Η συμμέτοχη του ανθρωπίνου δυναμικού των σχολικών μονάδων στη διαμόρφωση των στόχων και των στρατηγικών την περίοδο της παρατεταμένης ύφεσης (Master thesis)

Κατσάνος, Θεοφάνης


The economic recession that has hit our country in recent years has brought about radical changes both at individual and collective levels. These changes have not only affected Greek economy but the Greek society as well. These two levels are closely interrelated, as people’s lives are structured upon their work and depend both on the sense of fulfillment they receive and on the financial capability it provides them with. This paper explores the attitudes of secondary school teachers towards their involvement in shaping the objectives and strategies of their school unit in the context of the protracted economic recession. Through the analysis of the theoretical background, concepts such as Strategic Management of Human Resources, the Human Asset as a key element to the organization and also the Development of Human Resources as a means of obtaining a competitive advantage have emerged. Additional concepts discussed in this paper include Human Resources and Fundamental Human Resource Management Functions and Goals in educational organizations. Also, teachers’ job satisfaction amidst the protracted economic slowdown constitutes a further point of interest. Given the analysis of the data collected through a questionnaire shared with secondary school teachers, this research attempts to address the factors that influence their attitudes. In particular, the human capital is considered a catalyst in the formulation of the organization's objectives and strategies during the period of the protracted economic recession; and the organization (school unit) as a (working) environment that provides the appropriate conditions and procedures for teachers’ involvement in shaping goals and strategies during the period of the protracted economic recession. In addition, it is evident that teachers' attitudes differ significantly with regard to the above factors, thus emphasizing the uniqueness of each person's personality as well as their distinct perceptions and attitudes.
Alternative title / Subtitle: Teachers' involvement in goal setting and strategic planning amidst the protracted economic recession
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Keywords: Ανθρώπινο δυναμικό;Εκπαιδευτικοί;Σχολικές μονάδες;Διαμόρφωση στόχων;Διαμόρφωση στρατηγικών;Παρατεταμένη οικονομική ύφεση;Teachers;Protracted economic recession
Description: Μεταπτυχιακή εργασία -- Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας -- Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2019 (α/α 10878)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14180
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία -- ΠΜΣ " Διοίκηση και Οργάνωση Εκαπαιδευτικών Μονάδων"
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας / Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publication date: 2019-03-17
Bibliographic citation: Κατσάνος, Θ. (2019). Η συμμέτοχη του ανθρωπίνου δυναμικού των σχολικών μονάδων στη διαμόρφωση των στόχων και των στρατηγικών την περίοδο της παρατεταμένης ύφεσης (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Κατσάνος, Θ. (2019). Teachers' involvement in goal setting and strategic planning amidst the protracted economic recession (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Η οικονομική ύφεση που πλήττει τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας, επέφερε όπως ήταν αναμενόμενο ριζικές ανατροπές τόσο σε ατομικό όσο και συλλογικό επίπεδο. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν αλλαγές στη λειτουργία της ελληνικής κοινωνίας και της ελληνικής οικονομίας αντίστοιχα. Τα δύο αυτά επίπεδα είναι πλήρως αλληλένδετα μεταξύ τους, καθώς η ατομική ζωή κάθε ανθρώπου δομείται πάνω στην εργασία του η οποία εξαρτάται τόσο από την ικανοποίηση που λαμβάνει από αυτή, όσο και από την οικονομική δυνατότητα που του παρέχει. Η διερεύνηση των επιπτώσεων της κρίσης στο ρόλο και στο έργο του εκπαιδευτικού απαιτεί μία έρευνα, με στόχο την εξέταση του βαθμού στον οποίο οι πρακτικές συνέπειες της οικονομικής ύφεσης δυσχεραίνουν την επιτέλεση των καθηκόντων του, και μειώνουν τη διάθεση ενεργής συμμετοχής του στις διαδικασίες της σχολικής μονάδας. Η παρούσα εργασία διερευνά τη στάση των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη συμμετοχή τους στη διαμόρφωση των στόχων και των στρατηγικών της σχολικής τους μονάδας στο πλαίσιο της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης. Μέσα από την ανάλυση του θεωρητικού υπόβαθρου, παρουσιάζονται έννοιες όπως η Στρατηγική Διαχείριση του Ανθρώπινου Δυναμικού και η διάσταση της συμμετοχής του στον οργανισμό, επίσης αναλύεται ο Ανθρώπινος Παράγοντας ως στοιχείο του οργανισμού και ανάπτυξη των Ανθρώπινων Πόρων ως μέσο απόκτησης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Επίσης, μελετάται η συμμετοχή του Ανθρώπινου Δυναμικού στη λειτουργία του οργανισμού και καταγράφονται οι βασικές Λειτουργίες της Διαχείρισης των Ανθρώπινων Πόρων στον εκπαίδευτικό οργανισμό. Αντικείμενο μελέτης αποτελεί ακόμα η εργασιακή ικανοποίηση των εκπαιδευτικών μέσα στη δίνη των επιπτώσεων της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης. Με την ανάλυση ενός ερωτηματολογίου, λοιπόν, που μοιράστηκε σε εκπαιδευτικούς, η παρούσα έρευνα επιχειρεί να ασχοληθεί με τους παράγοντες που επηρεάζουν τη στάση των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, αναλύονται tο ανθρώπινο κεφάλαιο ως καταλυτικός παράγοντας στη διαμόρφωση των στόχων και των στρατηγικών του οργανισμού (σχολική μονάδα) την περίοδο της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης και ο οργανισμός (σχολική μονάδα) ως (εργασιακό) περιβάλλον που παρέχει τις κατάλληλες συνθήκες και διαδικασίες για τη συμμετοχή του ανθρώπινου δυναμικού στη διαμόρφωση στόχων και στρατηγικών την περίοδο της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης. Επιπλέον, γίνεται εμφανές ότι οι στάσεις των εκπαιδευτικών διαφοροποιούνται σημαντικά αναφορικά με τους παραπάνω παράγοντες, τονίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ιδιαιτερότητα που παρουσιάζει η προσωπικότητα του καθενός, καθώς και οι αντιλήψεις και στάσεις τους.
The economic recession that has hit our country in recent years has brought about radical changes both at individual and collective levels. These changes have not only affected Greek economy but the Greek society as well. These two levels are closely interrelated, as people’s lives are structured upon their work and depend both on the sense of fulfillment they receive and on the financial capability it provides them with. This paper explores the attitudes of secondary school teachers towards their involvement in shaping the objectives and strategies of their school unit in the context of the protracted economic recession. Through the analysis of the theoretical background, concepts such as Strategic Management of Human Resources, the Human Asset as a key element to the organization and also the Development of Human Resources as a means of obtaining a competitive advantage have emerged. Additional concepts discussed in this paper include Human Resources and Fundamental Human Resource Management Functions and Goals in educational organizations. Also, teachers’ job satisfaction amidst the protracted economic slowdown constitutes a further point of interest. Given the analysis of the data collected through a questionnaire shared with secondary school teachers, this research attempts to address the factors that influence their attitudes. In particular, the human capital is considered a catalyst in the formulation of the organization's objectives and strategies during the period of the protracted economic recession; and the organization (school unit) as a (working) environment that provides the appropriate conditions and procedures for teachers’ involvement in shaping goals and strategies during the period of the protracted economic recession. In addition, it is evident that teachers' attitudes differ significantly with regard to the above factors, thus emphasizing the uniqueness of each person's personality as well as their distinct perceptions and attitudes.
Advisor name: Κωνσταντόπουλος, Νικόλαος
Examining committee: Κωνσταντόπουλος, Νικόλαος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 74
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14180
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.