Eπιπτώσεις στην εύρυθμη λειτουργία του νηπιαγωγείου από τις συμπεριφορές που παρουσιάζουν τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ και στάσεις των νηπιαγωγών (Master thesis)

Ζέρβα, Αικατερίνη


ADHD disorder is a developmental disorder with symptoms of carelessness, hyperactivity and impulsivity. Compared to their other peers, children with ADHD often experience deficient behavior, thus failing to fully meet the requirements of the educational process, although they may have normal intelligence. It has been reported that more than 50% of children with ADHD have more problems in their peer relationships. The presence of ADHD is the main reason for referring to mental health services for school-aged children. The first symptoms, however, start from the pre-school period. Children of infancy? with symptoms of hyperactivity and impulsivity cause concern and lead the educational community to many problems in their education process. Effective treatments for ADHD are in some cases drugs and behavioral modification. Teachers, who have special training and knowledge, for children with ADHD, integrate them in the class without disturbing the proper functioning of the course and the discipline of all class students. The scope of this thesis is to investigate and record behavior and experiences of kindergarten teachers working in pre-school education, relative to difficulties observed to children with ADHD during their study at kindergarten and problems that possibly evolve. Thus, the work consists of five chapters. The first chapter refers to the attention deficit disorder, through the formulation of its definition, the presentation of epidemiology, its clinical picture, its forms and its consistency. The second chapter of the paper refers to the existing bibliography and research tools, while the third chapter then refers to the practical part of the thesis, by presenting the methodology followed and the results that were exported.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Νηπιαγωγοί -- Στάσεις
Kindergarten teachers -- Attitudes
Διαταραχή ελλειματικής προσοχής-υπερκινητικότητας
Attention-deficit hyperactivity disorder
Keywords: Διάσπαση προσοχής;Distraction;Υπερκινητικότητα;Hyperactivity;Προβλήματα συμπεριφοράς;Behavioral problems;Ένταξη;Integration;Τεχνικές εκπαίδευσης;Training techniques;Προσαρμογή;Adaptation
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11369)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14556
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Νηπιαγωγοί -- Στάσεις
Kindergarten teachers -- Attitudes
Διαταραχή ελλειματικής προσοχής-υπερκινητικότητας
Attention-deficit hyperactivity disorder
Submission Date: 2022-05-21T15:28:35Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-09-21
Bibliographic citation: Ζέρβα, Α. (2019). Eπιπτώσεις στην εύρυθμη λειτουργία του νηπιαγωγείου από τις συμπεριφορές που παρουσιάζουν τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ και στάσεις των νηπιαγωγών (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Η διαταραχή της ΔΕΠ-Υ αποτελεί μία αναπτυξιακή διαταραχή με συμπτώματα την απροσεξία, την υπερκινητικότητα και την παρορμητικότητα. Σε σύγκριση με τους υπόλοιπους συνομηλίκους τους, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ συχνά παρουσιάζουν ελλειμματικές συμπεριφορές με αποτέλεσμα να αποτυγχάνουν να ανταποκριθούν πλήρως στις απαιτήσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μολονότι μπορεί να έχουν φυσιολογική νοημοσύνη. Έχει αναφερθεί ότι περισσότερο από το 50% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ παρουσιάζουν περισσότερα προβλήματα στις σχέσεις τους με συνομηλίκους. Η παρουσία της ΔΕΠ-Υ είναι ο κύριος λόγος για την παραπομπή σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας των παιδιών σχολικής ηλικίας. Τα πρώτα συμπτώματα όμως ξεκινούν από την προσχολική ακόμη περίοδο. Τα παιδιά νηπιακής ηλικία; με συμπτώματα υπερκινητικότητας και παρορμητικότητας προκαλούν ανησυχία και οδηγούν την εκπαιδευτική κοινότητα σε πολλά προβλήματα κατά τη διαδικασία της εκπαίδευσης τους. Αποτελεσματικές θεραπείες για την ΔΕΠ-Υ αποτελούν σε κάποιες περιπτώσεις τα φάρμακα και η τροποποίηση της συμπεριφοράς. Οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν ειδική κατάρτιση και γνώση, ως προς τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, τα εντάσσουν στην τάξη χωρίς να διαταράσσουν την εύρυθμη λειτουργία του μαθήματος και την πειθαρχεία του συνόλου των μαθητών της τάξης. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει και να καταγράψει τις απόψεις ,τις στάσεις και τις εμπειρίες νηπιαγωγών και βρεφονηπιοκόμων, εργαζόμενων στην προσχολική αγωγή, σχετικά με τις δυσκολίες που εμφανίζουν οι μαθητές με ΔΕΠ-Υ κατά την φοίτηση τους στο νηπιαγωγείο και τα προβλήματα που πιθανώς να δημιουργούνται. Η παρούσα εργασία αποτελείται από πέντε κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στη διαταραχή της ελλειμματικής προσοχής, μέσα από τη διατύπωση του ορισμού της, την παρουσίαση της επιδημιολογίας, της κλινικής εικόνας, των μορφών και της συνοσυρότητας της. Στο δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας γίνεται αναφορά στην υπάρχουσα βιβλιογραφία και τα ερευνητικά εργαλεία, ενώ από το τρίτο κεφάλαιο και μετά γίνεται αναφορά στο πρακτικό μέρος της εργασίας, μέσω της παρουσίασης της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε και των αποτελεσμάτων που εξήχθησαν.
ADHD disorder is a developmental disorder with symptoms of carelessness, hyperactivity and impulsivity. Compared to their other peers, children with ADHD often experience deficient behavior, thus failing to fully meet the requirements of the educational process, although they may have normal intelligence. It has been reported that more than 50% of children with ADHD have more problems in their peer relationships. The presence of ADHD is the main reason for referring to mental health services for school-aged children. The first symptoms, however, start from the pre-school period. Children of infancy? with symptoms of hyperactivity and impulsivity cause concern and lead the educational community to many problems in their education process. Effective treatments for ADHD are in some cases drugs and behavioral modification. Teachers, who have special training and knowledge, for children with ADHD, integrate them in the class without disturbing the proper functioning of the course and the discipline of all class students. The scope of this thesis is to investigate and record behavior and experiences of kindergarten teachers working in pre-school education, relative to difficulties observed to children with ADHD during their study at kindergarten and problems that possibly evolve. Thus, the work consists of five chapters. The first chapter refers to the attention deficit disorder, through the formulation of its definition, the presentation of epidemiology, its clinical picture, its forms and its consistency. The second chapter of the paper refers to the existing bibliography and research tools, while the third chapter then refers to the practical part of the thesis, by presenting the methodology followed and the results that were exported.
Advisor name: Στάμου, Ελένη
Examining committee: Στάμου, Ελένη
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 133 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zerva.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14556
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.