Όργανα διοίκησης σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο ρόλος του υποδιευθυντή στην αποτελεσματική διοίκηση των σχολείων. (Master thesis)
Ζέρβας, Ευάγγελος
This work focuses on investigating the contribution of the institution of submanagement to the effective operation of the secondary school unit. School subprincipal, despite its importance, he remains unclear to Greek school today because the
state does not care to provide specific, clear and decisive abilities, especially in cases of
head of school replacement.
The main problem that has defined the purpose of this work is the fact that the
effectiveness of the operation of a school depends mainly on factors related to
organizational issues, such as the proper distribution and delivery of school programs,
clarity of responsibilities, decentralization of powers and adequate school leadership.
The findings suggest that executive officers consider the institution as the main
factors of inefficiency, the unclear definition of responsibilities, particularly as regards
their relations with the Director and the burden of administrative and teaching duties.
For this reason, they want clear and specific skills and upgrading their administrative
role in school by reducing teaching hours and material and moral incentives.
They also underline the need to change the existing way of selecting them with
meritocratic and measurable criteria, as well as the need for the candidate's skills and
knowledge similar to his / her management position. Also, as noted by the survey, the
majority of assistant principals do not have the necessary administrative knowledge and
skills to take on managerial responsibilities, hence considers it imperative to establish a
State training organization for the continuous and comprehensive training in the
administration of education, with the aim of more effective school sub-administration
Alternative title / Subtitle: | Secondary school administration bodies. The role of subdirector in the effective administration of schools |
Institution and School/Department of submitter: | Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Διοίκηση και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Μονάδων |
Subject classification: | Διoίκηση και οργάνωση σχολείου School management and organization Εκπαιδευτική ηγεσία Educational leadership Εκπαιδευτικοί -- Εργασιακό άγχος Teachers -- Job stress |
Keywords: | υποδιευθυντής;subdirector;εκπαιδευτική διοίκηση;educational leadership;Δευτεροβάθμια εκπαίδευση;secondary education;εκπαιδευτικοί;teachers |
Description: | Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11161) |
URI: | http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14330 |
Item type: | masterThesis |
General Description / Additional Comments: | Μεταπτυχιακή εργασία |
Subject classification: | Διoίκηση και οργάνωση σχολείου School management and organization Εκπαιδευτική ηγεσία Educational leadership Εκπαιδευτικοί -- Εργασιακό άγχος Teachers -- Job stress |
Item language: | en |
Item access scheme: | account |
Institution and School/Department of submitter: | Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Διοίκηση και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Μονάδων |
Publication date: | 2019-05-11 |
Bibliographic citation: | Ζέρβας, Ε. (2019). Όργανα διοίκησης σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο ρόλος του υποδιευθυντή στην αποτελεσματική διοίκηση των σχολείων (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας. |
Abstract: | Η εργασία αυτή επικεντρώνεται στη διερεύνηση της συμβολής της
υποδιεύθυνσης στην αποτελεσματική λειτουργία της σχολικής μονάδας στη
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.Ο ρόλος της υποδιεύθυνσης, παρά τη σπουδαιότητά της,
παραμένει αδιευκρίνιστος στο ελληνικό σχολείο σήμερα, διότι το κράτος δεν φρόντισε
να του παράσχει συγκεκριμένες, σαφείς και καθοριστικές αρμοδιότητες.
Το κύριο πρόβλημα που έχει καθορίσει το σκοπό αυτής της εργασίας είναι το
γεγονός ότι η αποτελεσματικότητα της λειτουργίας ενός σχολείου εξαρτάται κυρίως
από παράγοντες που σχετίζονται με οργανωτικά ζητήματα, όπως η σωστή διανομή των
σχολικών προγραμμάτων, η σαφήνεια των ευθυνών, η ανάθεση αρμοδιοτήτων και την
διοίκητική επάρκεια των στελεχών διοίκησης του σχολείου.
Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι οι υποδιευθυντές θεωρούν ως κύριους
παράγοντες της αναποτελεσματικότητας, την ασάφεια του νομοθετικού πλαισίου ,την
οριοθέτηση ευθυνών και αμοδιοτήτων, ιδιαίτερα όσον αφορά τις σχέσεις τους με τον
διευθυντή και το βάρος των διοικητικών και διδακτικών καθηκόντων. Για το λόγο αυτό,
θέλουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες οι οποίες θα αναβαθμίζουν τον διοικητικό τους
ρόλο στο σχολείο μέσω της μείωσης των ωρών διδασκαλίας και της ύπαρξης υλικών
και ηθικών κινήτρων.
Υπογραμμίζουν επίσης την ανάγκη άμεσης αλλαγής του υπάρχοντος τρόπου
επιλογής τους με αξιοκρατικά και μετρήσιμα κριτήρια, καθώς και την συνάφεια τους με
τις δεξιότητες και τις γνώσεις του υποψηφίου, με τη διοικητική του θέση. Επίσης, όπως
διαπιστώνει η έρευνα, η πλειοψηφία των υποδιευθυντών δεν έχει τις απαραίτητες
διοικητικές γνώσεις και δεξιότητες για να αναλάβει διευθυντικά καθήκοντα, γι 'αυτό
θεωρεί επιτακτική την ίδρυση κρατικού φορέα κατάρτισης για τη συνεχή και
ολοκληρωμένη εκπαίδευσή τους στη διοίκηση της εκπαίδευσης, με στόχο την
αποτελεσματικότερη υποδιεύθυνση των σχολείων. This work focuses on investigating the contribution of the institution of submanagement to the effective operation of the secondary school unit. School subprincipal, despite its importance, he remains unclear to Greek school today because the state does not care to provide specific, clear and decisive abilities, especially in cases of head of school replacement. The main problem that has defined the purpose of this work is the fact that the effectiveness of the operation of a school depends mainly on factors related to organizational issues, such as the proper distribution and delivery of school programs, clarity of responsibilities, decentralization of powers and adequate school leadership. The findings suggest that executive officers consider the institution as the main factors of inefficiency, the unclear definition of responsibilities, particularly as regards their relations with the Director and the burden of administrative and teaching duties. For this reason, they want clear and specific skills and upgrading their administrative role in school by reducing teaching hours and material and moral incentives. They also underline the need to change the existing way of selecting them with meritocratic and measurable criteria, as well as the need for the candidate's skills and knowledge similar to his / her management position. Also, as noted by the survey, the majority of assistant principals do not have the necessary administrative knowledge and skills to take on managerial responsibilities, hence considers it imperative to establish a State training organization for the continuous and comprehensive training in the administration of education, with the aim of more effective school sub-administration |
Advisor name: | Ιωαννίδου, Ειρήνη |
Examining committee: | Ιωαννίδου, Ειρήνη |
Publishing department/division: | Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Διοίκηση και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Μονάδων |
Publishing institution: | ihu |
Number of pages: | 122 |
Appears in Collections: | Μεταπτυχιακές Διατριβές |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ZERBAS.pdf | 4.49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
This item is a favorite for 0 people.
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14330
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.