Η θέση της γυναίκας στην ηγεσία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η περίπτωση των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Δυτική Θεσσαλονίκη (Master thesis)

Παντελίδου, Ελένη


Education is traditionally a "feminine" job in Europe. However, the percentage of women exercising and leading positions is extremely low and also declines to the highest level of education. There are a variety of issues that need to be addressed under the perspectives of new challenges in education. Some of them are not new, but others such as gender equality in educational leadership have appeared relatively recently. The purpose of this work was to identify the specific gender issues in the educational leadership by thoroughly investigating the context of Greek primary education. The basic rationale is that the role of women is vital to meeting the new demands of the school in a dramatically changing society that performs a different leadership style. The sample consisted of 131 Primary Education Teachers from West Thessaloniki. According to this study, the obstacles that arise for the development of women's careers in the leadership of education are mainly the sense that leadership requires knowledge, skills, qualifications more than they have and their conviction that leadership deprived of the pleasure they draw from teaching and contact with their pupils in the classroom, and the determining factor is the impossibility of imposing on colleagues and meeting the demands of the role of the administration. Moreover, the low representation of women is attributed mainly to the absence of free time due to increased family responsibilities and the lack of ambitions and interests of women themselves, while stereotypes and prejudices do not, in the opinion of the subjects of the survey, affect the presence of women as leaders education.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Γυναίκες στη διοίκηση σχολείου
Women school administratos
Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια -- Ελλάδα -- Θεσσαλονίκη
Education, Primary -- Greece -- Thessaloniki
Keywords: Εκπαίδευση;Education;Ηγεσία;Leadership;Γυναίκες;Women;Πρωτοβάθμια εκπαίδευση;Primary education
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11204)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14491
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Γυναίκες στη διοίκηση σχολείου
Women school administratos
Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια -- Ελλάδα -- Θεσσαλονίκη
Education, Primary -- Greece -- Thessaloniki
Submission Date: 2022-05-15T14:23:23Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-09
Bibliographic citation: Παντελίδου, Ε. (2019). Η θέση της γυναίκας στην ηγεσία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η περίπτωση των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Δυτική Θεσσαλονίκη (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Η εκπαίδευση είναι παραδοσιακά μια "θηλυκή" δουλειά στην Ευρώπη. Ωστόσο, το ποσοστό των γυναικών που ασκούν και κατέχουν ηγετικές θέσεις είναι εξαιρετικά χαμηλό και επίσης μειώνεται στο υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης. Υπάρχει μια ποικιλία θεμάτων που πρέπει να εξεταστούν υπό τις προοπτικές των νέων προκλήσεων στην εκπαίδευση. Ορισμένες από αυτές δεν είναι νέες, όμως κάποιες άλλες όπως η ισότητα των φύλων στην εκπαιδευτική ηγεσία έχουν εμφανιστεί σχετικά πρόσφατα. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν ο προσδιορισμός των συγκεκριμένων θεμάτων που σχετίζονται με το φύλο που υπάρχουν στην εκπαιδευτική ηγεσία με τη διεξοδική διερεύνηση του πλαισίου της ελληνικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Βασικό σκεπτικό είναι ότι ο ρόλος των γυναικών είναι ζωτικής σημασίας για να αντιμετωπιστούν οι νέες απαιτήσεις του σχολείου σε μια δραματικά μεταβαλλόμενη κοινωνία που επιτελεί διαφορετικό στυλ ηγεσίας. Το δείγμα αποτέλεσαν 131 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από τη Δυτική Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με την παρούσα μελέτη, τα εμπόδια που προκύπτουν για την εξέλιξη της καριέρας των γυναικών στην ηγεσία της εκπαίδευσης είναι κυρίως η αίσθηση ότι η άσκηση ηγεσίας απαιτεί γνώσεις, ικανότητες, προσόντα περισσότερα από αυτά που διαθέτουν και η πεποίθησή τους ότι η άσκηση ηγεσίας θα τους στερούσε την ευχαρίστηση που αντλούν από τη διδασκαλία και την επαφή με τους μαθητές τους στην τάξη, ενώ ως καθοριστικός παράγοντας αναδεικνύεται η αδυναμία να επιβληθεί στους συναδέρφους και να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του ρόλου της διοίκησης. Ακόμα, η χαμηλή εκπροσώπηση των γυναικών αποδίδεται κυρίως στην απουσία ελεύθερου χρόνου λόγω αυξημένων οικογενειακών υποχρεώσεων και στην έλλειψη φιλοδοξιών και ενδιαφερόντων των ίδιων των γυναικών, ενώ τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις δεν επηρεάζουν κατά τη γνώμη των υποκειμένων της έρευνας την παρουσία των γυναικών ως ηγετικά στελέχη εκπαίδευσης.
Education is traditionally a "feminine" job in Europe. However, the percentage of women exercising and leading positions is extremely low and also declines to the highest level of education. There are a variety of issues that need to be addressed under the perspectives of new challenges in education. Some of them are not new, but others such as gender equality in educational leadership have appeared relatively recently. The purpose of this work was to identify the specific gender issues in the educational leadership by thoroughly investigating the context of Greek primary education. The basic rationale is that the role of women is vital to meeting the new demands of the school in a dramatically changing society that performs a different leadership style. The sample consisted of 131 Primary Education Teachers from West Thessaloniki. According to this study, the obstacles that arise for the development of women's careers in the leadership of education are mainly the sense that leadership requires knowledge, skills, qualifications more than they have and their conviction that leadership deprived of the pleasure they draw from teaching and contact with their pupils in the classroom, and the determining factor is the impossibility of imposing on colleagues and meeting the demands of the role of the administration. Moreover, the low representation of women is attributed mainly to the absence of free time due to increased family responsibilities and the lack of ambitions and interests of women themselves, while stereotypes and prejudices do not, in the opinion of the subjects of the survey, affect the presence of women as leaders education.
Advisor name: Αποστολίδης, Απόστολος
Examining committee: Αποστολίδης, Απόστολος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 150 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pantelidou.pdf3.59 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14491
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.