Η διάσταση των διαπροσωπικών σχέσεων και της επαγγελματικής αποκατάστασης στη ζωή του μη βλέποντα (Master thesis)

Μαγκανιάρη, Ελευθερία


This paper aims to highlight the true dimensions of the interpersonal relationships and the professional rehabilitation in the life of the non-sees. How prominent it is for these people to find a job, what they think the employment will offer them and how they can develop their interpersonal relationships. The participants were all females with partial or total visual impairment aged from 19 to 31 old. The group consists of 9 people with vision problems who are all members of the Pan-Hellenic Association of the blind people of Thessaloniki. My thoughts and wondering were reported to answer to semi-structured interview questions in order to investigate the theme of this paper. After the interviews, the transcripts of these interviews were followed and the results that are essentially presented as desires and life objectives of people with visual disabilities. The results then were categorized into 4 major groups: education, employment rehabilitation, social exclusion and mobility. In the present paper a more extensive reference will be made to each category. From the results and the analysis of the interviewee’s data we can draw the conclusions that the measures are taken by the European Union through the educational policy against social exclusion as far as at least Greece is concerned are insufficient and prevent people with visual impairment from becoming independent and autonomous, a goal that, as emerges from the present researcher, is considered to be a priority. In particular, non-sees want to move on their own, in a more secure friendly city. They want to be able to go to their schools and have the adequate support from the education system, which will allow them to study their lessons. They also wish to have professional rehabilitation and to be treated as members of the society, which is their inalienable right.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Τυφλοί -- Επαγγελματική απασχόληση
Blind -- Employment
Διαπροσωπικές σχέσεις
Interpersonal relations
Keywords: Επαγγελματική αποκατάσταση;Vocational rehabilitation;Κοινωνικός αποκλεισμός;Social Exclusion;Κοινωνική ένταξη;Social integration;Ολική αναπηρία όρασης;Total visual impairment;Υποχρεωτική εκπαίδευση;Compulsory education
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11242)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14356
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Τυφλοί -- Επαγγελματική απασχόληση
Blind -- Employment
Διαπροσωπικές σχέσεις
Interpersonal relations
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-23
Bibliographic citation: Μαγκανιάρη, Ε. (2019). Η διάσταση των διαπροσωπικών σχέσεων και της επαγγελματικής αποκατάστασης στη ζωή του μη βλέποντα (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Η παρούσα εργασία σκοπό έχει να αναδείξει την διάσταση των διαπροσωπικών σχέσεων και της επαγγελματικής αποκατάστασης στη ζωή του μη βλέποντα. Πόσο σημαντικό είναι για τα άτομα αυτά η εύρεση εργασίας, τι θεωρούν πως τους προσφέρει και με ποιόν τρόπο μπορούν να αναπτύξουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις. Οι συμμετέχοντες ήταν όλες γυναίκες, με μερική ή ολική αναπηρία όρασης, ηλικίας από 19 έως 31 ετών. Η ομάδα αποτελείται από 9 άτομα με προβλήματα όρασης, τα οποία είναι μέλη στον Πανελλήνιο Σύλλογο Τυφλών Θεσσαλονίκης. Μέσα από τον φορέα αναφέρθηκαν οι προβληματισμοί μου και εφόσον έδωσαν την συγκατάθεση τους, κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις ημιδομημένης συνέντευξης για να διερευνηθούν τα ερωτήματα της παρούσας εργασίας. Μετά την διεξαγωγή των συνεντεύξεων, ακολούθησε η απομαγνητοφώνησή τους και προέκυψαν τα αποτελέσματα που ουσιαστικά παρουσιάζονται σαν επιθυμίες και στόχοι των ατόμων με οπτική αναπηρία. Τα αποτελέσματα κατηγοριοποιήθηκαν σε 4 μεγάλες ομάδες, την εκπαίδευση, την επαγγελματική αποκατάσταση, τον κοινωνικό αποκλεισμό και την κινητικότητά τους. Στην παρούσα εργασία θα γίνει εκτενέστερη αναφορά σε κάθε κατηγορία. Από τα αποτελέσματα και τις αναλύσεις των δεδομένων των συνεντευξιαζόμενων προκύπτουν τα συμπεράσματα πως τα μέτρα που λαμβάνονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω Εκπαιδευτικής πολιτικής κατά του κοινωνικού αποκλεισμού, όσον αφορά τουλάχιστον την Ελλάδα είναι ανεπαρκή και εμποδίζουν τα άτομα με οπτική αναπηρία να γίνουν ανεξάρτητα και αυτόνομα, στόχος που όπως προκύπτει και από την παρούσα έρευνα, θεωρείται πρωταρχικός. Συγκεκριμένα, οι μη βλέποντες επιθυμούν να μετακινούνται μόνοι τους, σε μια πόλη πιο ασφαλή και φιλική. Επιθυμούν να μπορούν να πηγαίνουν στις σχολές τους και να υπάρχει η ανάλογη υποστήριξη από το εκπαιδευτικό σύστημα, η οποία θα τους επιτρέπει να μελετούν τα μαθήματα. Επίσης, επιθυμούν να έχουν επαγγελματική αποκατάσταση και να τους αντιμετωπίζουν ως ισότιμα και ισάξια μέλη της κοινωνίας, κάτι που αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα τους.
This paper aims to highlight the true dimensions of the interpersonal relationships and the professional rehabilitation in the life of the non-sees. How prominent it is for these people to find a job, what they think the employment will offer them and how they can develop their interpersonal relationships. The participants were all females with partial or total visual impairment aged from 19 to 31 old. The group consists of 9 people with vision problems who are all members of the Pan-Hellenic Association of the blind people of Thessaloniki. My thoughts and wondering were reported to answer to semi-structured interview questions in order to investigate the theme of this paper. After the interviews, the transcripts of these interviews were followed and the results that are essentially presented as desires and life objectives of people with visual disabilities. The results then were categorized into 4 major groups: education, employment rehabilitation, social exclusion and mobility. In the present paper a more extensive reference will be made to each category. From the results and the analysis of the interviewee’s data we can draw the conclusions that the measures are taken by the European Union through the educational policy against social exclusion as far as at least Greece is concerned are insufficient and prevent people with visual impairment from becoming independent and autonomous, a goal that, as emerges from the present researcher, is considered to be a priority. In particular, non-sees want to move on their own, in a more secure friendly city. They want to be able to go to their schools and have the adequate support from the education system, which will allow them to study their lessons. They also wish to have professional rehabilitation and to be treated as members of the society, which is their inalienable right.
Advisor name: Γρηγορόπουλος, Ηρακλής
Examining committee: Γρηγορόπουλος, Ηρακλής
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 78 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14356
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.