Η διαχείριση των συγκρούσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η περίπτωση του Ν. Πέλλας (Master thesis)

Νιξαρλίδου, Βασιλική


This dissertation examines the way conflict management takes place inside an organization and specifies the issue, by bringing in the foreground, conflict management in Secondary Education units. Thus, after the introduction, the first chapter of the study displays a few important definitions concerning the main subject, the conflicts inside a working environment (or in a school) are categorized and the beneficial or detrimental effects on staff are described. The second chapter of the study concerns the conflict management by the organization’s manager, since his role considered being crucial for the working environment he/she manages. Therefore, the roles he can perform are presented, the skills he ought to use in order to make the organization effective, as well as the methods he can apply for a better handling of the conflicts being raised inside the organization. In the third chapter, the analysis of conflict management enters a deeper level and the role of a school head is presented. Work climate development is part of the wider conflict management subject, the kind of management one can find are also presented, the causes that usually bring up conflicts and how a school unit can come up with a conflict against an external environment factor. Finally, in the same chapter there are presented multiple conflict adjustment techniques as well as empirical studies on the specific subject. In the fourth chapter, the study took place with its results exported, is presented. It is described the method applied as well as the sample used and finally many percentages and graphs. In the end, this study closes with its conclusions, its references and the annex, in which the questionnaire used is displayed.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Σχολική βία
School violence
Διαχείριση συγκρούσεων
Conflict management
Εκπαίδευση, Δευτεροβάθμια -- Ελλάδα -- Πέλλα(Νομός)
Education, Secondary -- Greece -- Pella(Perfecture)
Keywords: Κατηγορίες συγκρούσεων;Categories of conflicts;Επιπτώσεις των συγκρούσεων;Impact of conflicts;Επωφελείς επιπτώσεις;Beneficial effects;Επιζήμιες επιπτώσεις;Harmful effects;Αιτίες συγκρούσεων;Causes of conflicts
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11250)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14290
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Σχολική βία
School violence
Διαχείριση συγκρούσεων
Conflict management
Εκπαίδευση, Δευτεροβάθμια -- Ελλάδα -- Πέλλα(Νομός)
Education, Secondary -- Greece -- Pella(Perfecture)
Item language: el
Item access scheme: campus
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-23
Bibliographic citation: Νιξαρλίδου, Β. (2019). Η διαχείριση των συγκρούσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η περίπτωση του Ν. Πέλλας (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Abstract: Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους πραγματοποιείται η διαχείριση συγκρούσεων σε έναν οργανισμό και καθιστά το ζήτημα πιο συγκεκριμένο, περνώντας στη διαχείριση συγκρούσεων στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Έτσι, μετά το εισαγωγικό μέρος της, στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας παρουσιάζονται ορισμένοι σημαντικοί ορισμοί σχετικά με το θέμα, κατηγοριοποιούνται οι συγκρούσεις σε ένα εργασιακό περιβάλλον (ή στο σχολείο) και παρουσιάζονται οι επωφελείς και επιζήμιες επιπτώσεις τους στο προσωπικό. Το δεύτερο κεφάλαιο της εργασίας αφορά τη διαχείριση των συγκρούσεων από το διευθυντή/ηγέτη ενός οργανισμού, αφού ο ρόλος του θεωρείται καθοριστικός για το εργασιακό περιβάλλον που διοικεί. Επομένως, παρουσιάζονται οι ρόλοι που μπορεί να επιτελέσει, οι ικανότητες που οφείλει να διαθέτει για να καταστεί αποτελεσματικός αλλά και οι μέθοδοι που μπορεί να εφαρμόσει για να διαχειριστεί τις συγκρούσεις στον οργανισμό του. Στο τρίτο κεφάλαιο, η ανάλυση στη διαχείριση συγκρούσεων εισέρχεται σε μεγαλύτερο βάθος και παρουσιάζεται παράλληλα ο ρόλος του διευθυντή σε μια σχολική μονάδα. Η διαμόρφωση κλίματος εντάσσεται στα πλαίσια διαχείρισης μιας σύγκρουσης, περιγράφονται αναλυτικά τα είδη που μπορεί κανείς να συναντήσει, οι αιτίες που συνήθως τις προκαλούν και πως μια σχολική μονάδα μπορεί να έρθει σε σύγκρουση με εξωτερικούς της παράγοντες. Τέλος, στο ίδιο κεφάλαιο παρουσιάζονται τεχνικές διευθέτησής τους αλλά και εμπειρικές μελέτες επί του συγκεκριμένου θέματος. Στο τέταρτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται η έρευνα που έλαβε χώρα και τα αποτελέσματα που εξήχθησαν. Περιγράφεται η μέθοδος που εφαρμόστηκε και το δείγμα που χρησιμοποιήθηκε, καθώς και πλήθος από ποσοστά και γραφήματα. Τέλος, η εργασία κλείνει με τα συμπεράσματά της, τις βιβλιογραφικές αναφορές και το παράρτημα στο οποίο εντάχθηκε το ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς.
This dissertation examines the way conflict management takes place inside an organization and specifies the issue, by bringing in the foreground, conflict management in Secondary Education units. Thus, after the introduction, the first chapter of the study displays a few important definitions concerning the main subject, the conflicts inside a working environment (or in a school) are categorized and the beneficial or detrimental effects on staff are described. The second chapter of the study concerns the conflict management by the organization’s manager, since his role considered being crucial for the working environment he/she manages. Therefore, the roles he can perform are presented, the skills he ought to use in order to make the organization effective, as well as the methods he can apply for a better handling of the conflicts being raised inside the organization. In the third chapter, the analysis of conflict management enters a deeper level and the role of a school head is presented. Work climate development is part of the wider conflict management subject, the kind of management one can find are also presented, the causes that usually bring up conflicts and how a school unit can come up with a conflict against an external environment factor. Finally, in the same chapter there are presented multiple conflict adjustment techniques as well as empirical studies on the specific subject. In the fourth chapter, the study took place with its results exported, is presented. It is described the method applied as well as the sample used and finally many percentages and graphs. In the end, this study closes with its conclusions, its references and the annex, in which the questionnaire used is displayed.
Advisor name: Γεωργίου , Χρήστος
Examining committee: Γεωργίου, Χρήστος
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 101 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14290
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.