Εκπαιδευτικές ανάγκες, προσδοκίες και προβλήματα που σχετίζονται με τη φοίτηση των έγκλειστων γυναικών στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας (ΣΔΕ) των ελληνικών φυλακών (Master thesis)

Κάντας, Βασίλειος


This work attempts to investigate the educational needs, expectations and problems-learning barriers of trainee women attending the SBS of the Greek prisons. The work compiles the theoretical part, which analyzes the theoretical framework and the research part of the research into the SBS of the Eleonas Thiva and Diavata prison in Thessaloniki, both schools in detention centers where embryonic women attend. For the research, the quantitative method was used, using a structured questionnaire as a research tool, comprising thirteen (13) closed-ended questions, with Likert-type five-tiered scales that measure the degree of appearance of the research objects under consideration. Interests can be traced to research findings on the educational needs of incapacitated women in terms of the degree of difficulty of the courses and the causes of these difficulties, together with the assessment of their usefulness and the usefulness of the Career Guidance, in line with its contribution to the improvement of important social skills and the provision of information on social reintegration issues. Worthy of attention and the findings of research, first of all about the influence of education on the mental state of the prisoners and on the improvement of oneself and their relationships with others, and secondly about the variation and diversification of their expectations from the the start of their new learning experience, up to the stage of research, as a hint of their educational needs.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Γυναίκες κρατούμενες -- Εκπαίδευση -- Ελλάδα
Women prisoners -- Education -- Greece
Φυλακές -- Ελλάδα
Prisons -- Greece
Εκπαίδευση ενηλίκων -- Ελλάδα
Adult education -- Greece
Keywords: Κοινωνικός αποκλεισμός;Social Exclusion;Κοινωνικά ευπαθής ομάδες;Socially vulnerable groups;Μητέρες κρατούμενες;Mothers in custody;Αναγκαιότητα εκπαίδευσης;Necessity of education
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11255)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14303
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Γυναίκες κρατούμενες -- Εκπαίδευση -- Ελλάδα
Women prisoners -- Education -- Greece
Φυλακές -- Ελλάδα
Prisons -- Greece
Εκπαίδευση ενηλίκων -- Ελλάδα
Adult education -- Greece
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-23
Bibliographic citation: Κάντας, Β. (2019). Εκπαιδευτικές ανάγκες, προσδοκίες και προβλήματα που σχετίζονται με τη φοίτηση των έγκλειστων γυναικών στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας (ΣΔΕ) των ελληνικών φυλακών (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τις εκπαιδευτικές ανάγκες, τις προσδοκίες και τα προβλήματα-εμπόδια μάθησης, των εκπαιδευόμενων γυναικών που φοιτούν στα ΣΔΕ των ελληνικών φυλακών. Την εργασία συνθέτουν το θεωρητικό μέρος, που αναλύει το σχετικό με το θέμα θεωρητικό πλαίσιο και το ερευνητικό μέρος στο οποίο εντάσσεται η διεξαγωγή της έρευνας στα ΣΔΕ των φυλακών Ελεώνα Θήβας και Διαβατών Θεσσαλονίκης, των δύο σχολείων σε καταστήματα κράτησης, όπου φοιτούν έγκλειστες γυναίκες. Για την έρευνα επιλέχθηκε η ποσοτική μέθοδος, με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου ως ερευνητικού εργαλείου, που περιλαμβάνει δεκατρείς (13) ερωτήσεις κλειστού τύπου, με κλίμακες διάταξης πέντε βαθμίδων τύπου Likert, οι οποίες μετρούν το βαθμό εμφάνισης των υπό εξέταση ερευνητικών αντικειμένων. Ενδιαφέροντα μπορούν να χαρακτηριστούν τα ευρήματα της έρευνας για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των εγκλείστων γυναικών, όσον αφορά το βαθμό δυσκολίας των μαθημάτων και των αιτιών στις οποίες αποδίδονται αυτές οι δυσκολίες, σε συνδυασμό με την αποτίμηση της χρησιμότητάς τους, καθώς και της χρησιμότητας της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας, σε συνάρτηση με τη συνδρομή της στη βελτίωση σημαντικών κοινωνικών δεξιοτήτων και την παροχή ενημέρωσης για ζητήματα κοινωνικής επανένταξης. Άξια προσοχής και τα εμφανιζόμενα ευρήματα της έρευνας, κατά πρώτον σχετικά με την επίδραση της εκπαίδευσης στην ψυχική κατάσταση των εγκλείστων και στη βελτίωση του εαυτού τους και των σχέσεών τους με τους άλλους και κατά δεύτερο σχετικά με τη διακύμανση και τη διαφοροποίηση των προσδοκιών τους από το ξεκίνημα της νέας μαθησιακής τους εμπειρίας, έως το στάδιο διεξαγωγής της έρευνας, ως υπαινικτικό στοιχείο των εκπαιδευτικών τους αναγκών.
This work attempts to investigate the educational needs, expectations and problems-learning barriers of trainee women attending the SBS of the Greek prisons. The work compiles the theoretical part, which analyzes the theoretical framework and the research part of the research into the SBS of the Eleonas Thiva and Diavata prison in Thessaloniki, both schools in detention centers where embryonic women attend. For the research, the quantitative method was used, using a structured questionnaire as a research tool, comprising thirteen (13) closed-ended questions, with Likert-type five-tiered scales that measure the degree of appearance of the research objects under consideration. Interests can be traced to research findings on the educational needs of incapacitated women in terms of the degree of difficulty of the courses and the causes of these difficulties, together with the assessment of their usefulness and the usefulness of the Career Guidance, in line with its contribution to the improvement of important social skills and the provision of information on social reintegration issues. Worthy of attention and the findings of research, first of all about the influence of education on the mental state of the prisoners and on the improvement of oneself and their relationships with others, and secondly about the variation and diversification of their expectations from the the start of their new learning experience, up to the stage of research, as a hint of their educational needs.
Advisor name: Κώστογλου, Βασίλειος
Examining committee: Κώστογλου, Βασίλειος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 172 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14303
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.