have been used in various disciplines. It is an educational innovation that is part of the integration of ICT into education. The purpose of this quantitative research is to investigate the level of Interactive Blackboard’s use in literature classes in secondary education units. The research focuses on a fairly large sample of Philologists, which is the main difference from ones already conducted. Specifically, there are 182 teachers who were selected by random sampling from different prefectures of the country. The questions that the present research attempts to answer concern the Philologists' familiarity with the interactive board and technology in general, their general views on it, the use of its individual capabilities, and the correlation of their pedagogical views with its use. The study also attempts to discern whether and to what extent there is a correlation between their attitude towards the interactive board and their willingness to train more. The survey data, collected using a customized questionnaire, showed a very high degree of familiarity with the IB and technology in general. The use of the interactive board reaches a satisfactory level, but it seems that the Philologists who use it mainly view it as a large projection screen, thereby canceling out the key advantage which is the ability to interact. Basically, they use it to support and facilitate an established conventional teaching style. Their general views are positive, although they acknowledge the existence of some difficulties. It also seems that their pedagogical views are related to the selection of some of the IB’s options. Finally, while most claim they want to be educated on interactive board, the research data seems to lack internal motivation for further training, despite their belief that the interactive board benefits their teaching.
Advisor name: Βιτούλης, Μιχάλης
Examining committee: Βιτούλης, Μιχάλης
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 171
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική Εργασία Μεταπτυχιακού_ΚΑΡΑΜΟΥΤΣΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ_1962017_2019.pdfΜεταπτυχιακή εργασία3.1 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15184
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.