Η αποδοχή της τεχνολογίας απο τους εκπαιδευτικούς (Master thesis)

Παπανικολάου, Αννα


The purpose of this research is to study the views of teachers on their IT training, equipment adequacy, digital competence, digital technology efficiency, digital technology teachers' views, what are the advantages and disadvantages of the use of technology, what attitudes teachers have towards technology and how teachers intend to use technology in education. In addition to these goals in this research, it was investigated whether the views of teachers are influenced by their genderand educational attainment at school. This survey was conducted using a structured questionnaire with 52 closed questions. An exemplary sample of 115 answers (provided by equal number of individual teachers) was collected as initial input for the research objectives. After detailed surveying and processing of these data, it was revealed that the educational rank and position in the school unit did not affect the views of the teachers. But sex has been shown to influence their views. In particular, men were more likely than women to have more positive attitudes. The majority of teachers reported that they are at least able to use digital technologies efficiently during their work, while a similar percentage of teachers rated their computer-related knowledge in the educational process as relatively excellent or excellent. More than 75% of teachers provided answers endorsing that their colleagues whom opinion on technology they value considerably, seem to appreciate the use of it (technology). A percentage of 90% of teachers, agrees that the use of technology can improve the effectiveness of the teacher in teaching.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Οργανισμών
Keywords: Εκπαιδευτικοί;Τεχνολογία;Φύλο;Εκπαίδευση;Teachers,;Technology;Gender;Education.
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Οργανισμών, 2019 (α/α 11404)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14844
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2023-06-22T21:00:00Z
Item language: el
Item access scheme: embargo
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Οργανισμών
Publication date: 2019-09-21
Bibliographic citation: Παπανικολάου, Α. (2019) Η αποδοχή της τεχνολογίας απο τους εκπαιδευτικούς (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Abstract: Στόχος της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την εκπαίδευση τους σε θέματα πληροφορικής, την επάρκεια εξοπλισμού στα σχολεία αλλά και στις αίθουσες διδασκαλίας, την επάρκεια ψηφιακών γνώσεων, την αποτελεσματικότητα χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών, τις απόψεις των εκπαιδευτικών για την ψηφιακή τεχνολογία, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης της τεχνολογίας, τη στάση που έχουν οι εκπαιδευτικοί απέναντι στην τεχνολογία δηλαδή τη διάθεση / πρόθεση που έχουν οι εκπαιδευτικοί στη χρήση της τεχνολογίας τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στη διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων. Επιπλέον αυτών των στόχων στη συγκεκριμένη έρευνα, διερευνήθηκε αν οι απόψεις των εκπαιδευτικών επηρεάζονται από το φύλο τους και την εκπαιδευτική βαθμίδα που έχουν στο σχολείο. Η συγκεκριμένη έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου με 52 κλειστές ερωτήσεις. Για τους στόχους της έρευνας αυτής συγκεντρώθηκε ένα δείγμα 115 εκπαιδευτικών. Από την έρευνα προέκυψε ότι η εκπαιδευτική βαθμίδα δεν επηρεάζει τις απόψεις των εκπαιδευτικών. Η έρευνα όμως έδειξε ότι το φύλο επιδρά στις απόψεις τους. Πιο συγκεκριμένα βρέθηκε ότι οι άνδρες και οι γυναίκες έχουν θετική στάση και διάθεση να χρησιμοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες στο εκπαιδευτικό τους έργο. Όμως η πλειοψηφία των ανδρών εκπαιδευτικών ανέφερε ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τις ψηφιακές τεχνολογίες κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους ενώ ανάλογο ποσοστό των ανδρών εκπαιδευτικών αξιολόγησε ως σχετικά άριστες ή άριστες τις γνώσεις τους που σχετίζονται με τη χρήση της πληροφορικής στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ποσοστό άνω του 75% των εκπαιδευτικών βρέθηκε να συμφωνεί ότι οι συνάδελφοι των οποίων εκτιμούν την άποψη τους εγκρίνουν τη χρήση της τεχνολογίας. Ποσοστό της τάξης του 90% των εκπαιδευτικών, συμφωνεί ότι η χρήση της τεχνολογίας μπορεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού στη διδασκαλία.
The purpose of this research is to study the views of teachers on their IT training, equipment adequacy, digital competence, digital technology efficiency, digital technology teachers' views, what are the advantages and disadvantages of the use of technology, what attitudes teachers have towards technology and how teachers intend to use technology in education. In addition to these goals in this research, it was investigated whether the views of teachers are influenced by their genderand educational attainment at school. This survey was conducted using a structured questionnaire with 52 closed questions. An exemplary sample of 115 answers (provided by equal number of individual teachers) was collected as initial input for the research objectives. After detailed surveying and processing of these data, it was revealed that the educational rank and position in the school unit did not affect the views of the teachers. But sex has been shown to influence their views. In particular, men were more likely than women to have more positive attitudes. The majority of teachers reported that they are at least able to use digital technologies efficiently during their work, while a similar percentage of teachers rated their computer-related knowledge in the educational process as relatively excellent or excellent. More than 75% of teachers provided answers endorsing that their colleagues whom opinion on technology they value considerably, seem to appreciate the use of it (technology). A percentage of 90% of teachers, agrees that the use of technology can improve the effectiveness of the teacher in teaching.
Advisor name: Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος
Examining committee: Ασημακόπουλος, Κωνσταντίνος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Οργανισμών
Publishing institution: teithe
Number of pages: 212
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΑΝΝΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ.pdfΜεταπτυχιακή εργασία3.16 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14844
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.