Μετατροπή συμβατικού Dragster σε αμιγώς ηλεκτρικό (Bachelor thesis)

Χριστοδούλου, Χριστόδουλος


The incorporation of electric vehicles in Drag Racing, has a double advantage. In the first place there is a significant reduction in high emissions produced in such races, thus contributing in the effort launched by the European Union in 2018 in reducing pollution, through the utilization of electric vehicles. Furthermore, electric vehicles can offer high performance in a racing context. Though electric vehicles in America take part in Drag Races, this is not a widespread idea in Europe yet. The present thesis aims to promote this potential, through research. Specifically, the purpose of this research, is the conversion of a conventional vehicle to an electric one for Drag Racing in Europe. The questions raised in the research include whether there is equipment in the market that covers the needs for a Drag Race electric vehicle (motor, batteries etc.) and additionally, whether the electric vehicle can achieve high performance in a racing context, compared to conventional vehicles. Moreover, this thesis will discuss both positive and negative elements that will arise with the integration of electric vehicles in such races. To achieve the purpose, a specific methodology was followed. In summary, a conventional vehicle has been selected based on specific criteria, some desirable performances were set by proximity, and then the losses of the vehicle were calculated, in order to calculate the power of the motor. Based on the calculations, a web research was contacted in order to select the motor, as well as the rest of the parts that will be added to the now electric vehicle and they will be able to respond to the power of the motor. As shown by the results, the conversion of the conventional to the electric vehicle for racing use is possible and at the same time it provides many advantages compared to the conventional vehicle. Specifically, the electric vehicle can offer higher performance with zero emissions, compared to conventional vehicles. Regardless of some basic drawbacks, it is argued that with time these will be smoothen out.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών - Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων
Subject classification: Dragsters
Αγώνες επιτάχυνσης
Drag racing
Ηλεκτρικά οχήματα
Electric vehicles
Keywords: Ηλεκτρικό όχημα;Electric Vehicle;Drag Racing,;Μετατροπή συμβατικού οχήματος σε ηλεκτρικό όχημα;Conversion of a Conventional Vehicle to Electric Vehicle
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών - Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων,2019, (α/α 11093)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15015
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Dragsters
Αγώνες επιτάχυνσης
Drag racing
Ηλεκτρικά οχήματα
Electric vehicles
Submission Date: 2022-07-23T19:49:21Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών - Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων
Publication date: 2019-06-27
Bibliographic citation: Χριστοδούλου, Χ. (2019). Μετατροπή συμβατικού οχήματος σε ηλεκτρικό όχημα. (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος.
Abstract: Η ένταξη του ηλεκτρικού οχήματος σε αγώνες Drag Racing, έχει διπλό όφελος. Από τη μια, μειώνονται σημαντικά οι υψηλοί ρύποι που παράγονται σε τέτοιους αγώνες, συμβάλλοντας έτσι στην προσπάθεια που ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Ένωση το 2018 για σκοπούς μείωσης της ρύπανσης, μέσω της αξιοποίησης του ηλεκτρικού οχήματος. Από την άλλη, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι σε θέση να προσφέρουν υψηλές επιδόσεις σε αγωνιστικά πλαίσια. Ενώ στην Αμερική τα ηλεκτρικά οχήματα συμμετέχουν σε αγώνες ταχύτητας, στην Ευρώπη η ιδέα αυτή δεν είναι ακόμη διαδεδομένη. Η παρούσα πτυχιακή εργασία, αποσκοπεί στην προώθηση αυτής της προοπτικής, μέσω έρευνας. Συγκεκριμένα, σκοπός της εργασίας, είναι η μετατροπή ενός συμβατικού οχήματος σε ηλεκτρικό για αγωνιστική χρήση σε Drag Racing αγώνες στην Ευρώπη. Ερωτήματα της έρευνας είναι αν υπάρχει εξοπλισμός στην αγορά που να καλύπτει τις ανάγκες για ένα ηλεκτρικό όχημα Drag Racing (μοτέρ, μπαταρίες κτλ.) και κατ’ επέκταση το αν το ηλεκτρικό όχημα μπορεί να πετύχει ψηλές επιδόσεις σε αγωνιστικά πλαίσια, σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα. Ακόμη, στην παρούσα εργασία θα συζητηθούν τόσο τα θετικά, όσο και τα αρνητικά στοιχεία που θα προκύψουν με την ένταξη ενός ηλεκτρικού οχήματος σε τέτοιου είδους αγώνων. Για την επίτευξη του σκοπού, ακολουθήθηκε μια συγκεκριμένη μεθοδολογία. Συνοπτικά, επιλέχθηκε βάσει κριτηρίων ένα συμβατικό όχημα, ορίστηκαν κάποιες επιθυμητές επιδόσεις προσεγγιστικά και ακολούθως υπολογίστηκαν οι απώλειες του οχήματος, με σκοπό τον υπολογισμό της ισχύς του κινητήρα. Βάσει των υπολογισμών, έγινε μια έρευνα στο διαδίκτυο, ώστε να επιλεχθεί ο κινητήρας, όπως και τα υπόλοιπα εξαρτήματα που θα προστεθούν στο ηλεκτρικό - πλέον - όχημα και θα ανταποκρίνονται στην ισχύ του κινητήρα. Όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα, η μετατροπή του συμβατικού σε ηλεκτρικό όχημα για αγωνιστική χρήση είναι εφικτή, ενώ ταυτόχρονα παρέχει πολλά πλεονεκτήματα συγκριτικά με το συμβατικό όχημα. Συγκεκριμένα, το ηλεκτρικό όχημα μπορεί να προσφέρει πιο υψηλές επιδόσεις με μηδενικούς ρύπους, σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα. Ενώ εντοπίστηκαν μερικά βασικά μειονεκτήματα, υποστηρίζεται ότι με το πέρασμα του χρόνου αυτά θα εξομαλυνθούν.
The incorporation of electric vehicles in Drag Racing, has a double advantage. In the first place there is a significant reduction in high emissions produced in such races, thus contributing in the effort launched by the European Union in 2018 in reducing pollution, through the utilization of electric vehicles. Furthermore, electric vehicles can offer high performance in a racing context. Though electric vehicles in America take part in Drag Races, this is not a widespread idea in Europe yet. The present thesis aims to promote this potential, through research. Specifically, the purpose of this research, is the conversion of a conventional vehicle to an electric one for Drag Racing in Europe. The questions raised in the research include whether there is equipment in the market that covers the needs for a Drag Race electric vehicle (motor, batteries etc.) and additionally, whether the electric vehicle can achieve high performance in a racing context, compared to conventional vehicles. Moreover, this thesis will discuss both positive and negative elements that will arise with the integration of electric vehicles in such races. To achieve the purpose, a specific methodology was followed. In summary, a conventional vehicle has been selected based on specific criteria, some desirable performances were set by proximity, and then the losses of the vehicle were calculated, in order to calculate the power of the motor. Based on the calculations, a web research was contacted in order to select the motor, as well as the rest of the parts that will be added to the now electric vehicle and they will be able to respond to the power of the motor. As shown by the results, the conversion of the conventional to the electric vehicle for racing use is possible and at the same time it provides many advantages compared to the conventional vehicle. Specifically, the electric vehicle can offer higher performance with zero emissions, compared to conventional vehicles. Regardless of some basic drawbacks, it is argued that with time these will be smoothen out.
Advisor name: Κοσμάνης, Θεόδωρος
Examining committee: Κοσμάνης, Θεόδωρος
Publishing department/division: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών / Μηχανολόγων Οχημάτων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 54
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
XRISTODOULOU.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/15015
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.