Ανάγνωση και κατανόηση της επισήμανσης της διατροφικής ετικέτας από τους καταναλωτές σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Bachelor thesis)

Αφεντολοπούλου, Χρυσούλα/ Καλογιαννίδου, Ηλιάνα - Ραφαέλα/ Κατσιπόντης, Άγγελος - Στυλιανός


10AbstractPurpose: The purpose of our research is to examine consumers’ knowledge, opinions and attitudes about nutritional labeling and food labels.Method: Firstly, bibliographic research was conducted on the theoretical part of the work. In the experimental part of the work was applied a descriptive analysis of the 1200 questionnaires, which given to people who live mainly in the prefectures of Kilkis, Thessaloniki, Laconia and Serres. The statistical significance level was defined as p=0.05 and the analyzes were performed using the statistical package I.B.M Statistical Package for the Social Sciences (S.P.S.S for Windows, V23).Results:The majority of the participants use food labels when buying a productfor the first time. Most participants read the macronutrientsand micronutrients of nutritional labels''often'', as well as nutritional claims. The use ofthe food labelsthe first time a productis purchased seems to be influenced by gender, age and educational level.Discussion:Women tend to readthe basic nutritional information of labels when they buy a productfor the first time more often. Women also pay more attention tothemicronutrients and dietary claimson the food labels.People with a higher educational level seemtoread the nutritional labelsmore frequently when purchasing a product for the first time. Lastly,it is most likely that 31-45 year olds are usingnutritionallabels more often than other age groups.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επιστημών Υγείας - Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας
Subject classification: Τρόφιμα -- Επισήμανση
Food -- Labeling
Καταναλωτική συμπεριφορά
Consumer behavior
Καταναλωτές -- Στάσεις
Consumers -- Attitudes
Keywords: διατροφική ετικέτα;food label;διατροφική επισήμανση;nutritional labeling;διατροφικός ισχυρισμός;nutritional claim;ισχυρισμός υγείας;health claim;τρόφιμα;food;νομοθεσία;legislation;Ε.Ε;E.U;μορφωτικό επίπεδο;educational level;εισόδημα;income;φύλο;gender;ηλικία;age
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Επιστημών Υγείας - Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας, 2019 (α/α 11315)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14754
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Τρόφιμα -- Επισήμανση
Food -- Labeling
Καταναλωτική συμπεριφορά
Consumer behavior
Καταναλωτές -- Στάσεις
Consumers -- Attitudes
Submission Date: 2022-06-18T12:04:47Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επιστημών Υγείας - Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας
Publication date: 2019-10-15
Bibliographic citation: Αφεντολοπούλου, Χ. (2019). Ανάγνωση και κατανόηση της επισήμανσης και της διατροφικής ετικέτας από τους καταναλωτές σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Καλογιαννίδου, Η. (2019). Ανάγνωση και κατανόηση της επισήμανσης και της διατροφικής ετικέτας από τους καταναλωτές σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Κατσιπόντης, Ά. (2019). Ανάγνωση και κατανόηση της επισήμανσης και της διατροφικής ετικέτας από τους καταναλωτές σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Σκοπός: Ο σκοπός της έρευνάς μας είναι να εξετάσει τις γνώσεις, απόψεις και στάσεις των καταναλωτών σχετικά με την επισήμανση και τη διατροφική ετικέτα των τροφίμων.Μεθοδολογία: Αρχικά πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική έρευνα για το θεωρητικό μέρος της εργασίας. Στο πειραματικό μέρος εφαρμόστηκε περιγραφική ανάλυση των 1200 ερωτηματολογίων, τα οποία δόθηκαν σε άτομα που κατοικούν κυρίως στους νομούς Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Λακωνίας και Σερρών. Το επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε ως p=0.05 και οι αναλύσεις πραγματοποιήθηκαν με την χρήση του στατιστικού πακέτου I.B.MStatisticalPackagefortheSocialSciences(S.P.S.S.forWindows, V23).Αποτελέσματα: Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί τις διατροφικές ετικέτες κατάτην αγορά ενός τροφίμου για πρώτη φορά. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες διαβάζουν ‘’συχνά’’ τα μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά των διατροφικών ετικετών,όπως επίσης και τους διατροφικούς ισχυρισμούς.Η ανάγνωση της διατροφικής ετικέτας την πρώτη φορά αγοράς ενός τροφίμου φαίνεται να επηρεάζεται από το φύλο, την ηλικία και το μορφωτικόεπίπεδο.Συζήτηση:Οι γυναίκες εξετάζουν συχνότερα τις βασικές διατροφικές πληροφορίες των ετικετών όταν αγοράζουν ένα τρόφιμο για πρώτη φορά.Επίσης,οι γυναίκες δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην ανάγνωση της ετικέτας όσον αφορά τα μικροθρεπτικά συστατικά και τους διατροφικούς ισχυρισμούς. Άτομα υψηλότερου μορφωτικού επιπέδουεμφανίζουνσυχνότερη ανάγνωση της διατροφικής ετικέτας κατά την πρώτη αγορά ενός τροφίμου. Τέλος. πιο συχνά φαίνεταιναδιαβάζουν τις διατροφικές πληροφορίες άτομα ηλικίας 31-45 ετών.
10AbstractPurpose: The purpose of our research is to examine consumers’ knowledge, opinions and attitudes about nutritional labeling and food labels.Method: Firstly, bibliographic research was conducted on the theoretical part of the work. In the experimental part of the work was applied a descriptive analysis of the 1200 questionnaires, which given to people who live mainly in the prefectures of Kilkis, Thessaloniki, Laconia and Serres. The statistical significance level was defined as p=0.05 and the analyzes were performed using the statistical package I.B.M Statistical Package for the Social Sciences (S.P.S.S for Windows, V23).Results:The majority of the participants use food labels when buying a productfor the first time. Most participants read the macronutrientsand micronutrients of nutritional labels''often'', as well as nutritional claims. The use ofthe food labelsthe first time a productis purchased seems to be influenced by gender, age and educational level.Discussion:Women tend to readthe basic nutritional information of labels when they buy a productfor the first time more often. Women also pay more attention tothemicronutrients and dietary claimson the food labels.People with a higher educational level seemtoread the nutritional labelsmore frequently when purchasing a product for the first time. Lastly,it is most likely that 31-45 year olds are usingnutritionallabels more often than other age groups.
Advisor name: Κυρανάς, Ευστράτιος
Examining committee: Κυρανάς, Ευστράτιος
Publishing department/division: Σχολή Επιστημών Υγείας - Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας
Publishing institution: ihu
Number of pages: 122 σελ.
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Afentolopoulou - Kalogiannidou - Katsipontis.pdf2.59 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14754
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.