Η οργάνωση και η λειτουργία των σύγχρονων σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η γονεϊκή εμπλοκή ως βασικός παράγοντας στη σχολική ζωή και ο ρόλος της στη διοίκηση της εκπαίδευσης (Master thesis)

Λιάπης, Ελευθέριος


In this paper we are studying an important issue that has to do with the field of special education and the field of education generally. This is an issue of particular interest because it relates to children with special needs and therefore has social implications. The aim of the thesis is to examine issues related to the organization and operation of modern primary and secondary education specialty schools, to study the role of the directors and to clarify the importance of leadership. In other words, the aim of the work is to make a theoretical approach to education, to identify actions and manipulations taking place in special primary schools and to identify points that can make the operation of the school unit and the educational process more efficient and effective. Secondly, the aim is to look at parental involvement as a key factor in school life, to study the role of parents in the administration of education and to understand the importance of developing relationships between teachers and parents about the development of children. The work was done within the framework of the needs of the Alexandrio Technological Educational Institute of Thessaloniki. The theoretical framework of the work was structured on the basis of information gathered from international bibliography, while the research section relied on questionnaires that were given for completion to primary and secondary education teachers.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Διοίκηση και οργάνωση σχολείου
School management and organization
Σχολεία ειδικής αγωγής
Special education schools
Ειδική εκπαίδευση -- Συμμετοχή γονέων
Special education--Parent participation
Σχέσεις γονέων δασκάλων
Parent-teacher relationships
Keywords: Εκπαίδευση;Education;Ειδική Αγωγή;Special Education;Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;Primary and Secondary Education;Γονεϊκή εμπλοκή;Parental involvement
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11218)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14416
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Διοίκηση και οργάνωση σχολείου
School management and organization
Σχολεία ειδικής αγωγής
Special education schools
Ειδική εκπαίδευση -- Συμμετοχή γονέων
Special education--Parent participation
Σχέσεις γονέων δασκάλων
Parent-teacher relationships
Submission Date: 2022-05-08T13:17:27Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-08
Bibliographic citation: Λιάπης, Ε. (2019). Η οργάνωση και η λειτουργία των σύγχρονων σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η γονεϊκή εμπλοκή ως βασικός παράγοντας στη σχολική ζωή και ο ρόλος της στη διοίκηση της εκπαίδευσης (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Στην παρούσα εργασία μελετάται ένα σημαντικό θέμα που έχει να κάνει με το χώρο της ειδικής αγωγής και το χώρο της εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα θέμα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, γιατί σχετίζεται με παιδιά με ειδικές ανάγκες και συνεπώς έχει κοινωνικές προεκτάσεις. Στόχος της εργασίας είναι να εξεταστούν ζητούμενα που σχετίζονται με την οργάνωση και λειτουργία των σύγχρονων σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να μελετηθεί ο ρόλος των διευθυντών και να αποσαφηνιστεί η σημασία της ηγεσίας. Με άλλα λόγια, στόχος της εργασίας είναι να γίνει μια θεωρητική προσέγγιση στο χώρο της εκπαίδευσης, να εντοπιστούν ενέργειες και χειρισμοί που λαμβάνουν χώρα στα ειδικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να εντοπιστούν σημεία που μπορούν να κάνουν τη λειτουργία της σχολικής μονάδας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας περισσότερο αποδοτική και αποτελεσματική. Σε δεύτερο πλάνο, στόχος είναι να εξεταστεί η γονεϊκή εμπλοκή ως βασικός παράγοντας στη σχολική ζωή, να μελετηθεί ο ρόλος των γονέων στη διοίκηση της εκπαίδευσης και να γίνει κατανοητή η σημασία της ανάπτυξης σχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων για την εξέλιξη των παιδιών. Η εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας έγινε στα πλαίσια αναγκών του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης. Το θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας δομήθηκε βάσει πληροφοριών που συγκεντρώθηκαν από τη διεθνή βιβλογραφία, ενώ το ερευνητικό μέρος στηρίχθηκε σε ερωτηματολόγια που δόθηκαν για συμπλήρωση σε εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
In this paper we are studying an important issue that has to do with the field of special education and the field of education generally. This is an issue of particular interest because it relates to children with special needs and therefore has social implications. The aim of the thesis is to examine issues related to the organization and operation of modern primary and secondary education specialty schools, to study the role of the directors and to clarify the importance of leadership. In other words, the aim of the work is to make a theoretical approach to education, to identify actions and manipulations taking place in special primary schools and to identify points that can make the operation of the school unit and the educational process more efficient and effective. Secondly, the aim is to look at parental involvement as a key factor in school life, to study the role of parents in the administration of education and to understand the importance of developing relationships between teachers and parents about the development of children. The work was done within the framework of the needs of the Alexandrio Technological Educational Institute of Thessaloniki. The theoretical framework of the work was structured on the basis of information gathered from international bibliography, while the research section relied on questionnaires that were given for completion to primary and secondary education teachers.
Advisor name: Χριστίδης , Περικλής
Examining committee: Χριστίδης, Περικλής
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 117 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Liapis.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14416
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.