Εκτίμηση του επιπέδου γνώσεων και ευαισθητοποίησης σχετικά με τα πρόδρομα συμπτώματα του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 Ελλήνων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Master thesis)

Χατζηστουγιάννη, Παναγιώτα


Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΧατζηστουγιάννη, Παναγιώταel
dc.date.accessioned2022-07-30T12:22:29Z-
dc.date.available2022-07-30T12:22:29Z-
dc.identifier.urihttp://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15100-
dc.descriptionΜεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας – Τμήμα Νοσηλευτικής, 2017 α.α. 8934el
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΣακχαρώδης διαβήτης τύπου 1el
dc.subjectΣχολείοel
dc.subjectΠρωτοβάθμια εκπαίδευσηel
dc.subjectΓνώσεις εκπαιδευτικώνel
dc.subjectΕρωτηματολόγιοel
dc.subjectType 1 diabetesen
dc.subjectSchoolen
dc.subjectPrimary educationen
dc.subjectKnowledge of teachersen
dc.subjectQuestionnaireen
dc.titleΕκτίμηση του επιπέδου γνώσεων και ευαισθητοποίησης σχετικά με τα πρόδρομα συμπτώματα του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 Ελλήνων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσηςel
heal.typemasterThesis-
heal.type.enMaster thesisen
heal.generalDescriptionΜεταπτυχιακή εργασίαel
heal.classificationDiabetesen
heal.classificationΔιαβήτηςel
heal.classificationPrimary school teachers--Greeceen
heal.classificationΕκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης--Ελλάδαel
heal.classificationDiabetes in childrenen
heal.classificationΔιαβήτης στα παιδιάel
heal.identifier.secondary8934-
heal.dateAvailable2022-07-30T12:23:29Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΣχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας / Τμήμα Νοσηλευτικήςel
heal.publicationDate2017-10-11-
heal.bibliographicCitationΧατζηστουγιάννη Παναγιώτα, Εκτίμηση του επιπέδου γνώσεων και ευαισθητοποίησης σχετικά με τα πρόδρομα συμπτώματα του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 Ελλήνων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας / Τμήμα Νοσηλευτικής, Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, 2017el
heal.abstractΟ σακχαρώδης διαβήτης τύπου 1 είναι μία απαιτητική, χρόνια νόσος, η οποία απορροφά πολύ χρόνο από την καθημερινότητα των παιδιατρικών ασθενών και των οικογενειών τους. Η φροντίδα που απαιτεί είναι συνεχής και πρέπει να προσφέρεται ανά πάσα στιγμή. Το σχολείο καταναλώνει σημαντικό και ενεργό χρόνο από την καθημερινότητα και η απουσία των γονέων μεταθέτει τη διαχείρηση του σακχαρώδη διαβήτη σε τρίτα άτομα ή στο ίδιο το παιδί σε μεγαλύτερες ηλικλιες. Ενημερωμένο σε θέματα σακχαρώδη διαβήτη και πρόθυμο να βοηθήσει εκπαιδευτικό προσωπικό είναι σημαντική βοήθεια για το ίδιο το παιδί αλλά και για την οικογένειά του. Επιπλέον, ενημερωμένοι εκπαιδευτικοί μπορεί να αναγνωρίσουν τα πρόδρομα συμπτώματα του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 στους μαθητές του και να βοηθήσουν στην έγκαιρη διάγνωση της νόσου πριν την εκδήλωση της διαβητικής κετοξέωσης, μιας απειλητικής για τη ζωή του παιδιού κατάστασης. Σκοπός της παρούσης μελέτης ήταν η εκτίμηση του επιπέδου των γνώσεων των Ελλήνων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με το σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 και ιδιαίτερα της αναγνώρισης των πρόδρομων συμπτωμάτων αυτού με απώτερο στόχο τον επιτυχημένο σχεδιασμό εκστρατειών ενημέρωσης που θα στοχεύουν σε αυτήν την πληθυσμιακή ομάδα. Το βασικό ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν ένα ερωτηματολόγιο που συντάχθηκε για της ανάγκες της μελέτης αυτής και αποτελούνταν από 3 μέρη: το πρώτο με 4 ερωτήσεις που αφορούσαν δημογραφικά στοιχεία του ερωτηθέντος, το δεύτερο με 20 ερωτήσεις που σκοπό είχαν να αξιολογήσουν τις γνώσεις του ερωτηθέντος για θέματα σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 και το τρίτο μέρος από 13 ερωτήσεις με προσωπικές τοποθετήσεις τους ερωτηθέντος σε θέματα λειτουργίας του σχολείου σχετικά πάντα με το σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1. Συνολικά συλλέχθηκαν 375 ερωτηματολόγια συμπληρωμένα πλήρως, 85 (22,67%) συμπληρωμένα από άνδρες, και 290 (77,33%) από γυναίκες. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων είχαν ανώτατη εκπαίδευση (64,26%), ενώ ένα σημαντικό ποσοστό (24,27%) ήταν κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος. Επί του συνόλου των συμπληρωμένων ερωτηματολογίων, 239 (63,73%) συμπληρώθηκαν από εργαζόμενους σε Δημοτικά, 72 (19,20%) από εργαζόμενους σε Νηπιαγωγεία και 64 (17,07%) από εργαζόμενους σε Παιδικούς σταθμούς, ενώ από το σύνολο των ερωτηθέντων οι 246 (65,60%) απασχολούνται σε δημόσιο, ενώ 129 (34,40%) σε ιδιωτικό φορέα. Σχετικά με τις απαντήσεις σε γνώσεις στα θέματα του Σακχαρώδη Διαβήτη, το ποσοστό των σωστών απαντήσεων ανέρχεται στο 80,29 ± 11,50%. Οι άνδρες απάντησαν με μικρή διαφορά με μεγαλύτερο ποσοστό σωστών απαντήσεων σε σύγκριση με τις γυναίκες (80,71 ± 10,58% έναντι 80,17 ± 11,77%), αλλά χωρίς αυτή η διαφορά να φτάνει τη στατιστική σημαντικότητα. Αναφορικά με την ηλικία, η ηλικιακή ομάδα > 45 ετών απάντησε καλύτερα από όλες τις υπόλοιπες ομάδες σε ποσοστό σωστών απαντήσεων 84,01 ± 10,00% και αυτό ήταν στατιστικά σημαντικά αυξημένο σε σχέση με την ηλικιακή ομάδα 25-30 ετών (76,38 ± 14,54%, P<0,001), καθώς και με τη ηλικιακή ομάδα 35-40 ετών (75,38 ± 9,84%, P<0,001), με την τελευταία να κατατάσεται ως η ηλικιακή ομάδα με το χειρότερο ποσοστό σωστών απαντήσεων. Επιπλέον, υψηλότερα ποσοστά σωστών απαντήσεων κατέδειξαν οι απόφοιτοι ανώτατης εκπαίδευσης (81,78 ± 9,90%) ακολουθούμενοι από τους κατόχους μεταπτυχιακών τίτλων (78,57± 13,02%) και τους απόφοιτους ανώτερης εκπαίδευσης (78,16± 15,47%). Τέλος, αναφορικά και με το φορέα εργασίας (δημόσιο ή ιδιωτικό) τα αποτελέσματα ανέδειξαν μια στατιστικά σημαντική διαφορά στο ποσοστό των σωστών απαντήσεων με επικράτηση του δημόσιου τομέα (82,56 ± 9,71% έναντι 75,97 ± 13,32%, P<0,001). Το ερωτηματολόγιο γνώσεων σε θέματα σακχαρώδη διαβήτη ανέδειξε ένα ποσοστό 10,13% των ελλήνων εκπαιδευτικών να μην ξέρει πως ένα παιδί μπορεί να πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη, ενώ ένα ποσοστό 25,87% δεν γνωρίζουν ότι ο σακχαρώδης διαβήτης μπορεί να απειλήσει τη ζωή ενός παιδιού αν καθυστερήσει η διάγνωσή του. Τέλος, ένα 6,67% πιστεύει πως ένα παιδί με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 πρέπει να διακόπτει το σχολείο και ένα 7,47% πως ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μεταδοτικό νόσημα. Στατιστικά σημαντικά υψηλότερο ποσοστό σωστών απαντήσεων έδωσαν παραδόξως οι εκπαιδευτικοί που δεν είχαν παιδί με σακχαρώδη διαβήτη στην τάξη τους (81,78% έναντι 75,71%, P=0,001), καθώς και αυτοί που απάντησαν αρνητικά στην ερώτηση αν στο σχολείο τους υπάρχουν ειδικά μέτρα για την αντιμετώπιση παιδιού με σακχαρώδη διαβήτη (πχ. παρουσία σχολικού νοσηλευτή (81,33% έναντι 78,91%, P=0,010)). Τέλος, όσοι απάντησαν καταφατικά στο αν έλαβαν εκπαίδευση σχετικά με τον σακχαρώδη διαβήτη σαν εκπαιδευτικό προσωπικό συγκέντρωσαν στατιστικά χαμηλότερο ποσοστό σωστών απαντήσεων σε σχέση με αυτούς που απάντησαν αρνητικά (76,21% έναντι 82,41%, P<0,001). Συμπερασματικά, ένα σημαντικό ποσοστό Ελλήνων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αγνοεί και έχει λανθασμένες απόψεις σε σημαντικά θέματα που άπτονται το σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 που μπορεί να εμφανίζεται σε κάποιους από τους μαθητές τους. Τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής μπορεί να χρησιμοποιηθούν ώστε να σχεδιαστεί και να στοχεύσει σωστά μια ενημερωτική εκστρατεία που θα απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς με σκοπό την ενημέρωσή τους σε θέματα του σακχαρώδη διαβήτη στα παιδιά και κυρίως στα πρόδρομα συμπτώματα της νόσου, με σκοπό την έγκαιρη και σωτήρια διάγνωσή του.el
heal.abstractType 1 diabetes mellitus is a demanding, time-consuming chronic disease that requires continuous care and effort from the patient and his family. The school consumes significant and active time from everyday life and the absence of parents passes diabetes management to third parties or to the child itself at older ages. Informed about diabetes issues and willing to help educators consist an important help for the child himself and for his family. In addition, informed teachers can recognize precursory symptoms of type 1 diabetes mellitus in their students and help in early diagnosis of the disease and prevent diabetic ketoacidosis, a life-threatening condition for the child. The aim of this study was to assess the level of knowledge of primary school educators in Greece regarding type 1 diabetes mellitus and, in particular, in recognizing its precursor symptoms, aiming in designing successful informative campaigns targeting this population group. The main research tool used was a questionnaire designed for this study and consisted of three parts: the first with 4 questions concerning demographics of the respondent, the second with 20 questions intended to evaluate the respondent's knowledge on Type 1 diabetes mellitus and the third part consisted of 13 questions expressing personal views of the respondent regarding functioning of the school in relation to type 1 diabetes mellitus. 375 completed questionnaires were collected in total, 85 (22.67%) were completed by men, and 290 (77.33%) by women. The majority of participants had higher education (64.26%), while a significant percentage (24.27%) had a postgraduate diploma. 239 (63.73%) questionnaires were filled by employees in Elementary school, 72 (19.20%) from Kindergarten workers and 64 (17.07%) from workers in Nurseries, while out of the total, 246 (65.60%) were employed in public sector, while 129 (34.40%) were working in private sector. Regarding knowledge about diabetes, the percentage of correct answers was 80.29 ± 11.50% in total. Men responded with a higher percentage of correct responses compared to women but with a small, statistical no significant difference (80.71 ± 10.58% vs. 80.17 ± 11.77%). With respect to age, the age group of above 45 years responded better than all other groups to a correct response rate of 84.01 ± 10.00% and this was statistically significantly higher than the age group of 25-30 years (76.38 ± 14.54%, P <0.001) and the 35-40 age group (75.38 ± 9.84%, P <0.001), the latter being the age group with the worst percentage of correct answers. Moreover, University graduates shown higher rates of correct answers (81.78 ± 9.90%) followed by holders of postgraduate degrees (78.57 ± 13.02%) and High school graduates (78.16 ± 15.47 %). Finally, employees in public sector showed a statistically significant higher percentage of correct answers compared to those working in private sector (82.56 ± 9.71% vs. 75.97 ± 13.32%, P <0.001). The third part of the questionnaire highlighted that 10.13% of Greek educators do not know that a child may suffer from diabetes, while 25.87% do not know that diabetes mellitus is a life-threaten disease id the diagnosis is delayed. Finally, 6.67% believes that a child with type 1 diabetes should quit school and 7.47% believe that diabetes mellitus is a contagious disease. Paradoxically, statistically significantly higher rates of correct answers were given by educators who did not have experience with children with type 1 diabetes mellitus (81.78% vs. 75.71%, P = 0.001), as well as those who answered negatively to the question whether there isspecial care for children with diabetes in their school unit (e.g., presence of school nurse, etc. (81.33% vs. 78.91%, P = 0.010)). Finally, those who responded positively to whether they received education on diabetes as educational staff answered with a statistically lower percentage of correct answers than those responding negatively (76.21% vs. 82.41%, P <0.001). In conclusion, a significant proportion of Greek primary school educators have low level of knowledge and many misconceptions about important issues associated with type 1 diabetes mellitus that may occur in some of their students. The results of this study can be utilized to carefullydesign and target an informative campaign aimed at this important population and, in particular, focusing at the precursor symptoms of the disease, aiming in contributing to a timely and life-saving diagnosis.en
heal.tableOfContentsΠΕΡΙΛΗΨΗ 2 Πίνακας εικόνων 8 Ευρετήριο πινάκων του ερευνητικού σκέλους 8 ΕΙΣΑΓΩΓΗ 10 Α. ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ 12 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 12 Σακχαρώδης διαβήτης 12 1.1 Γενικά 12 1.2Ιστορικά στοιχεία 13 1.3 Επιδημιολογικά δεδομένα 14 1.4 Προδιαθεσικοί παράγοντες και κλινική εικόνα 15 1.5 Ταξινόμηση 16 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 18 Σακχαρώδης διαβήτης τύπου 1 18 2.1 Γενικές πληροφορίες 18 2.2 Σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 και παιδιά 20 2.3 Πώς επηρεάζονται τα παιδιά με διαβήτη 22 2.4 Επιπτώσεις στην οικογένεια του ασθενή 24 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 27 Διαβητική κετοξέωση 27 3.1 Τι είναι η διαβητική κετοξέωση 27 3.2 Διαβητική κετοξέωση και παιδιά 28 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 31 Παιδιά με σακχαρώδη διαβήτη και σχολείο 31 4.1 Γενικά στοιχεία 31 4.2 Ιδιαιτερότητες παιδιών με σακχαρώδη διαβήτη 32 4.3 Παιδιά με σακχαρώδη διαβήτη και σχολείο 33 4.4Προβλήματα που προκύπτουν από τη φοίτηση ενός παιδιού με σακχαρώδη διαβήτη στο σχολικό περιβάλλον 34 4.5. Πρόγραμμα θεραπευτικής αντιμετώπισης του διαβήτη στο σχολείο 39 4.6. Υποχρεώσεις των ατόμων που εμπλέκονται στη σχολική δραστηριότητα του διαβητικού παιδιού 40 4.7 Σχολικός εκφοβισμός 43 4.8 Συμπεράσματα κεφαλαίου 43 Β. ΕΙΔΙΚΟ ΜΕΡΟΣ 45 1. Υλικό και Μέθοδοι 45 1.1 – Παράρτημα Α 46 1.2 – Παράρτημα Β 52 2. Στατιστική Ανάλυση 53 3.Aποτελέσματα 54 Πίνακας εικόνων Εικόνα 1: Παγκόσμιος πληθυσμός με διαβήτη έτος 2015 και 2040 (εκτίμηση),από IDF 15 Εικόνα 2: Συχνότητα εμφάνισης του Σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 σε παγκόσμιο επίπεδο (ανά 100000/έτος) από DiabetMed -2006. 20 Ευρετήριο πινάκων του ερευνητικού σκέλους Πίνακας 1.Δημογραφικά χαρακτηριστικά εκπαιδευτικών που συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια. 54 Πίνακας 2. Κατανομή σχολικών μονάδων ανά φορέα εργασίας (Δημόσιο – Ιδιωτικό). 59 Πίνακας 3.Κατανομή ανά φύλο και ανά φορέα εργασίας (Δημόσιο – Ιδιωτικό). 60 Πίνακας 4. Κατανομή σχολικών μονάδων ανά φορέα εργασίας (Δημόσιο – Ιδιωτικό) αποκλειστικά σε άνδρες. 60 Πίνακας 5.Κατανομή σχολικών μονάδων ανά φορέα εργασίας (Δημόσιο – Ιδιωτικό) αποκλειστικά σε γυναίκες. 60 Πίνακας 6.Κατανομή ανά φύλο και παρουσία ή όχι ατόμου με σακχαρώδη διαβήτη στο οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον. 61 Πίνακας 7.Προφίλ αυτών που συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια με το μικρότερο και το μεγαλύτερο ποσοστό σωστών απαντήσεων και σύγκριση με το σύνολο. 66 Πίνακας 8.Ποσοστό σωστών απαντήσεων επί του συνόλου των ερωτηματολογίων ανά ερώτηση ξεχωριστά. 68 Πίνακας 9.Συγκριτικό προφίλ αυτών που απάντησαν ΝΑΙ και ΟΧΙ στην ερώτηση 1, αν ένα παιδί μπορεί να πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη. 70 Πίνακας 10. Συγκριτικό προφίλ αυτών που απάντησαν ΝΑΙ και ΟΧΙ στην ερώτηση 4, αν η καθυστέρηση στη διάγνωση του σακχαρώδη διαβήτη στα παιδιά είναι απειλητική για τη ζωή τους; 71 Πίνακας 11.Συγκριτικό προφίλ αυτών που απάντησαν ΝΑΙ και ΟΧΙ στην ερώτηση 14, αν ένα παιδί με σακχαρώδη διαβήτη πρέπει να διακόψει το σχολείο. 73 Πίνακας 12.Συγκριτικό προφίλ αυτών που απάντησαν ΝΑΙ και ΟΧΙ στην ερώτηση 14, αν ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μεταδοτικό νόσημα. 74 Πίνακας 13.Απαντήσεις και ποσοστά επί του συνόλου των ερωτηματολογίων για τις ερωτήσεις του 3ου μέρους (προσωπικές τοποθετήσεις). 75el
heal.advisorNameΧριστοφορίδης, Αθανάσιοςel
heal.committeeMemberNameΧριστοφορίδης, Αθανάσιοςel
heal.academicPublisherΣχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας / Τμήμα Νοσηλευτικήςel
heal.academicPublisherIDihu-
heal.numberOfPages96-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΧΑΤΖΗΣΤΟΥΓΙΑΝΝΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ.pdfΧατζηστουγιάννη, Μεταπτυχιακή3.74 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15100
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.