Ο ρόλος της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση του σύγχρονου τουριστικού προϊόντος (Bachelor thesis)

Μπεκιάρη, Ελένη


The course of development and organization of hospitality services in Greece is parallel to the course of development of the Greek state itself. Tourism is a global social and economic phenomenon that, despite the economic downturn, is infinitely expanding, generating income, jobs and investment. In Greece, despite the existence of significant competitive advantages, the main motivation of the trip remains the "sun and sea" diptych, composing a tourist product typical of "Mediterranean", strongly seasonal, undifferentiated, significantly dependent on tour operators The importance of tourism education is indisputable for the smooth and profitable operation of the tourism industry at international level. Countries whose economy relies on tourism have placed particular emphasis on the development of appropriate tourism infrastructure and education systems. Tourist education in Greece is provided in 3 levels of study: secondary, post-secondary and tertiary. Modern tourism education must be approached as a set of theoretical and empirical knowledge and skills required by the needs of the tourism sector for more efficient human resources.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων – (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων
Subject classification: Tourism--Greece
Τουρισμός--Ελλάδα
Hospitality industry--Employees--Training of
Βιομηχανία φιλοξενίας--Υπάλληλοι--Εκπαίδευση των
Tourism -- Management
Τουρισμός -- Διοίκηση και οργάνωση
Keywords: εκπαίδευση;εξειδίκευση;τουριστικό προϊόν;Ελληνική Πολιτεία;ανάπτυξη;τουριστική εκπαίδευση;education;specialization;tourism product;Greek State;development;tourist education
Description: Πτυχιακή εργασία – Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας – Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων - (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων, 2018 α.α 9584
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15114
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Tourism--Greece
Τουρισμός--Ελλάδα
Hospitality industry--Employees--Training of
Βιομηχανία φιλοξενίας--Υπάλληλοι--Εκπαίδευση των
Tourism -- Management
Τουρισμός -- Διοίκηση και οργάνωση
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων – (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων
Publication date: 2018-03-20
Bibliographic citation: Μπεκιάρη Ε. (2018). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση του σύγχρονου τουριστικού προϊόντος (Πτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Η πορεία ανάπτυξης και οργάνωσης των υπηρεσιών φιλοξενίας στην Ελλάδα είναι παράλληλη με την πορεία ανάπτυξης του ίδιου του ελληνικού κράτους. Ο τουρισμός, είναι ένα παγκόσμιο κοινωνικό και οικονομικό φαινόμενο που παρά την οικονομική ύφεση, διογκώνεται συνεχώς, δημιουργώντας εισόδημα, θέσεις εργασίας και επενδύσεις. Στην Ελλάδα, παρά την ύπαρξη σημαντικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, το βασικό κίνητρο του ταξιδιού παραμένει το δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα» συνθέτοντας ένα τουριστικό προϊόν τυπικά «μεσογειακό», έντονα εποχικό, μη διαφοροποιημένο και σημαντικά εξαρτημένο από τους tour operators Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης είναι καθοριστική για την ομαλή και επικερδή λειτουργία του τουριστικού κλάδου σε διεθνές επίπεδο. Τα κράτη όπου η οικονομία τους στηρίζεται στον τουρισμό έχουν δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών και συστημάτων εκπαίδευσης στον τομέα του τουρισμού. Η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα, παρέχεται σε 3 επίπεδα σπουδών: δευτεροβάθμιο, μεταδευτεροβάθμιο και τριτοβάθμιο. H σύγχρονη τουριστική εκπαίδευση πρέπει να προσεγγιστεί ως ένα σύνολο θεωρητικών, αλλά και εμπειρικών γνώσεων και προσόντων, τα οποία απαιτούν οι ανάγκες του τουριστικού τομέα για αποδοτικότερο ανθρώπινο δυναμικό.
The course of development and organization of hospitality services in Greece is parallel to the course of development of the Greek state itself. Tourism is a global social and economic phenomenon that, despite the economic downturn, is infinitely expanding, generating income, jobs and investment. In Greece, despite the existence of significant competitive advantages, the main motivation of the trip remains the "sun and sea" diptych, composing a tourist product typical of "Mediterranean", strongly seasonal, undifferentiated, significantly dependent on tour operators The importance of tourism education is indisputable for the smooth and profitable operation of the tourism industry at international level. Countries whose economy relies on tourism have placed particular emphasis on the development of appropriate tourism infrastructure and education systems. Tourist education in Greece is provided in 3 levels of study: secondary, post-secondary and tertiary. Modern tourism education must be approached as a set of theoretical and empirical knowledge and skills required by the needs of the tourism sector for more efficient human resources.
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπύρος
Examining committee: Αβδημιώτης, Σπύρος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων – (πρώην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 80 σ.
Appears in Collections:(πρωην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15114
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.