Τουρισμός και θεματικά πάρκα: οργάνωση ,μάρκετινγκ και βελτίωση. Προοπτικές στην Ελλάδα (Bachelor thesis)

Βαμβακά, Ευαγγέλια/ Γιαννούσης, Ιωάννης


The growth of the industry of Leisure Parks comes to add new data in the activities of entertainment in the European domain, being simultaneously the continuation of the significances of "green tourism" and ''return in the nature”. In the USA, the industry of Theme Parks began developing in 1955 with the creation of Theme parks from which the most famous is Disneyland. Comparatively with the other countries, Greece has characteristically delayed in the growth of Theme Parks, as only in the past few years emerges some interest for the growth of Leisure parks, which not only constitute source of employment but at the same time projection and promotion of tourism and industry. Both the central authority and the local self-government began to show interest in this new industry of recreation and many times over they are directly invoiced, since the social - economic repercussions, so much in country as much in regional level, are significant. The operation of Theme Parks is connected with the sense of sustainable growth as they have direct relation with the protection of environment and the ecosystem due to the character of the investment and the relative equipment. The existence of a Theme Park enriches the tourist potential of a region and strengthens the Brand name, equally in national and international level.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: 'Ελξη;Attraction;Amusement park;Λούνα παρκ;Επιχειρηματικό μοντέλο;Business model;Μάνατζμεντ
Description: Πτυχιακή εργασία – Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας – Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2019 (α/α 10954)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14346
Item type: bachelorThesis
General Description / Additional Comments: Πτυχιακή εργασία
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2019-04-16
Bibliographic citation: Βαμβακά, Ε., Γιαννούσης, Ι. (2019). Τουρισμός και θεματικά πάρκα: οργάνωση ,μάρκετινγκ και βελτίωση. Προοπτικές στην Ελλάδα (Πτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Η ανάπτυξη της βιομηχανίας των πάρκων αναψυχής έρχεται να προσθέσει νέα δεδομένα στις δραστηριότητες της ψυχαγωγίας, στον Ευρωπαϊκό χώρο, αποτελώντας συγχρόνως συνέχεια των εννοιών του «πράσινου τουρισμού» και της «επιστροφής στη φύση». Στις ΗΠΑ, η βιομηχανία των θεματικών πάρκων άρχισε να αναπτύσσεται από το 1955 με τη δημιουργία θεματικών πάρκων εκ των οποίων το πιο διάσημο είναι η Disneyland. Συγκριτικά με τις άλλες χώρες, η Ελλάδα έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά στην ανάπτυξη των θεματικών πάρκων, διότι μόλις τα τελευταία χρόνια διαφαίνεται κάποιο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη των ψυχαγωγικών πάρκων, τα οποία όχι μόνο αποτελούν πηγή απασχόλησης, αλλά συγχρόνως προβολής και προώθησης του τουρισμού και της βιομηχανίας. Η κεντρική εξουσία, αλλά και η τοπική auto-administration, άρχισαν να δείχνουν ενδιαφέρον σε αυτή τη νέα βιομηχανία αναψυχής και πολλές φορές εμπλέκονται άμεσα, δεδομένου ότι οι κοινωνικό - οικονομικές επιπτώσεις, τόσο σε επίπεδο χώρας, όσο και σε επίπεδο περιφέρειας είναι σημαντικές. Η λειτουργία των θεματικών πάρκων είναι συνδεδεμένη με την έννοια της αειφόρου αναπτύξεως διότι έχουν άμεση σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων, λόγω του χαρακτήρα της επένδυσης και των σχετικών εξοπλισμών. Η ύπαρξη ενός θεματικού πάρκου, εμπλουτίζει το τουριστικό δυναμικό μια περιοχής και ενισχύει το Brand Name, τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο.
The growth of the industry of Leisure Parks comes to add new data in the activities of entertainment in the European domain, being simultaneously the continuation of the significances of "green tourism" and ''return in the nature”. In the USA, the industry of Theme Parks began developing in 1955 with the creation of Theme parks from which the most famous is Disneyland. Comparatively with the other countries, Greece has characteristically delayed in the growth of Theme Parks, as only in the past few years emerges some interest for the growth of Leisure parks, which not only constitute source of employment but at the same time projection and promotion of tourism and industry. Both the central authority and the local self-government began to show interest in this new industry of recreation and many times over they are directly invoiced, since the social - economic repercussions, so much in country as much in regional level, are significant. The operation of Theme Parks is connected with the sense of sustainable growth as they have direct relation with the protection of environment and the ecosystem due to the character of the investment and the relative equipment. The existence of a Theme Park enriches the tourist potential of a region and strengthens the Brand name, equally in national and international level.
Advisor name: Μπακάλμπαση, Ανθία
Examining committee: Μπακάλμπαση, Ανθία
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 58
Appears in Collections:(πρωην) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14346
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.