Η σχέση του καταναλωτή με τη διατροφική ετικέτα των τροφίμων (Bachelor thesis)

Καλαμάτα, Ελένη/ Χαντζίδης, Ιωάννης/ Σπυριδωνίδου, Μαρία


The present study was conducted within the framework of the curriculum of the Department of Nutrition and Dietetics, DIPE. Its purpose is to investigate the relationship of the consumer with the labeling and nutrition labels of foods. In particular, any correlations with the socio-demographic data of the population are examined. It took place between December 2018 and March 2019 and the study sample consisted of 1,200 consumers from different parts of Greece. The processing and statistical analysis of its material was carried out using the SPSS (Statistical Package for Social Science) 23.0 for Windows package and include the descriptive analysis of the data and the control of x2 independence of several qualitative variables. According to the results of the survey, consumers appear to be significantly affected by the purchase of food from the expiry date of the products, the purchase price, as well as their smell and taste. They are a little affected by the ease of opening the packaging, its material, and its recyclability. Consumers place more weight on practical and financial issues when purchasing food, while they are less akin to the views of "I never read food information because I do not understand" and "I prefer to choose plastic packaging". Concerning the proposals for improving the nutrition label, the majority (53.3%) suggests "using simpler words". Finally, reading basic information on food labels appears to be affected by socio-demographic factors such as gender, age, marital status, educational level and monthly family income of consumers and the profession, but also certain personal characteristics of consumers such as the frequency with which consumers are trained, who prepares food at home and who makes the shopping at home and the time they spend on the food market.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επιστημών Υγείας / Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας
Subject classification: Τρόφιμα -- Επισήμανση
Food -- Labeling
Καταναλωτική συμπεριφορά
Consumer behavior
Keywords: Καταναλωτές;Consumers;ετικέτες τροφίμων;food labels;διατροφική ετικέτα;nutrition label;τρόφιμα;food
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Επιστημών Υγείας - Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας, 2019 (α/α 11316)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14726
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Τρόφιμα -- Επισήμανση
Food -- Labeling
Καταναλωτική συμπεριφορά
Consumer behavior
Submission Date: 2023-06-12T21:00:00Z
Item language: el
Item access scheme: embargo
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επιστημών Υγείας / Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας
Publication date: 2019-10-15
Bibliographic citation: Καλαμάτα, Ε. (2019). Η σχέση του καταναλωτή με τη διατροφική ετικέτα των τροφίμων (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Χαντζίδης Γ. (2019). Η σχέση του καταναλωτή με τη διατροφική ετικέτα των τροφίμων (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Σπυριδωνίδου, Μ.(2019). Η σχέση του καταναλωτή με τη διατροφική ετικέτα των τροφίμων (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Η παρούσα μελέτη πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών του Τμήματος «Επιστημών Διατροφής & Διαιτολόγιας» του ΔΙΠΑΕ. Σκοπός της είναι η διερεύνηση της σχέσης του καταναλωτή με την επισήμανση και τις διατροφικές ετικέτες των τροφίμων. Ειδικότερα, εξετάζονται οι τυχόν συσχετίσεις με τα κοινωνικο-δημογραφικά δεδομένα του πληθυσμού. Πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο Δεκεμβρίου 2018 – Μαρτίου 2019 και το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 1.200 καταναλωτές από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Η επεξεργασία και η στατιστική ανάλυση του υλικού της πραγματοποιήθηκε με χρήση του λογισμικού πακέτου “SPSS (Statistical Package for the Social Science) 23.0 for Windows” και περιλαμβάνει την περιγραφική ανάλυση των δεδομένων και τον έλεγχο ανεξαρτησίας χ 2 αρκετών ποιοτικών μεταβλητών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας οι καταναλωτές φαίνεται πως κατά την αγορά τροφίμων επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από την ημερομηνία λήξης των προϊόντων, την τιμή αγοράς, καθώς και την οσμή και γεύση τους. Λίγο επηρεάζονται από την ευκολία ανοίγματος της συσκευασίας, το υλικό της, καθώς και τη δυνατότητα ανακύκλωσης της. Οι καταναλωτές δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα σε πρακτικά και οικονομικά ζητήματα κατά την αγορά των τροφίμων, ενώ ταυτίζονται λιγότερο με τις απόψεις «Δεν διαβάζω ποτέ τις διατροφικές πληροφορίες, επειδή δεν τις καταλαβαίνω» και «Προτιμώ να επιλέγω τις πλαστικές συσκευασίες». Αναφορικά με τις προτάσεις βελτίωσης της διατροφικής ετικέτας, η πλειοψηφία (53,3%) προτείνει «να χρησιμοποιούνται πιο απλές λέξεις». Τέλος, η ανάγνωση των βασικών πληροφοριών στις ετικέτες των τροφίμων φαίνεται να επηρεάζεται από κοινωνικο δημογραφικά στοιχεία όπως το φύλο, η ηλικία, η οικογενειακή κατάσταση, το μορφωτικό επίπεδο και το μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα των καταναλωτών και το επάγγελμα αλλά και ορισμένα προσωπικά χαρακτηριστικά των καταναλωτών όπως η συχνότητα που γυμνάζονται οι καταναλωτές, το ποιος ετοιμάζει το φαγητό στο σπίτι και το ποιος πραγματοποιεί τα ψώνια στο σπίτι και ο χρόνος που αφιερώνουν στην αγορά των τροφίμων.
The present study was conducted within the framework of the curriculum of the Department of Nutrition and Dietetics, DIPE. Its purpose is to investigate the relationship of the consumer with the labeling and nutrition labels of foods. In particular, any correlations with the socio-demographic data of the population are examined. It took place between December 2018 and March 2019 and the study sample consisted of 1,200 consumers from different parts of Greece. The processing and statistical analysis of its material was carried out using the SPSS (Statistical Package for Social Science) 23.0 for Windows package and include the descriptive analysis of the data and the control of x2 independence of several qualitative variables. According to the results of the survey, consumers appear to be significantly affected by the purchase of food from the expiry date of the products, the purchase price, as well as their smell and taste. They are a little affected by the ease of opening the packaging, its material, and its recyclability. Consumers place more weight on practical and financial issues when purchasing food, while they are less akin to the views of "I never read food information because I do not understand" and "I prefer to choose plastic packaging". Concerning the proposals for improving the nutrition label, the majority (53.3%) suggests "using simpler words". Finally, reading basic information on food labels appears to be affected by socio-demographic factors such as gender, age, marital status, educational level and monthly family income of consumers and the profession, but also certain personal characteristics of consumers such as the frequency with which consumers are trained, who prepares food at home and who makes the shopping at home and the time they spend on the food market.
Advisor name: Κυρανάς, Ευστράτιος
Examining committee: Κυρανάς, Ευστράτιος
Publishing department/division: Σχολή Επιστημών Υγείας / Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολόγιας
Publishing institution: ihu
Number of pages: 81 σελ.
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kalamata - Spiridonidou - Xantzidis.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14726
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.