Ο Ρόλος της Ηγεσίας στη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση (Master thesis)

Σωφρονίδου, Σοφία


Youth unemployment rates have increased, due to the great recession of 2008, in many developed and developing countries. While many young people have resisted the sluggish labor market outlook while continuing in tertiary education, others have moved away from education, training and employment. Vocational education and training (VET) is often seen as a solution to improve the opportunities for young people who lack the resources, skills or incentives to continue with higher levels of education. In addition, many argue that Vocational Education provides useful skills to prepare young people to enter the workforce and improve the chances of their successful professional careers. In particular, by aligning initial training closer to specific professions and tasks required in the labor market, the problem of mismatch, often seen as the main source of high unemployment in developing countries, may be reduced. However, VET programs vary considerably across countries around the world. It is therefore necessary that the management of vocational training organizations emphasizes the efficiency and effectiveness of pupils in order to facilitate their attendance and to integrate dynamically in the labor force of the country.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Εκπαίδευση;Επαγγελματική εκπαίδευση;Ηγεσία;Μοντέλα διοίκησης;Ικανοποίηση;Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14506
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2019-06-22
Bibliographic citation: Σωφρονίδου, Σ. (2019). Ο Ρόλος της Ηγεσίας στη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονικης
Abstract: Τα ποσοστά ανεργίας των νέων έχουν αυξηθεί, λόγω της μεγάλης ύφεσης του 2008, σε πολλές ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες. Ενώ πολλοί νέοι αντιστάθηκαν στις υποτονικές προοπτικές της αγοράς εργασίας συνεχίζοντας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, άλλοι έχουν απομακρυνθεί από την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την απασχόληση. Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ) θεωρείται συχνά ως λύση για τη βελτίωση των ευκαιριών των νέων που στερούνται τους πόρους, τις δεξιότητες ή τα κίνητρα να συνεχίσουν σε υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης. Επιπλέον, πολλοί υποστηρίζουν ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση παρέχει χρήσιμες δεξιότητες για την προετοιμασία των νέων στην είσοδό τους στο εργατικό δυναμικό και την βελτίωση των πιθανοτήτων επιτυχούς επαγγελματικής σταδιοδρομίας τους. Συγκεκριμένα, ευθυγραμμίζοντας την αρχική εκπαίδευση πιο κοντά σε συγκεκριμένα επαγγέλματα και καθήκοντα που απαιτούνται στην αγορά εργασίας, το πρόβλημα της αναντιστοιχίας, που συχνά θεωρείται ως η κύρια πηγή του υψηλού βαθμού ανεργίας στις αναπτυσσόμενες χώρες, μπορεί να μειωθεί. Ωστόσο, τα προγράμματα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ποικίλλουν σημαντικά μεταξύ των χωρών ανά τον κόσμο. Κρίνεται, συνεπώς, αναγκαίο η διοίκηση των εκπαιδευτικών οργανισμών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης να δίνει μεγάλη έμφαση στην αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα των μαθητών, ώστε να διευκολύνονται στην φοίτηση και να εντάσσονται δυναμικά στο εργασιακό δυναμικό της χώρας.
Youth unemployment rates have increased, due to the great recession of 2008, in many developed and developing countries. While many young people have resisted the sluggish labor market outlook while continuing in tertiary education, others have moved away from education, training and employment. Vocational education and training (VET) is often seen as a solution to improve the opportunities for young people who lack the resources, skills or incentives to continue with higher levels of education. In addition, many argue that Vocational Education provides useful skills to prepare young people to enter the workforce and improve the chances of their successful professional careers. In particular, by aligning initial training closer to specific professions and tasks required in the labor market, the problem of mismatch, often seen as the main source of high unemployment in developing countries, may be reduced. However, VET programs vary considerably across countries around the world. It is therefore necessary that the management of vocational training organizations emphasizes the efficiency and effectiveness of pupils in order to facilitate their attendance and to integrate dynamically in the labor force of the country.
Advisor name: Καπίκη, Τάνια
Examining committee: Καπίκη, Τάνια
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 145
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14506
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.