Συγκριτική μελέτη του τρόπου διοίκησης σε Ελλάδα και Σκανδιναβία (Master thesis)

Κουνελάκης, Κωνσταντίνος


In recent years, the changes in the formulation and implementation of educational policy have been increasingly focused on the role played by the executives of education. In the European continent during the last, at least 50, years of ferlations, reforms and changes in educational matters have been dramatic. The school of the 1970s shows very few similarities with the school of the 2020s. The guidelines of the European Union and the OECD, which have been, in general, theoretical and consultative, have changed over time. They have become more specific, practical and directional. Concepts such as decentralisation of the education system, strengthening of supporting institutions, cooperation, training and instructing, lifelong learning, competitive learning organisations, effective school administration, transformational leadership are being increasingly referred to in public, national and supranational documents in all the lengths and widths of the European continent. Arriving at the end of the second decade of the 21st century it is now more than imperative that the education executives left behind bureaucratic management models and sterile attitudes of the past and move forward in a dynamic way in reorganizing their school units with vision and will for change, introducing innovations and initiatives that will make them more effective. The present paper is a comparative study of how school units are in the three Scandinavian countries (Norway, Sweden, Finland) and Greece. The structure of this paper is divided into two parts: In the first part there is a detailed description of the educational system of each country in relation to the political, social and historical context into which it has evolved. There is also an extensive reference to the role played in educational matters over the years, by the stances of the European Union and the international organisations. The data was collected through the method of qualitative analysis of content from official documents of educational policy of the four countries, the European Union, the OECD and the foreign and Greek scientific bibliography. The second part reflects the methodological approach of the researcher in the effort to provide satisfactory answers to the research questions. Through the method of semi-structured interviews with 12 school directors of the prefecture of Thessaloniki, a qualitative research was carried out and followed by the indexing, the interpretation and the analysis of the data and finally the extraction of conclusions. The majority spoke of a tight bureaucratic system in which they are called upon to operate, of a need for greater flexibility in the way of administration, while reducing bureaucracy, but also of the difficulties of implementing the Scandinavian systems in Greece, due to the mentality of the involved institutions and the irregularities in the country's education system.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Σκανδιναβία;Ελλάδα;Οικονομία;Εκπαίδευση;Πολίτευμα;Διοικητική διαίρεση
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2019 (α/α 11417)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14823
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Submission Date: 2022-06-23T12:15:45Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2019-10-20
Bibliographic citation: Κουνελάκης, Κ. (2019). Συγκριτική μελέτη του τρόπου διοίκησης σε Ελλάδα και Σκανδιναβία (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Τα τελευταία χρόνια σε παγκόσμιο επίπεδο οι αλλαγές που συντελούνται στη χάραξη και υλοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής επικεντρώνονται όλο και περισσότερο στον ρόλο που διαδραματίζουν τα στελέχη της εκπαίδευσης. Στην ευρωπαϊκή ήπειρο κατά τη διάρκεια των τελευταίων 50, τουλάχιστον, χρόνων οι ζυμώσεις, οι μεταρρυθμίσεις και οι αλλαγές στα εκπαιδευτικά πράγματα είναι δραματικές. Το σχολείο της δεκαετίας του 1970 παρουσιάζει λίγες ομοιότητες με το σχολείο του 2020. Ο λόγος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ από γενικόλογος, θεωρητικός και συμβουλευτικός άλλαξε με την πάροδο του χρόνου. Έγινε πιο συγκεκριμένος, πρακτικός και κατευθυντικός. Έννοιες, όπως αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος, ενίσχυση των υποστηρικτικών θεσμών, συνεργασία, κατάρτιση και επιμόρφωση, δια βίου μάθηση, ανταγωνιστικοί μαθησιακοί οργανισμοί, αποτελεσματική σχολική διοίκηση, μετασχηματιστική ηγεσία είναι αυτές στις οποίες αναφέρονται όλο και περισσότερο τα δημόσια εθνικά και υπερεθνικά έγγραφα σε όλα τα μήκη και πλάτη της ευρωπαϊκής ηπείρου. Φτάνοντας στο τέλος της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα είναι πλέον κάτι παραπάνω από επιτακτική η ανάγκη τα στελέχη της εκπαίδευσης να αφήσουν πίσω τους γραφειοκρατικά μοντέλα διοίκησης και στείρες νοοτροπίες του παρελθόντος και να προχωρήσουν με τρόπο δυναμικό στην αναδιοργάνωση των σχολικών τους μονάδων με όραμα και θέληση για αλλαγή, εισάγοντας καινοτομίες και πρωτοβουλίες που θα τις κάνουν πιο αποτελεσματικές. Η παρούσα εργασία αποτελεί μια συγκριτική μελέτη του τρόπου διοίκησης σχολικών μονάδων στις τρεις σκανδιναβικές χώρες (Νορβηγία, Σουηδία, Φινλανδία) και στην Ελλάδα. Η δομή της εργασίας χωρίζεται σε δύο μέρη: Στο πρώτο μέρος γίνεται μια αναλυτική περιγραφή του εκπαιδευτικού συστήματος κάθε χώρας σε συνάρτηση με το πολιτικό, κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εξελίχτηκε. Γίνεται, επίσης, μια εκτενής αναφορά του ρόλου που διαδραμάτισαν στα εκπαιδευτικά πράγματα, όλα αυτά τα χρόνια, οι θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Διεθνών Οργανισμών. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με τη μέθοδο της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου από επίσημα κείμενα εκπαιδευτικής πολιτικής των τεσσάρων χωρών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΟΟΣΑ και από την ξένη και ελληνική επιστημονική βιβλιογραφία. Στο δεύτερο μέρος αποτυπώνεται η μεθοδολογική προσέγγιση του ερευνητή στην προσπάθεια να δοθούν ικανοποιητικές απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα. Με τη μέθοδο ημιδομημένων συνεντεύξεων σε 12 διευθυντές σχολικών μονάδων του νομού Θεσσαλονίκης διεξήχθη ποιοτική έρευνα και ακολούθησε η αποδελτίωση, η ερμηνεία και η ανάλυση των δεδομένων και τέλος η εξαγωγή συμπερασμάτων. Όλοι σχεδόν μίλησαν για ένα σφιχτό γραφειοκρατικό σύστημα στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν, στην ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία στον τρόπο διοίκησης με ταυτόχρονη μείωση της γραφειοκρατίας, αλλά και στις δυσκολίες εφαρμογής των σκανδιναβικών συστημάτων στην Ελλάδα, λόγω της νοοτροπίας των εμπλεκόμενων φορέων και των στρεβλώσεων του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας.
In recent years, the changes in the formulation and implementation of educational policy have been increasingly focused on the role played by the executives of education. In the European continent during the last, at least 50, years of ferlations, reforms and changes in educational matters have been dramatic. The school of the 1970s shows very few similarities with the school of the 2020s. The guidelines of the European Union and the OECD, which have been, in general, theoretical and consultative, have changed over time. They have become more specific, practical and directional. Concepts such as decentralisation of the education system, strengthening of supporting institutions, cooperation, training and instructing, lifelong learning, competitive learning organisations, effective school administration, transformational leadership are being increasingly referred to in public, national and supranational documents in all the lengths and widths of the European continent. Arriving at the end of the second decade of the 21st century it is now more than imperative that the education executives left behind bureaucratic management models and sterile attitudes of the past and move forward in a dynamic way in reorganizing their school units with vision and will for change, introducing innovations and initiatives that will make them more effective. The present paper is a comparative study of how school units are in the three Scandinavian countries (Norway, Sweden, Finland) and Greece. The structure of this paper is divided into two parts: In the first part there is a detailed description of the educational system of each country in relation to the political, social and historical context into which it has evolved. There is also an extensive reference to the role played in educational matters over the years, by the stances of the European Union and the international organisations. The data was collected through the method of qualitative analysis of content from official documents of educational policy of the four countries, the European Union, the OECD and the foreign and Greek scientific bibliography. The second part reflects the methodological approach of the researcher in the effort to provide satisfactory answers to the research questions. Through the method of semi-structured interviews with 12 school directors of the prefecture of Thessaloniki, a qualitative research was carried out and followed by the indexing, the interpretation and the analysis of the data and finally the extraction of conclusions. The majority spoke of a tight bureaucratic system in which they are called upon to operate, of a need for greater flexibility in the way of administration, while reducing bureaucracy, but also of the difficulties of implementing the Scandinavian systems in Greece, due to the mentality of the involved institutions and the irregularities in the country's education system.
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπυρίδωνας
Examining committee: Αβδιμιώτης, Σπυριδωνας
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 189
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΚΟΥΝΕΛΑΚΗΣ .pdfΜεταπτυχιακή εργασία2.44 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14823
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.