Επαγγελματική εξουθένωση διευθυντών σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Νομό Θεσσαλονίκης (Master thesis)

Ντάγκας, Δημήτριος


The role of the principal of a school in today's era is complex and multidimensional. A role that must be at the same time administrative, instructive and educational. Within a modern global environment, the principal of the school is constantly called upon to meet new demands, coming both from the society and the state. The continuously renewed demands of the profession, add stress to the principal of the school, which stress under certain circumstances may develop into a Burnout syndrome. A syndrome that, without being by its own an illness, has been associated with a number of different illnesses that affect the worker's life. It inevitably provokes the interest of the society, of professional bodies, of the medical community, of governments, even of transnational organizations and is a topic of discussion and reflection at a global level. In the context of this reflection, many researches on the impact of Burnout syndrome on the workers have been carried out both abroad and in Greece. A significant number of these researches concern educators, but the number related to the principals of school is significantly smaller. The aim of the project is to investigate the levels of Burnout of the principals of secondary school in the prefecture of Thessaloniki. Eighty-two principals of school in the school year 2018-2019 were involved. The research has attempted to investigate to what extent the principals of school experience the Burnout syndrome in all three dimensions. That is emotional exhaustion, depersonalization and reduced personal accomplishment. The association of the demographic characteristics of the sample and type of schools with the appearance and intensity of the syndrome was examined, as well as the possible correlation of the three dimensions of the Burnout syndrome between them. The results showed that the Burnout syndrome is real but rather of low intensity. Specifically, as regards the emotional exhaustion and further the depersonalization, they seem to be of low intensity, but the feeling of reduced personal accomplishment appears in a medium to high intensity level. While the demographics of principals of school do not seem to significantly affect the three dimensions of the Burnout syndrome, these dimensions are directly related to each other by providing reciprocal feedback. Finally, the type of school, (gymnasium, general or professional high school), affects the aspect of reduced personal accomplishment and indeed the principals of gymnasium feel more successful in their work.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Εξουθένωση (Ψυχολογία)
Burn out (Psychology)
Διευθυντές σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδεσης -- Εργασιακό άγχος -- Ελλάδα -- Θεσσαλονίκη (Νομός)
High school principals--Job stress--Greece--Thessaloniki (Perfecture)
Keywords: Διευθυντής σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;Principal of a secondary school;Επαγγελματική εξουθένωση;Burnout;Συναισθηματική εξάντληση;Emotional exhaustion;Αποπροσωποποίηση;Depersonalization;Μειωμένη προσωπική επίτευξη;Reduced personal accomplishment
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11232)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14386
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Εξουθένωση (Ψυχολογία)
Burn out (Psychology)
Διευθυντές σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδεσης -- Εργασιακό άγχος -- Ελλάδα -- Θεσσαλονίκη (Νομός)
High school principals--Job stress--Greece--Thessaloniki (Perfecture)
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-23
Bibliographic citation: Ντάγκας, Δ. (2019). Επαγγελματική εξουθένωση διευθυντών σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Νομό Θεσσαλονίκης (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Ο ρόλος του διευθυντή μιας σχολικής μονάδας στην σημερινή εποχή είναι σύνθετος και πολύπλευρος. Ένας ρόλος που πρέπει να είναι ταυτόχρονα διοικητικός, εκπαιδευτικός και παιδευτικός. Μέσα σε ένα σύγχρονο παγκόσμιο περιβάλλον, ο διευθυντής καλείται συνεχώς να ανταποκριθεί σε νέες απαιτήσεις, τόσο της κοινωνίας, όσο και της πολιτείας. Οι συνεχώς ανανεούμενες απαιτήσεις του επαγγέλματος, προσθέτουν άγχος στο διευθυντή, το οποίο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες μπορεί να εξελιχθεί σε σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης (Burnout). Ένα σύνδρομο το οποίο χωρίς να είναι από μόνο του ασθένεια, έχει ενοχοποιηθεί για ένα πλήθος άλλων ασθενειών, που επηρεάζουν τη ζωή του εργαζόμενου. Αναπόφευκτα το σύνδρομο αυτό προκαλεί το ενδιαφέρον της κοινωνίας, επαγγελματικών φορέων, της ιατρικής κοινότητας, κυβερνήσεων, ακόμα και υπερεθνικών οργανισμών και είναι ένα θέμα συζήτησης και προβληματισμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Στα πλαίσια αυτού του προβληματισμού έχουν πραγματοποιηθεί τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα πολλές έρευνες γύρω από την επίδραση του Burnout στους εργαζόμενους. Ένας σημαντικός αριθμός από αυτές τις έρευνες αφορούν τους εκπαιδευτικούς, αλλά είναι σημαντικά μικρότερος εκείνος ο αριθμός των ερευνών που αφορά διευθυντές σχολικών μονάδων. Σκοπός της εργασίας ήταν να διερευνήσει τα επίπεδα της επαγγελματικής εξουθένωσης των διευθυντών σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο νομό Θεσσαλονίκης. Συμμετείχαν σε αυτή 82 διευθυντές κατά το σχολικό έτος 2018- 2019. Στο πλαίσιο της έρευνας επιχειρήθηκε να διερευνηθεί σε τι βαθμό βιώνουν οι διευθυντές την επαγγελματική εξουθένωση και στις τρεις διαστάσεις της. Δηλαδή τη συναισθηματική εξάντληση, την αποπροσωποποίηση και την μειωμένη προσωπική επίτευξη. Εξετάστηκε η ύπαρξη συσχέτισης των δημογραφικών χαρακτηριστικών του δείγματος και του τύπου σχολείου με την εμφάνιση και την ένταση του συνδρόμου, αλλά και η πιθανή συσχέτιση των τριών διαστάσεων της επαγγελματικής εξουθένωσης μεταξύ τους. Από τα αποτελέσματα πρόεκυψε ότι, το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης είναι υπαρκτό αλλά χαμηλής έντασης. Ειδικότερα ως προς την συναισθηματική εξάντληση και περισσότερο ως προς την αποπροσωποποίηση φαίνεται να υπάρχει χαμηλή ένταση, αλλά η αίσθηση της μειωμένης προσωπικής επίτευξης εμφανίζεται σε μέσο προς υψηλό επίπεδο έντασης. Ενώ τα δημογραφικά στοιχεία των διευθυντών δεν φαίνεται να επηρεάζουν σημαντικά τις τρεις διαστάσεις της εξουθένωσης, αυτές σχετίζονται άμεσα μεταξύ τους, ανατροφοδοτώντας η μία την άλλη. Τέλος, ο τύπος του σχολείου, (Γυμνάσιο, Γενικό ή Επαγγελματικό Λύκειο), επηρεάζει την διάσταση της μειωμένης προσωπικής επίτευξης και μάλιστα οι διευθυντές γυμνασίων αισθάνονται περισσότερο επιτυχημένοι στο έργο τους.
The role of the principal of a school in today's era is complex and multidimensional. A role that must be at the same time administrative, instructive and educational. Within a modern global environment, the principal of the school is constantly called upon to meet new demands, coming both from the society and the state. The continuously renewed demands of the profession, add stress to the principal of the school, which stress under certain circumstances may develop into a Burnout syndrome. A syndrome that, without being by its own an illness, has been associated with a number of different illnesses that affect the worker's life. It inevitably provokes the interest of the society, of professional bodies, of the medical community, of governments, even of transnational organizations and is a topic of discussion and reflection at a global level. In the context of this reflection, many researches on the impact of Burnout syndrome on the workers have been carried out both abroad and in Greece. A significant number of these researches concern educators, but the number related to the principals of school is significantly smaller. The aim of the project is to investigate the levels of Burnout of the principals of secondary school in the prefecture of Thessaloniki. Eighty-two principals of school in the school year 2018-2019 were involved. The research has attempted to investigate to what extent the principals of school experience the Burnout syndrome in all three dimensions. That is emotional exhaustion, depersonalization and reduced personal accomplishment. The association of the demographic characteristics of the sample and type of schools with the appearance and intensity of the syndrome was examined, as well as the possible correlation of the three dimensions of the Burnout syndrome between them. The results showed that the Burnout syndrome is real but rather of low intensity. Specifically, as regards the emotional exhaustion and further the depersonalization, they seem to be of low intensity, but the feeling of reduced personal accomplishment appears in a medium to high intensity level. While the demographics of principals of school do not seem to significantly affect the three dimensions of the Burnout syndrome, these dimensions are directly related to each other by providing reciprocal feedback. Finally, the type of school, (gymnasium, general or professional high school), affects the aspect of reduced personal accomplishment and indeed the principals of gymnasium feel more successful in their work.
Advisor name: Καπίκη , Σουλτάνα
Examining committee: Καπίκη, Σουλτάνα
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 99 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14386
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.