Υπερπλήρωση κινητήρων (Bachelor thesis)

Κοζάνη, Αντι/ Κανακάκης, Κυριάκος


The aim of this seniοr thesis is the explanation and comprehension of the term “turbocharging” with a further analysis on turbochargers. A turbocharger or alternatively turbine is a component which is originally used in diesel engines and afterwards in petrol engines in order to increase engine power while reducing energy consumption and emissions.There are several useful components involved in the operating process, such as the waterwheel, wheel bearings , piston rings and others, wich are thoroughly described in the next chapters of this thesis. More specifically, a historical review is done regarding the turbocharger from the moment it was conceived as an idea until today, followed by a reference to its operating principles and purpose as well as to the different turbocharging systems that exist. After the basic concepts of turbocharging,a specific analysis is done about turbochargers, viz. the systems they consist of, the efficiency rates they can reach, their advantages and disadvantages as well as the components, the geometry and the auxiliaries which are used for the proper functioning of the turbocharger. Furthermore, there is a report on the problems which can occur and on the causes of damages. Ultimately, throughout this dissertation, the real turbocharger that we had at our disposal proved to be useful for the better apprehension of the aspects developed as well as for the measurements taken.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών / Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων
Keywords: Υπερπλήρωση κινητήρων;Στροβιλοσυμπιεστής;Πετρελαιοκινητήρες;Πλεονεκτήματα;Μειονεκτήματα;Κατασκευαστικά στοιχεία
Description: Πτυχιακή εργασία=Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών=Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων, 2019 (α/α 11477)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14542
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή Εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών / Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων
Publication date: 2019-12-11
Bibliographic citation: Καζάνι, Α., Κανακακης, Κ. (2019). Υπερπλήρωση Κινητήρων (Πτυχιακή Εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Η Διπλωματική εργασία αυτή έχει σαν στόχο την επεξήγηση και την κατανόηση του θέματος της υπερπλήρωσης κινητήρων με εκβάθυνση στους στροβιλοσυμπιεστές. Ο στροβιλοσυμπιεστής ή αλλιώς τουρμπίνα είναι ένα εξάρτημα που χρησιμοποιούν αρχικά στους πετρελαιοκινητήρες και αργότερα στους βενζινοκινητήρες για την αύξηση της ισχύος και μείωση παράλληλα της κατανάλωσης και των ρύπων. Στην όλη διαδικασία λειτουργίας συμμετέχουν κάποια χρήσιμα εξαρτήματα όπως η φτερωτή, οι τριβείς ολίσθησης, τα ελατήρια στεγανότητας και άλλα, τα οποία αναφέρονται αναλυτικά στα παρακάτω κεφάλαια της εργασίας. Πιο συγκεκριμένα όμως γίνεται ιστορική ανάδρομη στον στροβιλοσυμπιεστή από την πρώτη στιγμή έμπνευσής μέχρι και σήμερα, στην συνέχεια αναφέρονται η αρχή λειτουργίας και ο σκοπός, καθώς και ποια συστήματα υπερπλήρωσης υπάρχουν. Μετα από τις βασικές έννοιες της υπερπλήρωσης, γίνεται μια ειδική ανάλυση στους στροβιλοσυμπιεστές, δηλαδή στα συστήματα από τα οποία αποτελούνται, στις αποδόσεις που μπορούν να φτάσουν, τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που βρίσκουμε σε αυτούς, όπως και στα κατασκευαστικά στοιχεία, τη γεωμετρία και στα βοηθητικά εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται για την ομαλή λειτουργία του στροβιλοσυμπιεστή. Επιπλέον αναφερθήκαμε και στα προβλήματα που μπορούν να παρουσιαστούν και στα αίτια που προκαλούν βλάβες. Τέλος, καθ’ όλη τη διάρκεια της διπλωματικής εργασίας, σημαντικό εργαλείο ήταν ο πραγματικός στροβιλοσυμπιεστής που είχαμε στη διάθεση μας, για την καλύτερη κατανόηση αρκετών από αυτά που αναπτύξαμε, καθώς ακόμα και για τις μετρήσεις που πήραμε.
The aim of this seniοr thesis is the explanation and comprehension of the term “turbocharging” with a further analysis on turbochargers. A turbocharger or alternatively turbine is a component which is originally used in diesel engines and afterwards in petrol engines in order to increase engine power while reducing energy consumption and emissions.There are several useful components involved in the operating process, such as the waterwheel, wheel bearings , piston rings and others, wich are thoroughly described in the next chapters of this thesis. More specifically, a historical review is done regarding the turbocharger from the moment it was conceived as an idea until today, followed by a reference to its operating principles and purpose as well as to the different turbocharging systems that exist. After the basic concepts of turbocharging,a specific analysis is done about turbochargers, viz. the systems they consist of, the efficiency rates they can reach, their advantages and disadvantages as well as the components, the geometry and the auxiliaries which are used for the proper functioning of the turbocharger. Furthermore, there is a report on the problems which can occur and on the causes of damages. Ultimately, throughout this dissertation, the real turbocharger that we had at our disposal proved to be useful for the better apprehension of the aspects developed as well as for the measurements taken.
Advisor name: Τζιουρτζιουμης, Δημήτριος
Examining committee: Τζιουρτζιουμης, Δημήτριος
Publishing department/division: Τμήμα Μηχανολόγων Οχημάτων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 90
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14542
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.