Μεθοδολογία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης-Από τη θεωρία στην πράξη (Master thesis)

Καραβασίλη, Γεωργία


The field of Environmental Education is not a science by its own, it borrows principles from other sciences such as physics, chemistry, philosophy, sociology etc. The interdisciplinary is a condition of the Environmental Education. This is something beneficial for the children so they will not experience the knowledge as something unilateral and fragmented but as an interdependent unit. The Environmental Education has an educational character that does not aim to study some phenomena but to train people, has a holistic dimension, since it exams various problems (environmental, social etc) as interactive members of one unit. The Environmental Education is a systematic and long-term way to transmit knowledge and to obtain skills regarding to the environment. The dynamic of Environmental Education has brought methodologies of the new education. These new methodologies created an atmosphere of freedom at school and promoted the spontaneity. When the development of initiatives is a possibility that is given to the students, they can participate in the process more efficiently and consciously. Furthermore, the ultimate aim of the new education is to create the development of a critical intellect, so that the students will obtain the necessary skills to reform the social space and to create a new world. In this assignment are presented the methodologies of the environmental education. How an environmental project is designed, what is required to complete it, which are the purposes and which are the results after completing concrete methodologies. Through the presentation of concrete environmental projects that were elaborated in the primary and secondary education. Moreover, examples of elaborated environmental projects for special education are given. Learning is considered to be a dynamic process that goes beyond the four walls of the classroom and where the students are encouraged to interact with social institutions outside the school. Students are not passive hosts or auditors of the tuition. They act, they search, they produce knowledge.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Περιβαλλοντική εκπαίδευση
Environmental education
Keywords: Μεθοδολογία;Methodology;Περιβαλλοντικά προγράμματα;Environmentally programs;Παιδαγωγική αξιοποίηση;Pedagogical utilization
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11213)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14421
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Περιβαλλοντική εκπαίδευση
Environmental education
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-20
Bibliographic citation: Καραβασίλη, Γ. (2019). Μεθοδολογία της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης - Από τη θεωρία στην πράξη (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Το πεδίο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης δεν είναι από μόνο του μια επιστήμη, δανείζεται όμως αρχές από διάφορες επιστήμες, τις οποίες στη συνέχεια ανατροφοδοτεί. Επιστήμες όπως η φυσική, η χημεία, η φιλοσοφία, η κοινωνιολογία, κ.α. Η διεπιστημονικότητα είναι προϋπόθεση της Π.Ε. Αυτό είναι ευεργετικό για τα παιδιά τα οποία δεν αντιμετωπίζουν τη γνώση ως κάτι το μονομερές και κατακερματισμένο, αλλά σαν μια αλληλοδιαπλεκόμενη ολότητα. Η Π.Ε έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα, δεν αποσκοπεί δηλαδή να μελετήσει κάποια φαινόμενα, αλλά να εκπαιδεύσει ανθρώπους, έχει μια ολιστική διάσταση, αφού εξετάζει τα διάφορα προβλήματα (περιβαλλοντικά, κοινωνικά, κ.α.) ως αλληλοεπιδρώντα μέρη ενός όλου. Η ΠΕ είναι ένα συστηματικός και μακροχρόνιος τρόπος μετάδοσης γνώσεων και απόκτησης δεξιοτήτων σχετικά με το περιβάλλον. Η Π.Ε με τη δυναμική της έφερε μια σειρά μεθοδολογιών της νέας αγωγής. Αυτές οι μεθοδολογίες δημιούργησαν ένα κλίμα ελευθερίας στο σχολείο και καλλιέργησαν τον αυθορμητισμό. Όταν δίνεται η δυνατότητα ανάπτυξης πρωτοβουλιών και ελευθερίες στους μαθητές, τόσο πιο συνειδητοποιημένα συμμετέχουν στις διαδικασίες. Επίσης, απώτερος στόχος της νέας αγωγής είναι η ανάπτυξη κριτικού πνεύματος, ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν τις απαραίτητες ικανότητες για την αναμόρφωση του ευρύτερου κοινωνικού χώρου και τη δημιουργία ενός νέου κόσμου. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται μεθοδολογίες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Πώς σχεδιάζεται ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα , τί απαιτείται για την ολοκλήρωση του , τί σκοπούς επιδιώκει και τέλος ποια είναι τα αποτελέσματα από την εφαρμογή συγκεκριμένης μεθοδολογίας. Όλα αυτά μέσα από την παρουσίαση συγκεκριμένων περιβαλλοντικών προγραμμάτων που εκπονήθηκαν στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον δίνονται παραδείγματα εκπόνησης περιβαλλοντικών προγραμμάτων για σχολεία ειδικής αγωγής. Η μάθηση θεωρείται μια δυναμική διαδικασία που υπερβαίνει κατά πολύ τους τέσσερις τοίχους της αίθουσας και οι μαθητές καλούνται να αλληλεπιδρούν με κοινωνικούς φορείς έξω από το σχολείο και ανατροφοδοτείται από αυτούς. Οι μαθητές δεν είναι παθητικοί δέκτες – ακροατές της διδασκαλίας. Ενεργούν, αναζητούν και παράγουν γνώση.
The field of Environmental Education is not a science by its own, it borrows principles from other sciences such as physics, chemistry, philosophy, sociology etc. The interdisciplinary is a condition of the Environmental Education. This is something beneficial for the children so they will not experience the knowledge as something unilateral and fragmented but as an interdependent unit. The Environmental Education has an educational character that does not aim to study some phenomena but to train people, has a holistic dimension, since it exams various problems (environmental, social etc) as interactive members of one unit. The Environmental Education is a systematic and long-term way to transmit knowledge and to obtain skills regarding to the environment. The dynamic of Environmental Education has brought methodologies of the new education. These new methodologies created an atmosphere of freedom at school and promoted the spontaneity. When the development of initiatives is a possibility that is given to the students, they can participate in the process more efficiently and consciously. Furthermore, the ultimate aim of the new education is to create the development of a critical intellect, so that the students will obtain the necessary skills to reform the social space and to create a new world. In this assignment are presented the methodologies of the environmental education. How an environmental project is designed, what is required to complete it, which are the purposes and which are the results after completing concrete methodologies. Through the presentation of concrete environmental projects that were elaborated in the primary and secondary education. Moreover, examples of elaborated environmental projects for special education are given. Learning is considered to be a dynamic process that goes beyond the four walls of the classroom and where the students are encouraged to interact with social institutions outside the school. Students are not passive hosts or auditors of the tuition. They act, they search, they produce knowledge.
Advisor name: Μαυρίδης , Σάββας
Examining committee: Μαυρίδης, Σάββας
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 108 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14421
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.