Επαγγελματική εξουθένωση και εργασιακή δέσμευση στους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας του Ν. Άρτας (Master thesis)

Νικολάου, Ελένη


The aim of this work, is to investigate comparatively the relationship of professional burnout with the work commitment to the primary education teachers in the prefecture of Arta. In particular, it aims to examine the levels of both, but also to highlight the importance and importance that should be given to the prevention of occupational burnout and the strengthening of work commitment. It also seeks to highlight the effect of demographic features on them. At the same time, it seeks differentiations regarding the axes under investigation between teachers and educational specialties in primary education. The sample consisted of 200 primary school teachers working in public and nursery schools in the prefecture of Arta. Specifically, 141 were teachers, 24 were kindergarten teachers and the other teachers had different specialties. The analysis of the results showed that teachers suffer from high professional burnout and have a professional commitment. Regarding the three dimensions of professional burnout, significant differences arise in emotional impairment in teaching experience and gender. Self-evaluation of professional burnout referred to as a lack of personal achievement is likely to occur in teachers working 6-10 years. Emotional attenuation, explains the changes in professional burnout and has a negative correlation with depersonalization and personal achievement. Significant differences for subcategories of occupational engagement only appear for the residence parameter and absorption, which refers to the pleasant attachment and absolute concentration on the work of the worker has a strong positive correlation with dedication and courage therefore, it turns out that professional burnout is at the opposite of the work commitment.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Εξουθένωση (Ψυχολογία)
Burn out (Psychology)
Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης--Ελλάδα-- Άρτα (Νομός)
Primary school teachers--Greece--Arta (Perfecture)
Οργανωτική δέσμευση
Organizational commitment
Keywords: Επαγγελματική εξουθένωση;Burnout;Εργασιακή δέσμευση;Work commitment;Δάσκαλοι;Teachers;Εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων;Educational specialties;Πρωτοβάθμια εκπαίδευση;Primary education
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπσιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11220)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14414
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Εξουθένωση (Ψυχολογία)
Burn out (Psychology)
Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης--Ελλάδα-- Άρτα (Νομός)
Primary school teachers--Greece--Arta (Perfecture)
Οργανωτική δέσμευση
Organizational commitment
Submission Date: 2022-05-07T21:16:26Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-08
Bibliographic citation: Νικολάου, Ε. (2019). Επαγγελματική εξουθένωση και εργασιακή δέσμευση στους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας του Ν. Άρτας (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει συγκριτικά τη σχέση της επαγγελματικής εξουθένωσης με την εργασιακή δέσμευση στους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Ν. Άρτας. Συγκεκριμένα, θέτει ως στόχο να εξετάσει τα επίπεδα και των δύο αλλά και να αναδείξει τη σημασία και τη βαρύτητα που θα πρέπει να δίνεται στην πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης και την ενίσχυση της εργασιακής δέσμευσης. Επιπλέον επιδιώκει να αναδείξει την επίδραση των δημογραφικών χαρακτηριστικών σε αυτές. Ταυτόχρονα αναζητά διαφοροποιήσεις, αναφορικά των υπό διερεύνηση αξόνων μεταξύ δασκάλων και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το δείγμα αποτέλεσαν 200 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που εργάζονται σε δημόσια δημοτικά και νηπιαγωγεία του Ν. Άρτας. Συγκεκριμένα από αυτούς 141 ήταν δάσκαλοι 24 νηπιαγωγοί και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί πάσχουν από υψηλή επαγγελματική εξουθένωση και παρουσιάζουν επαγγελματική δέσμευση. Αναφορικά με τις τρεις διαστάσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης, σημαντικές διαφορές εμφανίζονται στην συναισθηματική εξασθένιση ως προς τη διδακτική εμπειρία και το φύλο. Η αυτοαξιολόγηση της επαγγελματικής εξουθένωσης που αναφέρεται ως έλλειψη προσωπικής επίτευξης πιθανότατα εμφανίζεται σε εκπαιδευτικούς που εργάζονται 6-10 έτη. Η συναισθηματική εξασθένιση, εξηγεί τις μεταβολές ως προς την επαγγελματική εξουθένωση και έχει αρνητική συσχέτιση με την αποπροσωποποίηση και την έλλειψη προσωπικής επίτευξης. Σημαντικές διαφορές για τις υποκατηγορίες της επαγγελματικής δέσμευσης εμφανίζονται μόνο για την παράμετρο του τόπου κατοικίας ενώ από τις τρείς διαστάσεις του φαινομένου η απορρόφηση, που αφορά την ευχάριστη προσήλωση και απόλυτη συγκέντρωση στην εργασία του εργαζομένου, έχει ισχυρή θετική συσχέτιση με την αφοσίωση και το σθένος, συνεπώς προκύπτει ότι η επαγγελματική εξουθένωση βρίσκεται στον αντίποδα της εργασιακής δέσμευσης
The aim of this work, is to investigate comparatively the relationship of professional burnout with the work commitment to the primary education teachers in the prefecture of Arta. In particular, it aims to examine the levels of both, but also to highlight the importance and importance that should be given to the prevention of occupational burnout and the strengthening of work commitment. It also seeks to highlight the effect of demographic features on them. At the same time, it seeks differentiations regarding the axes under investigation between teachers and educational specialties in primary education. The sample consisted of 200 primary school teachers working in public and nursery schools in the prefecture of Arta. Specifically, 141 were teachers, 24 were kindergarten teachers and the other teachers had different specialties. The analysis of the results showed that teachers suffer from high professional burnout and have a professional commitment. Regarding the three dimensions of professional burnout, significant differences arise in emotional impairment in teaching experience and gender. Self-evaluation of professional burnout referred to as a lack of personal achievement is likely to occur in teachers working 6-10 years. Emotional attenuation, explains the changes in professional burnout and has a negative correlation with depersonalization and personal achievement. Significant differences for subcategories of occupational engagement only appear for the residence parameter and absorption, which refers to the pleasant attachment and absolute concentration on the work of the worker has a strong positive correlation with dedication and courage therefore, it turns out that professional burnout is at the opposite of the work commitment.
Advisor name: Χριστίδης , Περικλής
Examining committee: Χριστίδης, Περικλής
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 88 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nikolaou.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14414
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.