Η επιρροή της επισήμανσης και της διατροφικής ετικέτας των τροφίμων στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών (Bachelor thesis)

Καρακασίδου, Σοφία/ Παρασκευά, Γεωργία/ Σαντή, Ιωάννα


Introduction: A nutrition label is to provide information on the back and / or front of a package about the nutrient content of a food. Dietary labeling is an essential part of the food market, as it has been shown to prevent various pathological conditions (diabetes, hypertension, etc.). Purpose: The purpose of this research is to study consumer buying behavior, in particular whether it is influenced by the food labels of products. Various factors such as the influence of a purchasing decision, the influence of a decision on dietary labels, the tag information check and the regular label reading, which are examined with a demographic relationship, are studied. Methodology: The study involved 1,200 people, women and men, aged 18+, who were Greek citizens. These people received questionnaires on the nutrition label. The results were investigated by the methods of descriptive and inductive statistics. The level of statistical significance was set at p = 0.05. The analysis was performed with the SPSS statistical program, while using Microsoft Office Excel 2016. Results: The majority of the sample were female women aged 18-30 years who came from the prefecture of Thessaloniki. Their total weight ranged from 42.5 to 74.5 kg and their height from 1.70 to 1.77 m while their BMI was estimated from 15.80 to 24.80. Most of the sample was unmarried without children. Regarding their educational level, most of them were graduates with AIUs, with a family income of over 1,500 euros. Regarding the profession, most of them said they were students. Participants stated that it is mandatory to indicate the composition of the food in their packaging and that they often read the basic information on the food label when they buy a product for the first time. Food and feed preferences and requirements of other family members often affect their purchases, they often read the label information on ingredients in large components (eg proteins, sugars, fat, fiber), as well as that food information on the food packaging label often affects their markets. They did not particularly mention the reasons for avoiding reading the label. Conclusions: Women and individuals aged between 31 and 60 are more affected by the factors considered for food, from food labels. They look more at tag information and regularly read the younger or older people. It has also been noticed that people with a lower weight and BMI are more affected by their dietary labels, which they read more often and to a greater extent.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επιστημών Υγείας / Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας
Subject classification: Τρόφιμα -- Επισήμανση
Food -- Labeling
Καταναλωτική συμπεριφορά
Consumer behavior
Keywords: Διατροφικές ετικέτες;Nutrition labels;Πληροφορίες;Information;Διατροφή;Nutrition;Τρόφιμα;Food;Θρεπτικά συστατικά;Nutrients
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Επιστημών Υγείας - Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας, 2019 (α/α 11313)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14725
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Subject classification: Τρόφιμα -- Επισήμανση
Food -- Labeling
Καταναλωτική συμπεριφορά
Consumer behavior
Submission Date: 2023-06-12T21:00:00Z
Item language: el
Item access scheme: embargo
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Επιστημών Υγείας / Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας
Publication date: 2019-10-15
Bibliographic citation: Καρακασίδου, Σ. (2019). Η επιρροή της επισήμανσης και της διατροφικής ετικέτας των τροφίμων στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Παρασκευά, Γ. (2019). Η επιρροή της επισήμανσης και της διατροφικής ετικέτας των τροφίμων στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Σαντή, Ι. (2019). Η επιρροή της επισήμανσης και της διατροφικής ετικέτας των τροφίμων στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών (Πτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Εισαγωγή: Ως διατροφική ετικέτα ορίζεται η παροχή πληροφοριών στο πίσω ή και στο μπροστινό μέρος μιας συσκευασίας σχετικά με την περιεκτικότητα ενός τροφίμου σε θρεπτικά συστατικά. Η διατροφική επισήμανση αποτελεί ουσιαστικό τμήμα της αγοράς των τροφίμων, καθώς μέσω της ανάγνωσής της έχει φανεί ότι προλαμβάνονται διάφορες παθολογικές καταστάσεις (διαβήτης, υπέρταση κ.ά.). Σκοπός: Η συγκεκριμένη έρευνα έχει σκοπό να μελετήσει την αγοραστική συμπεριφορά καταναλωτών και συγκεκριμένα αν αυτή επηρεάζεται από τις διατροφικές ετικέτες των προϊόντων. Μελετώνται διάφοροι παράγοντες όπως η επιρροή απόφασης για αγορά, η επιρροή απόφασης από διατροφικές ετικέτες, η εξέταση πληροφοριών ετικέτας και η τακτική ανάγνωση ετικέτας, οι οποίοι εξετάζονται με σχέση τα δημογραφικά στοιχεία. Μεθοδολογία: Στη μελέτη έλαβαν μέρος 1.200 άτομα, γυναίκες και άνδρες, ηλικίας από 18 και άνω, οι οποίοι ήταν Έλληνες πολίτες. Τα άτομα αυτά έλαβαν ερωτηματολόγια σχετικά με τη διατροφική ετικέτα. Τα αποτελέσματα διερευνήθηκαν με τις μεθόδους της περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής. Το επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας ορίστηκε σε p=0,05. Η ανάλυση πραγματοποιήθηκε με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS, με παράλληλη χρήση του Microsoft office Excel 2016. Αποτελέσματα: Η πλειοψηφία του δείγματος ήταν Ελληνίδες γυναίκες ηλικίας 18- 30 ετών που κατάγονταν από το νομό Θεσσαλονίκης. Το συνολικό τους βάρος κυμαίνονταν από 42,5 ως 74,5 kg και το ύψος τους από 1,70 ως 1,77 m, ενώ ο ΔΜΣ τους εκτιμήθηκε από 15,80 ως 24,80. Το μεγαλύτερο μέρος του δείγματος ήταν άγαμοι χωρίς παιδιά. Σχετικά με το μορφωτικό τους επίπεδο οι περισσότεροι ήταν απόφοιτοι ΑΕΙ, με οικογενειακό εισόδημα πάνω από 1.500 ευρώ. Όσον αφορά το επάγγελμα, οι περισσότεροι δήλωσαν ότι είναι φοιτητές. Οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι είναι υποχρεωτική η αναγραφή της σύστασης των τροφίμων στη συσκευασία τους και ότι διαβάζουν συχνά τις βασικές πληροφορίες της ετικέτας των τροφίμων, όταν αγοράζουν ένα προϊόν για πρώτη φορά. Ότι επηρεάζουν συχνά τις αγορές τους οι διατροφικές προτιμήσεις και απαιτήσεις των υπόλοιπων μελών της οικογένειας, ότι διαβάζουν συχνά τις πληροφορίες της ετικέτας που αφορούν τη σύσταση σε μεγαλο- συστατικά (π.χ. πρωτεΐνες, σάκχαρα, λίπος, φυτική ίνα), όπως επίσης και ότι συχνά επηρεάζουν τις αγορές τους οι διατροφικές πληροφορίες που υπάρχουν στην ετικέτα της συσκευασίας των τροφίμων. Δεν αναφέρθηκαν ιδιαίτερα στους λόγους αποφυγής ανάγνωσης της ετικέτας. Συμπεράσματα: Οι γυναίκες και τα άτομα με ηλικίας από 31ως 60 ετών επηρεάζονται περισσότερο από τους εξεταζόμενους παράγοντες για αγορά των τροφίμων, από τις διατροφικές ετικέτες. Εξετάζουν περισσότερο τις πληροφορίες των ετικετών και κάνουν τακτική ανάγνωση κυρίως τα νεαρότερα ή ηλικιωμένα άτομα. Παρατηρήθηκε επίσης ότι άτομα με μικρότερο βάρος και ΔΜΣ επηρεάζονται περισσότερο στις αγορές τους από τις διατροφικές ετικέτες, τις οποίες διαβάζουν συχνότερα και σε μεγαλύτερο βαθμό.
Introduction: A nutrition label is to provide information on the back and / or front of a package about the nutrient content of a food. Dietary labeling is an essential part of the food market, as it has been shown to prevent various pathological conditions (diabetes, hypertension, etc.). Purpose: The purpose of this research is to study consumer buying behavior, in particular whether it is influenced by the food labels of products. Various factors such as the influence of a purchasing decision, the influence of a decision on dietary labels, the tag information check and the regular label reading, which are examined with a demographic relationship, are studied. Methodology: The study involved 1,200 people, women and men, aged 18+, who were Greek citizens. These people received questionnaires on the nutrition label. The results were investigated by the methods of descriptive and inductive statistics. The level of statistical significance was set at p = 0.05. The analysis was performed with the SPSS statistical program, while using Microsoft Office Excel 2016. Results: The majority of the sample were female women aged 18-30 years who came from the prefecture of Thessaloniki. Their total weight ranged from 42.5 to 74.5 kg and their height from 1.70 to 1.77 m while their BMI was estimated from 15.80 to 24.80. Most of the sample was unmarried without children. Regarding their educational level, most of them were graduates with AIUs, with a family income of over 1,500 euros. Regarding the profession, most of them said they were students. Participants stated that it is mandatory to indicate the composition of the food in their packaging and that they often read the basic information on the food label when they buy a product for the first time. Food and feed preferences and requirements of other family members often affect their purchases, they often read the label information on ingredients in large components (eg proteins, sugars, fat, fiber), as well as that food information on the food packaging label often affects their markets. They did not particularly mention the reasons for avoiding reading the label. Conclusions: Women and individuals aged between 31 and 60 are more affected by the factors considered for food, from food labels. They look more at tag information and regularly read the younger or older people. It has also been noticed that people with a lower weight and BMI are more affected by their dietary labels, which they read more often and to a greater extent.
Advisor name: Κυρανάς, Ευστράτιος
Examining committee: Κυρανάς, Ευστράτιος
Publishing department/division: Σχολή Επιστημών Υγείας / Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολόγιας
Publishing institution: ihu
Number of pages: 103 σελ.
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karakasidou - Paraskeua - Santi.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14725
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.