Η εισαγωγή καινοτομιών στην εκπαίδευση και ο ρόλος της διοίκησης του σχολείου (Master thesis)

Λιβέρη, Χρυσούλα


This study concerns the introduction of innovations in education, highlighting the role of the school principals. The research questions looked at how the principals perceive the meaning of innovation in the school environment, how they estimate the contribution of innovations to Greek education system, what supports and what makes it difficult to introduce innovations, what is the attitude of the school administration to innovation and which practices the directors support the introduction and implementation of innovations in the school environment. The research was qualitative in a sample of 14 principals of primary and secondary schools of Thessaloniki. Data analysis was carried out by deliberate sampling while using a semi-structured interview. The data was processed using the content analysis method to systemically and objectively analyze the views of the principals for the extraction of the findings. Data analysis has shown that principals converge in their views in several parts (subjects). The main conclusions were as following: the principals were enough familiar with the term of innovation as the majority of them explained aptly what is innovation in education. Most of the principals considered the contribution of innovations to both the upgrading of learning outcomes and their benefits to all members of the school and local community and. In addition, they argued that what supports the introduction of innovations in the school 6 environment is the receptivity of all members towards change, while what hinders the introduction of innovations is the reluctance of some teachers due to the non-flexible program and the extra workload. Notable attention was also given to the lack of appropriate logistics equipment to facilitate the introduction of innovations. The majority of directors highlighted the key role of the leadership in encouraging and supporting school community members to introduce and implement innovative programs as well as focus on the existence of an appropriate collaborative and positive school climate. Finally, the directors mostly depicted the key role of the administration in supporting the introduction and realization of innovations through the encouragement of teachers and their appropriate training.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Εκπαιδευτικές καινοτομίες
Educational innovations
Διοίκηση και οργάνωση σχολείου
School management and organization
Keywords: Καινοτομία;Innovation;Εκπαίδευση;Education;Διευθυντής;Principal;Σχολική Ηγεσία;School Leadership
Description: Μεταπτυχιακή εργασία- Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας- Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11259)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14233
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Εκπαιδευτικές καινοτομίες
Educational innovations
Διοίκηση και οργάνωση σχολείου
School management and organization
Submission Date: 2022-04-05T21:15:32Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-06-23
Bibliographic citation: Λιβέρη, Χ. (2019). Η εισαγωγή καινοτομιών στην εκπαίδευση και ο ρόλος της διοίκησης του σχολείου (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος.
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται το θέμα της εισαγωγής των καινοτομιών στην εκπαίδευση αναδεικνύοντας το ρόλο της διοίκησης του σχολείου. Τα ερευνητικά ερωτήματα εξέταζαν το πώς αντιλαμβάνονται οι διευθυντές/ντριες την έννοια της καινοτομίας στο σχολικό περιβάλλον, πώς αποτιμούν τη συνεισφορά των καινοτομιών στην ελληνική σχολική εκπαίδευση, τι υποστηρίζει και τι δυσχεραίνει την εισαγωγή καινοτομιών, ποια είναι η στάση της διοίκησης του σχολείου στην καινοτομία και με ποιες πρακτικές οι διευθυντές/ντριες υποστηρίζουν την εισαγωγή και υλοποίηση καινοτομιών στο σχολικό περιβάλλον. Η έρευνα διεξήχθη μέσω της ποιοτικής μεθόδου σε ένα δείγμα 14 διευθυντών/ντριών σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τους Νομού Θεσσαλονίκης. Η άντληση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με σκόπιμη δειγματοληψία ενώ ως εργαλείο χρησιμοποιήθηκε η ημιδομημένη συνέντευξη. Η επεξεργασία των δεδομένων έγινε με την μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου με στόχο τη συστημική και αντικειμενική ανάλυση των απόψεων των διευθυντών/ντριών για την εξαγωγή των ευρημάτων. Μέσα από την ανάλυση καταδείχτηκε πως οι διευθυντές/ντριες συγκλίνουν στις απόψεις τους σε αρκετά σημεία. Τα κυριότερα συμπεράσματα που προέκυψαν ήταν τα εξής: Οι 4 διευθυντές/ντριες παρουσίασαν αρκετή εξοικείωση με τον όρο της καινοτομίας καθώς η συντριπτική πλειονότητα απέδωσε σε ικανοποιητικό βαθμό τι νοείται ως καινοτομία στην εκπαίδευση. Οι διευθυντές/ντριες στην πλειονότητά τους θεώρησαν πολύ σημαντική τη συμβολή των καινοτομιών τόσο για την αναβάθμιση των μαθησιακών αποτελεσμάτων όσο και για την ωφέλειά τους στο σύνολο των μελών της σχολικής κοινότητας και στην τοπική κοινωνία. Επιπροσθέτως, αποτύπωσαν πως αυτό που υποστηρίζει την εισαγωγή των καινοτομιών στο σχολικό χώρο είναι η δεκτικότητα όλων των μελών απέναντι στην αλλαγή ενώ αυτό που δυσχεραίνει τη εισαγωγή καινοτομιών είναι η απροθυμία ορισμένων εκπαιδευτικών, εξαιτίας του μη ευέλικτου προγράμματος αλλά και του επιπλέον φόρτου εργασίας. Αξιοσημείωτη προσοχή δόθηκε, επίσης, και στην έλλειψη του κατάλληλου υλικοτεχνικού εξοπλισμού που θα διευκόλυνε την εισαγωγή καινοτομιών. Η πλειονότητα των διευθυντών επισήμανε τον κομβικό ρόλο της ηγεσίας για την ενθάρρυνση και την προτροπή των μελών της σχολικής κοινότητας στην εισαγωγή και υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων και εστίασε στην ύπαρξη κατάλληλου συνεργατικού και θετικού σχολικού κλίματος. Τέλος, οι διευθυντές/ντριες κατά πλειονότητα αποτύπωσαν τον κομβικό ρόλο της διοίκησης για την υποστήριξη της εισαγωγής και υλοποίησης καινοτομιών, μέσω της ενθάρρυνσης των εκπαιδευτικών αλλά και της κατάλληλης κατάρτισής τους.
This study concerns the introduction of innovations in education, highlighting the role of the school principals. The research questions looked at how the principals perceive the meaning of innovation in the school environment, how they estimate the contribution of innovations to Greek education system, what supports and what makes it difficult to introduce innovations, what is the attitude of the school administration to innovation and which practices the directors support the introduction and implementation of innovations in the school environment. The research was qualitative in a sample of 14 principals of primary and secondary schools of Thessaloniki. Data analysis was carried out by deliberate sampling while using a semi-structured interview. The data was processed using the content analysis method to systemically and objectively analyze the views of the principals for the extraction of the findings. Data analysis has shown that principals converge in their views in several parts (subjects). The main conclusions were as following: the principals were enough familiar with the term of innovation as the majority of them explained aptly what is innovation in education. Most of the principals considered the contribution of innovations to both the upgrading of learning outcomes and their benefits to all members of the school and local community and. In addition, they argued that what supports the introduction of innovations in the school 6 environment is the receptivity of all members towards change, while what hinders the introduction of innovations is the reluctance of some teachers due to the non-flexible program and the extra workload. Notable attention was also given to the lack of appropriate logistics equipment to facilitate the introduction of innovations. The majority of directors highlighted the key role of the leadership in encouraging and supporting school community members to introduce and implement innovative programs as well as focus on the existence of an appropriate collaborative and positive school climate. Finally, the directors mostly depicted the key role of the administration in supporting the introduction and realization of innovations through the encouragement of teachers and their appropriate training.
Advisor name: Ψυχογυιού , Ευαγγελία
Examining committee: Ψυχογυιού, Ευαγγελία
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 90 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Liveri.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14233
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.