Ηγεσία και Ενσυναίσθηση (Master thesis)

Τυχερού, Μαριάννα


In our days, more than ever before, the complexity of the conditions and moreover of the human relationships-mainly the professional ones-, the necessity of improving quality and efficient management, require abilities of adaptation, structuring and fortifying undeviating references. Those who exercise administrarial duties are to show abilities of ascendancy and not impose them, abilities to overcome fear and create collaborative relationship with their teams, to use the limits of these teams and show mental and emotional flexibility, since the innovative practices bring solutions and pioneering views, to take on initiatives, to rely on mutually win-win exchanges with the opposing sides they might face, to communicate and invest on their force basis. In educational institutes and organizations, the presence of leadership falls short. The executives do not have the freedom to act and they are not facilitated on adopting leading behavior, so as to intervene wherever needed and acting as agents of change. Nowadays there is no chance of adjusting the conflict between the hierarchy and creativity as well as qualitative course of action of the headmasters/headmistresses and/or teachers. It is common knowledge that the administration of educational institutes has been ailing. It is practiced in an amateur way and it does not result in quality standards. The need to reshape administration is obvious. Simultaneously, the decision makers do not take on their share of responsibility to the best of their ability. The vagueness of purpose, the ambiguity of primary targets, the fabricated and often contradictory secondary ones pose to the executives' discretion a fake and constructed notion of administration which gives an illusion of freedom concerning their course of actions; while in reality for every action they have to take, there is a manual in which the correct perception of an ongoing changing working environment is missing. Additionally, the need to foster and improve the emotional intelligence and evidently to integrated it to administrative practices is of great importance. Integrating emotional intelligence may result into giving solutions to all the above "conflicts" and unfavorable conditions of administration in Educational institutions and organizations. The objective of this study is the enquiry- through the qualitative method of research-on how emotional intelligence can be combined with the type of leadership, the personality of the headmaster/headmistress and with the potential job satisfaction of the employees. The abilities that the emotionally capable headmaster/headmistress can show to cope with the coherence of his/her groups of influence, the improvement of his/her communication channels towards his/her colleagues as well as towards his/her supervisors.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Keywords: Ηγεσία;Μοντέλα ηγεσίας;Συναισθηματική Νοημοσύνη;Ενσυναίσθηση;Εκπαιδευτικές Μονάδες/Φορείς;Διοίκηση στην Εκπαίδευση;Ποιοτική Έρευνα;Μέθοδος Delphi;Leadership;Types/Models of leadership;Empathy;Educational Institutes/Organizations;Administration in Education;Qualitative research;Delphi method
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11407)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14836
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2022-06-23T13:45:38Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-10-20
Bibliographic citation: Τυχερού, Μ. (2019). Ηγεσία και Ενσυναίσθηση (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Στις μέρες μας περισσότερο από ποτέ, η πολυπλοκότητα των συνθηκών και κατ' επέκταση των ανθρώπινων και δει των επαγγελματικών σχέσεων, η αναγκαιότητα ποιοτικής βελτίωσης και αποδοτικής λειτουργίας της διοίκησης προαπαιτούν ικανότητες προσαρμογής, διαμόρφω-ση και ενίσχυση σταθερών αναφορών. Όσοι ασκούν διοίκηση καλούνται να επιδείξουν ηγε-τικές ικανότητες ισχύος και όχι εξαναγκασμού, ικανότητες υπερκερασμού του φόβου και προώθησης συνεργασίας με το επιτελείο τους, να κάνουν χρήση των ορίων των ομάδων τους, να επιδεικνύουν διανοητική και συναισθηματική ευελιξία καθώς οι καινοτόμες πρακτικές φέρουν λύσεις και πρωτοποριακές προσεγγίσεις, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να βασίζο-νται σε αμοιβαίως επωφελείς ανταλλαγές με τις δυνάμεις αντίστασης που τυχόν θα συνα-ντήσουν, να "επικοινωνούν" το όραμα, να γνωστοποιούν τις επιτυχίες, να δημιουργούν σχέ-σεις εμπιστοσύνης, ουσιαστικά να επικοινωνούν και να επενδύουν στη βάση ισχύος τους. Συχνά στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς η έννοια και η παρουσία της ηγεσίας μάλλον είναι υπολειπόμενη. Τα στελέχη δεν διαθέτουν την απαιτούμενη ελευθερία δράσης και δεν υφίστα-ται διευκόλυνση στην υιοθέτηση ηγετικής συμπεριφοράς, ώστε να μεσολαβήσουν αποφασι-στικά ως φορείς αλλαγής. Η σημερινή πραγματικότητα δεν αφήνει περιθώρια διευθέτησης της σύγκρουσης της ιεραρχίας με τη δημιουργικότητα και την ποιοτική δράση των Διευθυ-ντών ή και των εκπαιδευτικών. Είναι κοινός τόπος ότι η διοίκηση στον εκπαιδευτικό χώρο νοσεί, ασκείται ερασιτεχνικά και δεν παράγει ποιοτικά αποτελέσματα έργου. Η ανάγκη μετα-σχηματισμού της διοίκησης είναι εμφανής. Ταυτόχρονα, οι αρμόδιοι λήψης αποφάσεων δεν χειρίζονται το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η αοριστία των σκοπών, η ασάφεια των κύριων στόχων, η ελλιπώς εξειδικευμένοι και αντιφατικοί –πολ-λές φορές- επιμέρους στόχοι θέτουν στη διακριτική ευχέρεια των στελεχών διοίκησης μία ιδιαίτερα επίπλαστη και κατασκευασμένη διοίκηση, η οποία δίνει τη ψευδαίσθηση ελευθε-ρίας κινήσεων, ενώ στην πραγματικότητα για κάθε κίνηση υπάρχει εγχειρίδιο εφαρμογής χω-ρίς ορθής αντίληψης του συνεχώς μεταλλασσόμενου περιβάλλοντος.Επιπρόσθετα, γίνεται επιτακτική η ανάγκη καλλιέργειας και ανάπτυξης της συναισθηματικής νοημοσύνης και εν τέλει ενσωμάτωσής της στις διοικητικές πρακτικές. Προσδίδει στην κα-θημερινότητα λύσεις εξομάλυνσης των προαναφερθέντων διαφορών και δυσμενών συνθηκών διοίκησης των Εκπαιδευτικών Μονάδων και Φορέων. Αντικείμενο της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση -μέσω της ποιοτικής έρευνας- του κατά πόσο η συναισθηματική ευφυΐα μπορεί και συνδέεται με τον τύπο της ηγεσίας, την προσωπικότητα του Διευθυντή αλλά και με την εν δυνάμει ικανοποίηση των εργαζομένων. Οι ικανότητες τις οποίες μπορεί να επιδείξει ο συναισθηματικά ικανός διευθυντής-ηγέτης προ-κειμένου να διαχειριστεί συγκρούσεις, τη συνοχή των ομάδων επιρροής του, τη βελτίωση του επικοινωνιακού του διαύλου τόσο με τους συναδέλφους- συνεργάτες του όσο και με τους προϊσταμένους του- την ηγεσία.
In our days, more than ever before, the complexity of the conditions and moreover of the human relationships-mainly the professional ones-, the necessity of improving quality and efficient management, require abilities of adaptation, structuring and fortifying undeviating references. Those who exercise administrarial duties are to show abilities of ascendancy and not impose them, abilities to overcome fear and create collaborative relationship with their teams, to use the limits of these teams and show mental and emotional flexibility, since the innovative practices bring solutions and pioneering views, to take on initiatives, to rely on mutually win-win exchanges with the opposing sides they might face, to communicate and invest on their force basis. In educational institutes and organizations, the presence of leadership falls short. The executives do not have the freedom to act and they are not facilitated on adopting leading behavior, so as to intervene wherever needed and acting as agents of change. Nowadays there is no chance of adjusting the conflict between the hierarchy and creativity as well as qualitative course of action of the headmasters/headmistresses and/or teachers. It is common knowledge that the administration of educational institutes has been ailing. It is practiced in an amateur way and it does not result in quality standards. The need to reshape administration is obvious. Simultaneously, the decision makers do not take on their share of responsibility to the best of their ability. The vagueness of purpose, the ambiguity of primary targets, the fabricated and often contradictory secondary ones pose to the executives' discretion a fake and constructed notion of administration which gives an illusion of freedom concerning their course of actions; while in reality for every action they have to take, there is a manual in which the correct perception of an ongoing changing working environment is missing. Additionally, the need to foster and improve the emotional intelligence and evidently to integrated it to administrative practices is of great importance. Integrating emotional intelligence may result into giving solutions to all the above "conflicts" and unfavorable conditions of administration in Educational institutions and organizations. The objective of this study is the enquiry- through the qualitative method of research-on how emotional intelligence can be combined with the type of leadership, the personality of the headmaster/headmistress and with the potential job satisfaction of the employees. The abilities that the emotionally capable headmaster/headmistress can show to cope with the coherence of his/her groups of influence, the improvement of his/her communication channels towards his/her colleagues as well as towards his/her supervisors.
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπυρίδων
Examining committee: ΑβδΗμιώτης, Σπυρίδων
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 116
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Τυχερού.pdfΜεταπτυχιακή εργασία1.73 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14836
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.