Νέες Τεχνολογίες και επαναπροσανατολισμός των εκπαιδευόμενων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Master thesis)

Σταμπουλίδου, Σταματία


The current dissertation is aiming at examining the Second Chance Schools trainees’ opinions and also thoughts and perceptions concerning the use of Technologies of Information and Communication and is also trying to find out if and to what extent the development of skills related to the use of Technologies of Information and Communication is linked to the re-orientation of the trainees as far as the learning process, their profession but also the social sector is concerned so as to become equal members of the society by attending the innovative programs of the Second Chance Schools. An attempt is also ventured at pinpointing the attitudes and opinions of the trainees before they attended the Second Chance Schools and also how these attitudes and opinions have been transformed after they have attended the program. After comparing the differences in their attitudes we have extracted results concerning the efficacy of the program and also if Second Chance Schools affect in a way the trainees’ professional development but also their everyday life. The literature review did not show adequate research concerning the use of new technologies from a point of view of trainees. The number of research that was carried out, concerning the specific sector, mostly referred to suggestions of lesson plans with a cross curricular approach where the new technology is used as a tool throughout the learning process. The number of existing research mostly deals with the opinions and attitudes of the trainers in relevance with the use of new technologies. Whereas only one research was found that was related to the trainees’ opinions and attitudes on the specific subject. In order to reach the goal of the research the qualitative approach was followed as it was considered to be the most appropriate while the tool of the interview and more specifically of the open interview was selected in order to gather information. The open interview was chosen so as to avoid any interventions of the interviewer. The trainees of the Second Chance Schools of Xanthi were the subjects of the research that took place. The analyses of the data collected from the interviews showed that, although the trainees expressed some kind of fear of new technologies and mostly the use of the computer at first, after attending the specific school, their opinions were transformed into positive ones and at the same time new technologies worked as a motivation for more participation during the lesson as it provided them with the ability to visualize more complex concepts and thus contributed to better understanding. Generally speaking they adopted a more positive reaction towards new technologies and at the same time their independence and their self-confidence was seriously boosted.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Keywords: Εκπαίδευση ενηλίκων;Σχολεία δεύτερης ευκαιρίας;Εκπαιδευτική μεθοδολογία;Εκπαιδευτική τεχνική;Ελλάδα;Νέες Τεχνολογίες
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2020 (α/α 11736)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15078
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Publication date: 2020-01-22
Bibliographic citation: Σταμπουλίδου, Σ. (2020). Νέες Τεχνολογίες και επαναπροσανατολισμός των εκπαιδευόμενων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλλάδος.
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τις απόψεις, τις αντιλήψεις αλλά και τις στάσεις των εκπαιδευόμενων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας αναφορικά με την χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας και επίσης να καταδείξει εάν και κατά πόσο συνδέεται η ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικά με τις ΤΠΕ με τον επαναπροσανατολισμό των εκπαιδευόμενων τόσο σε μαθησιακό επίπεδο αλλά και σε επαγγελματικό και κοινωνικό ώστε παρακολουθώντας τα καινοτόμα προγράμματα σπουδών των ΣΔΕ να ενταχθούν ομαλά στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Επίσης επιχειρείται ο εντοπισμός των στάσεων και αντιλήψεων των εκπαιδευόμενων πριν την φοίτηση τους στα ΣΔΕ και ο μετασχηματισμός αυτών μετά την παρακολούθηση του προγράμματος όπου μέσα από την σύγκριση αυτή συνάγονται συμπεράσματα για την αποτελεσματικότητα του θεσμού και την σύνδεση του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας με τον εργασιακό τομέα και γενικά με την καθημερινή ζωή. Η επισκόπηση της αντίστοιχης βιβλιογραφίας δεν κατέδειξε ικανό αριθμό ερευνών που να σχετίζονται με την χρήση των νέων τεχνολογιών στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Οι έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στον συγκεκριμένο τομέα αφορούν κατά κύριο λόγο προτάσεις για σχέδια μαθήματος με διαθεματική προσέγγιση όπου γίνεται χρήση των νέων τεχνολογιών ως εργαλείο μάθησης. Οι υπάρχουσες δε έρευνες καταγράφουν κατά κύριο λόγο τις απόψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτών σχετικά με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών ενώ βρέθηκε μόνο μια έρευνα που να αφορά τις απόψεις και αντιλήψεις των εκπαιδευόμενων γύρω από το συγκεκριμένο θέμα. Προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός της έρευνας ακολουθήθηκε η ποιοτική προσέγγιση ως η πιο αρμόζουσα μέθοδος έρευνας ενώ για την συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η συνέντευξη και μάλιστα η ανοιχτή συνέντευξη προκειμένου να μην υπάρξει καμία είδους παρεμβολή από την πλευρά του συνεντευκτή. Οι εκπαιδευόμενοι των ΣΔΕ Ξάνθης αποτέλεσαν τον πληθυσμό της έρευνας. Η ανάλυση των δεδομένων των συνεντεύξεων κατέδειξε πως, παρόλο τον φόβο με τον οποίο αντιμετώπισαν οι εκπαιδευόμενοι αρχικά την χρήση των νέων τεχνολογιών και κυρίως την χρήση του υπολογιστή, μετά την φοίτησή τους στο συγκεκριμένο σχολείο, οι απόψεις τους μετατράπηκαν σε θετικές ενώ παράλληλα η εξοικείωσή τους με τα τεχνολογικά μέσα τους έδωσε τη δυνατότητα να συναλλάσονται πιο αποτελεσματικά στην καθημερινή τους ζωή ενώ παράλληλα τους παρείχε κίνητρο για μεγαλύτερη συμμετοχή κατά την διδασκαλία καθώς η δυνατότητα οπτικοποίησης πολύπλοκων εννοιών τους παρείχε πιο αποτελεσματική μετάδοση γνώσεων και συνέβαλε και στην καλύτερη κατανόησή τους. Γενικότερα απέκτησαν μια θετική στάση απέναντι στις νέες τεχνολογίες ενώ ενισχύθηκε σημαντικά η αυτενέργεια και η αυτοπεποίθησή τους.
The current dissertation is aiming at examining the Second Chance Schools trainees’ opinions and also thoughts and perceptions concerning the use of Technologies of Information and Communication and is also trying to find out if and to what extent the development of skills related to the use of Technologies of Information and Communication is linked to the re-orientation of the trainees as far as the learning process, their profession but also the social sector is concerned so as to become equal members of the society by attending the innovative programs of the Second Chance Schools. An attempt is also ventured at pinpointing the attitudes and opinions of the trainees before they attended the Second Chance Schools and also how these attitudes and opinions have been transformed after they have attended the program. After comparing the differences in their attitudes we have extracted results concerning the efficacy of the program and also if Second Chance Schools affect in a way the trainees’ professional development but also their everyday life. The literature review did not show adequate research concerning the use of new technologies from a point of view of trainees. The number of research that was carried out, concerning the specific sector, mostly referred to suggestions of lesson plans with a cross curricular approach where the new technology is used as a tool throughout the learning process. The number of existing research mostly deals with the opinions and attitudes of the trainers in relevance with the use of new technologies. Whereas only one research was found that was related to the trainees’ opinions and attitudes on the specific subject. In order to reach the goal of the research the qualitative approach was followed as it was considered to be the most appropriate while the tool of the interview and more specifically of the open interview was selected in order to gather information. The open interview was chosen so as to avoid any interventions of the interviewer. The trainees of the Second Chance Schools of Xanthi were the subjects of the research that took place. The analyses of the data collected from the interviews showed that, although the trainees expressed some kind of fear of new technologies and mostly the use of the computer at first, after attending the specific school, their opinions were transformed into positive ones and at the same time new technologies worked as a motivation for more participation during the lesson as it provided them with the ability to visualize more complex concepts and thus contributed to better understanding. Generally speaking they adopted a more positive reaction towards new technologies and at the same time their independence and their self-confidence was seriously boosted.
Advisor name: Βιτούλης, Μιχάλης
Examining committee: Βιτούλης, Μιχάλης
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 99
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15078
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.