Ο ρόλος του διευθυντή στη διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος ως παράγοντας ποιότητας της σχολικής αποτελεσματικότητας (Master thesis)

Τσιναρίδου, Σουμέλα


The theoretical approaches and research have resulted in a common understanding that the school climate with its leadership, and in particular the important role of the director - leader, not only depend on each other but they also influence decisively the school results and determine the effectiveness of the school or not. However, the difficulty of implementing and accomplishing these characteristics and in particular from the aspect of the director-leader is a fact. In this research, these two factors, the school climate and leadership, were studied and compared with the notable role of the director with regard to a common goal of school efficiency. More specifically, the first part includes a theoretical approach of the above concepts through the study and presentation of various researches, focusing on where they meet each other. The second researching part deepens into the problem of focusing on the attitudes and views of primary and secondary education teachers in the Prefecture of Thessaloniki regarding the leading profile of the effective director - leader in co-operation and decision-making. Moreover, it focuses on the type of school climate that is favored in the light of the manager's behaviour, the difference between the primary and secondary schools and finally on the evaluation of the director's activity and the need to train him / her. As a result, the director’s leadership has a decisive impact on the school climate while the effectiveness of school is strongly determined by his/her efficiency. Last but not least, it has been observed that the school climate is not considered as an important factor in achieving the school objectives while it has been discerned the necessity for training the directors and evaluating their effectiveness by the educational staff .
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Subject classification: Διευθυντές σχολείων
School principals
Εκπαιδευτική ηγεσία
Educational leadership
Σχολικό περιβάλλον
School environment
Keywords: Σχολικό κλίμα;School climate;Σχολική ηγεσία;School leadership;Σχολική αποτελεσματικότητα;School effectiveness;Αποτελεσματικός διευθυντής ηγέτης;Effective school leader;Αξιολόγηση;Evaluation;Επιμόρφωση;Training directors
Description: Μεταπτυχιακή εργασία- Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας- Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11270)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14220
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία
Subject classification: Διευθυντές σχολείων
School principals
Εκπαιδευτική ηγεσία
Educational leadership
Σχολικό περιβάλλον
School environment
Submission Date: 2022-04-04T19:52:41Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publication date: 2019-07-10
Bibliographic citation: Τσιναρίδου, Σ. (2019). Ο Ρόλος του Διευθυντή στη Διαμόρφωση Θετικού Σχολικού Κλίματος Ως Παράγοντας Ποιότητας της Σχολικής Αποτελεσματικότητας (Μεταπτυχιακή εργασία). Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος.
Abstract: Μέσα από θεωρητικές προσεγγίσεις και έρευνες έγινε μία κοινή διαπίστωση ότι το σχολικό κλίμα και η σχολική ηγεσία και συγκεκριμένα ο σπουδαίος ρόλος του διευθυντή ηγέτη πέρα από ότι αλληλοεξαρτώνται , επιδρούν καθοριστικά στα σχολικά αποτελέσματα και καθορίζουν την αποτελεσματικότητα ή μη του σχολείου . H δυσκολία όμως εφαρμογής και πραγματοποίησης των χαρακτηριστικών αυτών και ιδιαίτερα από την πλευρά του ρόλου του διευθυντή ηγέτη αποτελεί πραγματικότητα . Στην έρευνα αυτή μελετήθηκαν και συσχετίστηκαν αυτοί οι δύο παράγοντες η σχολική ηγεσία και το σχολικό κλίμα μέσα από τον ιδιαίτερο ρόλο του διευθυντή ως προς ένα κοινό σκοπό , τη σχολική αποτελεσματικότητα. Ειδικότερα, το πρώτο μέρος περιλαμβάνει μια θεωρητική προσέγγιση των παραπάνω εννοιών μέσα από την μελέτη και παρουσίαση διαφόρων ερευνών , εστιάζοντας στα σημεία όπου συναντώνται . Το δεύτερο μέρος , το ερευνητικό εμβαθύνει στην προβληματική όπου εστιάζει στη στάση και τις απόψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Θεσσαλονίκης ως προς το ηγετικό προφίλ του αποτελεσματικού διευθυντή – ηγέτη ως προς το κλίμα συνεργασίας , λήψης αποφάσεων . Στον τύπο του σχολικού κλίματος που ευνοεί , υπό το πρίσμα της συμπεριφοράς του διευθυντή και η διαφορά που διαπιστώνεται μεταξύ των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και η εστίαση σε ζητήματα αξιολόγησης της δράσης του διευθυντή αλλά και την ανάγκη επιμόρφωσής του. Από την συγκεκριμένη ερευνητική προσπάθεια προκύπτει ότι ο τρόπος ηγεσίας του διευθυντή επιδρά καθοριστικά στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος και κατά επέκταση ανάλογα με την αποτελεσματικότητά του καθορίζεται σε ένα μεγάλο βαθμό και η αποτελεσματικότητα του σχολείου . Επίσης διακρίνεται μία χαμηλού βαθμού εκτίμηση του σχολικού κλίματος ως έναν πολύ σημαντικό παράγοντα για την επίτευξη των στόχων του σχολείου ενώ φαίνεται η αναγκαιότητα επιμόρφωσης των διευθυντών και η αξιολόγηση αποτελεσματικότητάς τους από το διδακτικό προσωπικό.
The theoretical approaches and research have resulted in a common understanding that the school climate with its leadership, and in particular the important role of the director - leader, not only depend on each other but they also influence decisively the school results and determine the effectiveness of the school or not. However, the difficulty of implementing and accomplishing these characteristics and in particular from the aspect of the director-leader is a fact. In this research, these two factors, the school climate and leadership, were studied and compared with the notable role of the director with regard to a common goal of school efficiency. More specifically, the first part includes a theoretical approach of the above concepts through the study and presentation of various researches, focusing on where they meet each other. The second researching part deepens into the problem of focusing on the attitudes and views of primary and secondary education teachers in the Prefecture of Thessaloniki regarding the leading profile of the effective director - leader in co-operation and decision-making. Moreover, it focuses on the type of school climate that is favored in the light of the manager's behaviour, the difference between the primary and secondary schools and finally on the evaluation of the director's activity and the need to train him / her. As a result, the director’s leadership has a decisive impact on the school climate while the effectiveness of school is strongly determined by his/her efficiency. Last but not least, it has been observed that the school climate is not considered as an important factor in achieving the school objectives while it has been discerned the necessity for training the directors and evaluating their effectiveness by the educational staff .
Advisor name: Ιωαννίδου, Ειρήνη
Examining committee: Ιωαννίδου, Ειρήνη
Publishing department/division: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας/ Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων
Publishing institution: ihu
Number of pages: 119 σελ.
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsinaridou.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14220
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.